Początek roku to nie jest dobry czas na nowe premiery. Mimo wszystko polski gamedev zaliczył pewne historyczne wydarzenie.
W zeszłym roku rozpocząłem comiesięczny przegląd polskich premier gier. Format się przyjął, a więc w nowym roku nie mogło go zabraknąć. Od razu też zaczynamy od mocnego uderzenia. W styczniu doszło do historycznego wydarzenia - na rynek trafiła pierwsza rodzima produkcja, która powstała we współpracy z Nintendo. Chodzi oczywiście o Donkey Kong Country Returns HD, który przygotowało gdyńskie Forever Entertainment.
O skali sukcesu na razie ciężko mówić. Oczywiście remake zebrał dobre opinie i jest dotychczas największym sukcesem dewelopera ostatnio znanego głównie z odświeżania klasyków. Gra dobrze się też sprzedaje. Niestety nie wiemy czy Forever Entertainment będzie partycypować w zyskach (casus Bloober Team i Silent Hill 2). Czas pokaże czy ta premiera będzie też finansowym gamechangerem dla dewelopera.
Pozostałe premiery świata nie podbiły. Rozczarował Builders of Egypt, po części też nowy Achilles. Działo się w obszarze VR. Jest co omawiać. Nie chcę spoilować, ale na poniższej liście znajdziecie również warte sprawdzenia perełki.
Dane sprzedażowe pochodzą z serwisu Gamalytic i dotyczą tylko Steama. Stan na 1.02.2025.
Najważniejsze polskie premiery gier w listopadzie 2024 roku
Donkey Kong Country Returns HD
Forever Entertainment
Mimo że to tylko remake, zdecydowanie mówimy o polskiej gwieździe początku roku. Gra, która dla Forever Entertainment pewnie będzie przełomem. Mam nadzieję, że ten sukces pozwoli pozyskać kolejne znane IP do odświeżenia. To zresztą może być całkiem niezły rok dla tej spółki, która na najbliższy czas planuje jeszcze remake Panzer Dragoon II Zwei, House of the Dead 2 oraz Front Mission 3. Póki co Donkey Kong sprzedaje się świetnie, ale na ten moment ciągle nie wiemy czy studio dostało tylko pieniądze za produkcję czy może ma też udziały w zyskach. O tym przekonamy się pewnie dopiero przy okazji publikacji wyników finansowych.
Średnia na Metacritic: 77% Platformy: Switch
Builders of Egypt
Strategy Labs / PlayWay
Miał być hit, a wyszło jak zwykle. Twórcy zdecydowanie zbyt długo przeciągali prace, przez co wzbudzający niegdyś spore zainteresowanie projekt przestał ekscytować graczy. W efekcie sprzedaż jest na tyle rozczarowująca, że PlayWay nie planuje dalszego wsparcia, a nawet wycofuje się z nowych city builderów. W portfolio jest jeszcze kilka tytułów, ale na kolejne raczej nie mamy co liczyć.
Oceny na Steam: 45% Sprzedaż na Steamie: 144 tys. $ przychodu, 9,5 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 570 Platformy: PC
Achilles: Survivor (wczesny dostęp)
Dark Point Games
GramTV przedstawia:
Achilles: Legends Untold nie okazał się wielkim hitem. Toruńskie Dark Point Games zdecydowało się więc wykorzystać już przygotowane assety, zmienić gatunek i wydać to co wyszło we wczesnym dostępie. Survivor, jak sugeruje tytuł, to kolejny klon Vampire Survivor. Oceny na razie wyglądają całkiem ok. Zachęca też bardzo niska cena. Pytanie tylko czy deweloperowi uda się znacząco rozwinąć projekt i przyciągnąć więcej graczy.
Oceny na Steam: 82% Sprzedaż na Steamie: 13 tys. $ przychodu, 3,5 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 218 Platformy: PC
Rally Mechanic Simulator
Play2Chill / Atomic Jelly
Kolejna wariacja na temat Car Mechanic Simulator i kolejna nietrafiona. Najwidoczniej gracze chcą grać w oryginał, a nie poboczne produkcje skoncentrowana tylko na wąskim temacie. Nawet jeśli są to samochody rajdowe. Gra kosztowała około 3 mln złotych i w pierwszych dniach, kiedy sprzedaż jest zazwyczaj największa, zwróciła tylko kilka procent budżetu. Dla obu deweloperów może to być całkiem spory problem.
Oceny na Steam: 82% Sprzedaż na Steamie: 45 tys $ przychodu, 3,2 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 217 Platformy: PC
Chocolate Factory Simulator
Games Incubator / PlayWay
Czy ktoś jest zainteresowany wizytą w fabryce czekolady? Williego Wonky nie ma, ale też powinno być fajnie. Tak zresztą uważają gracze, którzy dali szansę nowej produkcji Games Incubator. Nie jest to wielki hit sprzedażowy, ale jak na budżety jakimi dysponuje ten deweloper wydaje się, że Chocolate Factory Simulator można uznać za niezłą premierę. Miłośnicy słodyczy znajdą w tym nieco przyjemności.
Oceny na Steam: 74% Sprzedaż na Steamie: 113 tys. $ przychodu, 10 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 514 Platformy: PC
The End of the Sun
The End of the Sun Team
Narracyjna gra w stylu Zaginięcia Ethana Cartera, w dodatku stworzona przez raptem dwie osoby. Mimo kilku problemów zabawa jest bardzo przyjemna. Do tego całość umieszczona jest w realiach słowiańskiej mitologii. Spore wrażenie robią też niektóre, bardzo efektowne efekty wizualne, zwłaszcza na tle ogólnie mocno budżetowej oprawy graficznej. Warto więc dodać The End of the Sun do listy obserwowanych gier, zwłaszcza jeśli ktoś lubi walking simy.
Oceny na Steam: 100% (tylko 20 recenzji) Sprzedaż na Steamie: 6,9 tys. $ przychodu, 600 kopii Peak graczy na Steamie: 33 Platformy: PC
Redaktor z ponad dziesięcioletnim stażem na Gram.pl. Zajmuję się głównie recenzjami i publicystyką. Od kilkunastu lat moją specjalizacją jest polski gamedev.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!