To nie będzie kolejne podsumowanie pełne goryczy. Był umiarkowany sukces, spory sukces, a potem przyszedł Tainted Grail i wszystkich pogodził.
Na taki miesiąc czekaliśmy od początku roku. Z hitami - mniejszymi i większymi, artystycznymi i komercyjnymi. Do tego doczekaliśmy się kolejnego sukcesu w rozmiarze XL. Może polski gamedev dał światu lepsze rzeczy niż Tainted Grail: The Fall of Avalon, ale jednak nie sposób nie być pełnym podziwu widząc liczby wykręcane przez tę grę. Awaken Realms wkroczyło tym samym do pierwszej ligi. Nie jest to jednak dzieło przypadku. Studio może nie przykładało dużej uwagi do swojej promocji, ale regularnie dostarczało na rynek nowe i coraz lepsze gry. Aż w końcu trafił im się zasłużony hit.
Oprócz tego nie możemy zapomnieć o JDM. Nowe wyścigi od Gaming Factory to też pierwszy udany tytuł od tego wydawcy, który do tej pory mocniej koncentrował się na drobnicy. Jeśli uda się utrzymać dobrą sprzedaż w długim terminie i dobrze wspierać rozwój gry, Gaming Factory będzie miał możliwości, aby z JDM zrobić solidną markę wyścigową - może jeszcze nie jak Need For Speed, ale kto wie co przyniesie przyszłość.
Na tym nie koniec gier, na które warto zwrócić uwagę. Będą ciekawe rzeczy dla miłośników produkcji logicznych, city builderów czy survivali. Jest też nowy hicior z gatunku symulatorów i to, wyjątkowo, nie od PlayWay. Przejrzenie podsumowania na pewno będzie opłacalne.
Dane sprzedażowe pochodzą z serwisu Gamalytic i dotyczą tylko Steama. Stan na 1.06.2025.
Najważniejsze polskie premiery gier w maju 2025 roku
Tainted Grail: The Fall of Avalon
Questline / Awaken Realms
Już wczesny dostęp pokazał pewien potencjał w tym “polskim Oblivionie”, ale niedawno widać było, że coś w temacie Tainted Grail mocno ruszyło. W efekcie premiera okazała się wielkim wydarzeniem. Mimo wyraźnych ograniczeń budżetowych gra została bardzo ciepło przyjęta, a do tego sprzedaje się fantastycznie. W szczycie było to czwarte miejsce na liście steamowych bestsellerów. Popularność nie spada, co sugeruje kolejny longseller. Tym samym Awaken Realms pewnym krokiem wkracza do czołówki polskich producentów gier. W pełni zasłużenie, bo to efekt kilku lat ciężkiej pracy.
Przed Tainted Grail: The Fall of Avalon długa i, na to wygląda, bardzo udana kariera. Jakie są szanse, że to będzie najlepsza polska premiera? Sprzedaż musiałaby utrzymywać się na wysokim poziomie przez bardzo długi czas, aby przebić to co może osiągnąć Dying Light: The Beast, The Alters, Cronos czy Mouse: P.I. For Hire. Na pewno jednak będzie się czym chwalić. Konkurencja wszystkim wyjdzie na dobre.
Oceny na Steam: 87% Sprzedaż na Steamie (tylko od premiery wersji 1.0): 6,5 mln $ przychodu, 148 tys. kopii Sprzedaż na Steamie (razem w wczesnym dostępem): 11,2 mln $ przychodu, 330 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 25 656 Platformy: PC, PS5, Xbox Series X|S Nasza recenzja
JDM: Japanese Drift Master
Gaming Factory
Nie ukrywam, że troszkę bałem się tej premiery. Wyścigi to mainstreamowy gatunek, z kilkoma dużymi grami i wysoko postawioną poprzeczką. O dziwo jednak dopiero budujące swoją pozycję Gaming Factory dało radę - oczywiście na tyle, aby fani ścigania wyposzczeni brakiem nowego NFS byli zadowoleni. Nie jest to nowy hit gatunku, ale przy tym budżecie nie można było się spodziewać szaleństwa. Najważniejsze, że gra jest blisko zwrócenia budżetu (około 10 mln zł) i niedługo powinna zarabiać. Później konsole, dodatki i, miejmy nadzieję, potencjał na silną markę na rynki ulicznych ścigałek.
Oceny na Steam: 73% Sprzedaż na Steamie: 1,9 mln $ przychodu, 73 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 1 179 Platformy: PC Nasza recenzja
Car Dealer Simulator
Garage Monkeys
GramTV przedstawia:
Zaskoczenie? Całkiem spore. W Polsce symulatory robi nie tylko grupa PlayWay, ale też inne, niezwiązane z nią studia. Czasami też ktoś odniesie spory sukces. Takim niewątpliwie jest Car Dealer Simulator. Jest to typowy przedstawiciel gatunku skupiający się głównie na samochodach używanych - kupowaniu tanio, naprawianiu i sprzedawaniu drogo. Gra może się pochwalić bardzo wysokim peakiem graczy, a sprzedaż, jak na dosłownie kilka dni, robi wrażenie. Perspektywy na przyszłość są więc całkiem udane.
Oceny na Steam: 73% Sprzedaż na Steamie: 421 tys. $ przychodu, 26 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 5 291 Platformy: PC
Yes, Your Grace 2: Snowfall
Brave at Night
Studio Brave at Night zlokalizowane jest w Wielkie Brytanii, ale założyli je Polacy - stąd obecność w zestawieniu. Inna sprawa, że pierwsza część była sporym hitem, który zachwycił nietuzinkowym podejściem do rozgrywki. Sukces był spory, tym samym wyniki sequela mogą mocno zaskakiwać. Studio nie włożyło jednak dużego wysiłku w promocję, a sama formuła drugi raz już tak bardzo nie ekscytuje. Nie pomogła też jakość - gra nie jest słaba, ale nie widać wielkiego progresu względem pierwszej części. Bez wątpienia rozczarowanie.
Oceny na Steam: 71% Sprzedaż na Steamie: 351 tys. $ przychodu, 15,6 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 992 Platformy: PC
Survival Machine (wczesny dostęp)
Graper Pickers / Games Operators
To mógł być czarny koń tego roku. Wyszło… nieźle. Może bez rewelacji, ale też z perspektywami na przyszłość. Survival Machine próbuje zachęcić graczy kooperacją oraz rozbudowaną rozgrywką i lekkim klimatem Fornite - patrząc pod kątem grafiki oraz rozgrywki mocno opartej na budowaniu twierdzi, w której będziemy bronić się przed potworami. Oczywiście nie jest to klon hitu Epic Games, ale jest tam wiele elementów pozwalających zdobyć dużą popularnością. Wyniki są więc przyzwoite, a więc dobrze rozegrany wczesny dostęp może przynieść sukces.
Oceny na Steam: 74% Sprzedaż na Steamie: 531 tys. $ przychodu, 34 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 961 Platformy: PC
Worshippers of Cthulhu
Crazy Goat Games
Jeden z najbardziej doświadczonych w gatunku city builderów polskich deweloperów tym razem łączy sprawdzoną mechanikę (między innymi z Republic of Pirates) ze światem Cthulhu. Efekt jest całkiem niezły. Wczesny dostęp przeszedł przyzwoicie, dzięki czemu pełna wersja spotkała się z wieloma pozytywnymi recenzjami graczy. Może sprzedaż od czasu wydania wersji 1.0 nie powala na kolana, ale całościowo jest całkiem dobrze. Solidny city builder, warty sprawdzenia przez fanów gatunku.
Oceny na Steam: 86% Sprzedaż na Steamie (tylko od premiery wersji 1.0): 200 tys. $ przychodu, 15 tys. kopii Sprzedaż na Steamie (razem w wczesnym dostępem): 1,2 mln $ przychodu, 67 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 1 131 Platformy: PC
Pup Champs
Afterburn
Łódzkie Afterburn to deweloper z uznaną marką. Na koncie ma kilka bardzo jakościowych i przepięknych gier logicznych. Pup Champs to jednak… lekkie rozczarowanie. Nie zrozumcie mnie źle, gra jest bardzo dobra i zdecydowanie polecam ją każdemu fanowi łamigłówek, nie tylko gustujących w piłce nożnej. Problem są dosyć niskie wyniki na Steamie. To zdecydowany regres w stosunku do Railbound. Pamiętajmy jednak, że miejscem docelowym dla takiej gry jest iOS/Android. Tam, niestety, ciężko zweryfikować skalę popularności.
Oceny na Steam: 100% Sprzedaż na Steamie: 7,7 tys. $ przychodu, 700 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 21 Platformy: PC Nasza recenzja
Sam jestem w szoku popularnością Tainted Grail - gra ani nie była jakoś mocno reklamowana, ani też nie sprawiała wrażenia jakiegoś wybitnego projektu (umówmy się też że wygląda jakby miała przynajmniej z 10 lat). Sam o niej nawet zapomniałem mimo że interesowałem sie trochę tematem jak grałem w TG: Conquest. Może gra była popularna w kręgach ludzi znających gry planszowe (nerdy które grają w planszówki pewnie i na PC-cie pograją) - i nie tylko mowa o polskich graczach bo AR jest bardzo znane w światku planszówek. Albo mieli po prostu ogromnego farta, bo wypuścili grę w czasie akurat jak wyszedł remaster Obliviona, który bardzo ożywił zainteresowanie tego typu grami - wystarczyło więć TG zareklamować jako "polski Oblivion". No i też jest pewien odwrót od gier AAA, ludzie szukają alternatyw od mniejszych studiów.
Trzeba przyznać że Awaken Realms powoli wyrasta na rodzimą firmę która zmienia wszystko w złoto. Ich planszówki przecież biły wszelkie rekordy, a teraz jeszcze się okaże że ich autorska gra przyniesie miliony...