Powrót lubianego złola z Diablo III stał się faktem, a my przepytujemy ekipę z Blizzarda na temat tego, co czeka graczy w nowym sezonie Diablo IV!
Diablo IV – ósmy sezon w grze
Ósmy sezon w Diablo IV to kolejna szansa na to, aby wrócić do Sanktuarium i sprawdzić, co nowego czeka na bohaterów tego dość burzliwego uniwersum. Tym razem powrót Beliala może sporo namieszać… więc warto spytać tych, którzy wiedzą o planach jednego z głównych “złoli” Diablo III jak najwięcej. Dlatego też miałem przyjemność porozmawiać z Dericiem Nunezem (Lead Season Designer) oraz Colinem Finerem (Assoc. Dir. Lead Designer) o tym, co czeka graczy w najbliższych tygodniach w Sanktuarium.
Diablo IV – ósmy sezon bez tajemnic w rozmowie z Blizzardem
Michał “Muradin” Grabowski
Zacznijmy może od tego, co najważniejsze – jaki będzie główny motyw przewodni ósmego sezonu Diablo IV?
Deric Nunez
W ósmym Diablo IV wszystko skupia się na walkach z bossami, więc wspólnie z zespołem postanowiliśmy wzmocnić tę sferę rozgrywki. Z nowym zestawem przeciwników, zmianami w ramach quality of life oraz wieloma innymi ciekawymi dodatkami. Myslę jednak, że najbardziej ekscytującą rzeczą w tym sezonei jest fakt, że Zło jako takie ponownie znalazło sposób, aby powrócić do świata Sanktuarium i rozprzestrzenić się wzupełnie inny sposób siejąc popłoch i zniszczenie dookoła.
Głównie po to, aby nadal wiecznie szerzyć popłoch w Sanktuarium ze swojego świata kłamstw, z którego to ponownie walczą o dominację nad postrzeganiem rzeczywistości.
To skupienie się na bossach jest również powiązane z tym, co chcemy zaoferować graczom w ramach pewnego typu “power fantasy”, w którym to gracze będą przejmować moce bossów w ramach sezonu począwszy od pierwszych wzmianek o Belialu w nowej ściezce fabularnej kontrolując moce iluzji. A to z kolei oznacza, że będą mogli efektywnie podkradać moce z przeciwników znajdujących się w Sanktuarium oraz zupełnie nowe podejście do aktywności w świecie gry m.in. wydarzeń w świecie gry, pojawiających się innych bossów w leżach. Nawet będą mogli przejąc moce Lilith.
Myślę więc, że najlepszym sposobem na podsumowanie ósmego sezonu Diablo IV jest nazwanie tego “celebracją bossów oraz powrotu Beliala do Sanktuarium”.
Colin Finer
Tak, dodając jeszcze do tego, co powiedział Deric tak jak w każdym sezonie Diablo planujemy przeróżne powroty nowych zagrożeń dla tego świata, jak i dbamy o aktualizacje dla już istniejących przeciwników. Mamy również wiele różnych innych zmian jak chociaby zmiany w systemie Battle Pass, który pozwala na nieco inne podejście do personalizacji zdobywania nagród z przepustki.
Michał “Muradin” Grabowski
W takim razie jakie nowe mechaniki oraz aktywności czekają na graczy w nowym sezonie?
Deric Nunez
Zaczynając od zmian w samym sezonie to pozwolę sobie powiedzieć o kilku stałych zmianach, które pojawią się na przestrzeni całego ósmego sezonu Diablo IV.
Tak jak wspomniałem wcześniej w trakcie sezonu gracze będą mogli zdobywać moce bossów ze świata Sanktuarium, co samo w sobie jest dość zabawną mechaniką jeśli jesteś w stanie poskładać sobie do tego odpowiedni build Twojej postaci. Możliwość kradzieży głównych, dobrze znanych mocy z kluczowych przeciwników spotykanych w różnych miejscach. Przykładowo - pokonując pierwszy raz Duriel możesz zdobyć moc Burrow. Podobnie jest w przypadku chociażby Lightning Square Grigoire’a, który jak dobrze wiecie związany jest z błyskawicami.
To jedna z pierwszych tego typu rzeczy w Diablo IV i myśląc o tym jako o dodatku do tzw “power fantasy” nie chodzi nam tylko o to, aby zdobyć tę moc i wcielić do swojego arsenału w buildzie danej klasy. Każda z tych mocy ma coś na kształt drugiego dna pozwalającego na modyfikację tej mocy. Przykładowo - możesz wstawić główną moc, ale ta jedna moc daje Ci możliwość dodania trzech modyfikacji pozwalających na dokładną personalizację ostatecznego efektu. Trochę tak, jakbyś stworzył swoją wizję danego bossa w postaci Twojego bohatera.
Z kolei w kwestii innych sezonowych aktywności mamy również coś na kształt nowego bossa w otwartym świecie.
Diablo IV – ósmy sezon w grze
W nowym wydarzeniu w formie Operation Incursion gracze będą walczyć przeciwko mocom Beliala atakującymi w formie różnych bossów oraz innych kreatur, które to będą prowadziły ostatecznie do starcia z samym Belialem w nieco mniejszej formie. Głównie po to, aby wprowadzić graczy w możliwości wydarzeń sezonowych. Dodatkowo w ramach stałych aktualizacji wprowadzamy dwóch zupełnie nowych bossów do rosteru Vessel of Hatred, czyli Beliala i Urivara. Dołączają oni do leży bossów, co więcej - Belial pojawi się w formie dobrze znanej graczom z Diablo III. Będzie więc również ostatecznym przeciwnikiem na samym szczycie drabinki leży.
Natomiast jedną z moich ulubionych mechanik w tym sezonie jest fakt, że Belial jako przeciwnik będzie stale polował na graczy w trakcie całego sezonu w mniejszej formie i to jest jedna z tych nowych mechanik, która pojawi się wraz z aktualizacją bossów w leżach. Chcielibyśmy, aby w jakimś stopniu zaskoczył graczy w momencie, gdy pokonają danego bossa, zaczną zbierać zdobyte nagrody i mieli dodatkowy element zabawy w trakcie tej aktywności.
Może się bowiem okazać, że podchodząc do leży na zasadzie “zrobię dziesięciu bossów i po sprawie” będziemy stale atakowani przez Beliala w słabszej formie... ale pokonanie może być również biletem do walki z tą formą ostateczną na końcu drabinki. Dlatego też postaraliśmy się, aby poprawić ekosystem nie tylko prowadzący do walki z bossami w leżach, ale również w ramach tychże.
Czy chciałbyś coś dodać ze swojej strony Colin?
Diablo IV – ósmy sezon w grze
Colin Finer
W kwestii bossów? Tak jak wspomniałeś w tym sezonie wszystko jest związane z tym, aby być właśnie bossem poprzez pokonywanie innych bossów i z naszej perspektywy to najlepszy możliwy sposób, aby w ten sposób celebrować koncepcję jako taką przypominając o najpotężniejszych przeciwnikach z aktualnego rosteru oraz aktualizując go dodając nowych.
Dlatego też w leżach jeszcze raz spojrzeliśmy na niektóre walki na przykład z Duriel po to, aby była o wiele bardziej wymagająca niż do tej pory.
W tym przypadku co jakiś czas w trakcie walki ataki mogą wyprowadzić bohaterra z równowagi. Z drugiej strony gdy inny przeciwnik szarżując sprowadzi cię do parteru w bardzo prosty sposób. Za każdym razem, gdy do tego dojdzie odblokuje to specjalną kombinację ataku, która z jednej dźgnie cię swoją bropnią, a przy okazji przyciągnie do własnej nogi. I nagle okazuje się, że w łatwy sposób zostałeś wręcz przez niego pożarty.
Także tak, wprowadziliśmy wiele różnych aktualizacji do już istniejących przeciwników w leżach po to, aby byli jeszcze bardziej brutalni w tym co robią oraz dawali duże poczucie wyzwania. Z naszego puntku widzenia powinno to dać również o wiele większe poczucie postępów w ramach drabinki o której wspominał Deric jeśli mielibyśmy iść od słabszych form bossów poprzez wyższe kończąc na wersji ostatecznej Beliala na samym szczycie tejże.
Dlatego też mamy nadzieję, że to wyzwanie w ramach drabinek leży spodoba się graczom.
Diablo IV – ósmy sezon w grze
Deric Nunez
Myślę, że ostatnim, nowym elementem w Diablo IV jest fakt w każdym aspekcie istniejących elementów rozgrywki staramy się je wzmacniać oraz wprowadzać zupełnie nowe elementy “quality of life improvements” pozwalające na to, aby walki z bossami były wymagające, ale również w odpowiedni sposób nagradzały graczy za ich wysiłki. Wszystko po to, aby pętla rozgrywki była o wiele bardziej efektywna pod względem zdobywanych nagród niż bywało to w przeszłości.
To teraz może małe przypomnienie dla tych, którzy mogli zapomnieć co nieco z poprzednich gier – jako, że Belial powraca do Diablo IV jaka będzie jego rola w tym sezonie? Czy możecie przypomnieć również jaką rolę grał wcześniej w uniwersum Diablo?
Deric Nunez
Belial jak dobrze już wiecie jest z grona, które nazywamy Wielkim Złem. Wiecie również, że jest powiązany z różnymi Durialami, Darielami i innymi mniejszymi złami istniejącymi w tej przestrzeni. Belial zawsze był potężny w historii Sanktuarium nawet przed wydarzeniami z głównych gier będąc wykluczony, gdy on i Azmodan byli odpowiedzialni za obalenie najwyższego zła, co później sprowadziło na nich wygnanie do świata śmiertelników.
Gdyby się to nie wydarzyło, to właściwie o wielu wydarzeniach ze unwersum Diablo byśmy w ogóle nie mówili na pierwszym miejscu. Idąc jednak trochę do przodu w kierunku wydarzeń z trzeciej części gry – wtedy po raz pierwszy zobaczyliśmy Beliala w pełnej formie w specjalny sposób. Próbował on przejąć kontrolę nad Kaldeum poprzez przejęcie rady Cesarza Hakana II. I tak właściwie przez ten cały czas rozprzestrzenia chaos poprzez polityczne i społeczne skażenie tego miejsca.
Belial to Władca Kłamstw i właśnie w ten sposób działa chcąc przejąc kontrolę nad postrzeganiem rzeczywistości oraz wykorzystać ją do dominacji w Sanktuarium. Z mojej perspektywy to jeden z ciekawszych wątków Diablo III związany z rolą w tej odsłonie gry.
Biorąc pod uwagę to w jakim stanie są Żelazne Wilki w Diablo IV oraz wiedząc, że byli oni obrońcami Kaldeum, Belial w jakimś stopniu poprzez swoje matactwa wmawia ludziom, że Wilki zostały wygnane i dlatego prowadzą swój nomadyczny tryb życia podczas wydarzeń z Diablo IV. Gracze dzięki temu odkryją, że nie wszystko jest tak, jak mogłoby się wydawać i wiele złych rzeczy wydarzyło się w międzyczasie w Sanktuarium bez względu na to czy bezpośrednio lub pośrednio Belial maczał palce w tym wszystkim.
Diablo IV – ósmy sezon w grze
Michał “Muradin” Grabowski
No to kolejne pytanie, tym razem związane z nową przepustką sezonową – czy możecie przybliżyć graczom jakie zmiany czekają ich w tym systemie i jak wpłynie to na zdobywane nagrody w trakcie rozgrywki?
Colin Finer
Wyjaśniając nowy system przepustki sezonowej, który został odświeżony wraz z ósmym sezonem nazywa się Relikwiarz i jest to nowym sposób na zdobywanie nagród na wysokim poziomie biorąc również pod uwagę fakt, iż gracze mogą sami decydować o tym, co chcą w grze zdobyć.
Otrzymaliśmy ze strony graczy feedback, że dotychczasowe przepustki sezonowe były dość... staromodne ze względu na spory grind poprzez wszystkie nagrody, aby otrzymać to, co ich naprawdę interesuje. Dlatego też tym razem to gracz może zadecydować na czym chciałby się skupić w ramach swojej przepustki. To tak właściwie główny element serii Diablo jak ogry – wszystko związane jest z wyborem, który dajemy graczom w ramach różnych elementów rozgrywki po to, aby mogli oni obrać sobie odpowiedni cel na przyszłość.
Wracając na chwilę do zmian w mechanikach – czy możemy się spodziewać zmian w innych aktywnościach takich jak Podziemia Koszmarów czy Piekielnych Hordach?
GramTV przedstawia:
Colin Finer
Coś, o czym myśleliśmy wielokrotnie w trakcie prac nad sezonami to sposób, w jaki obieramy priorytety do poprawy w grze. Elementy związane z systemem bossów w leżach to była jedna z tych rzeczy, nad którymi pracowaliśmy już bardzo długi czas, ponieważ jest to jeden z głównych elementów późniejszej rozgrywki w ramach endgame. Dlatego też nie było to trudnym wyborem w sensie skoncentrowania wszystkich swoich sił, aby rozwinąć element rozgrywku uwielbiany przez graczy.
Nie oznacza to jednak natomiast tego, że nie przygotowujemy również zmian w innych aspektach rozgrywki takich jak np. Podziemia Koszmarów czy Piekielne Hordy. To bardziej związane jest z tym, aby znaleźć odpowiedni moment na skoncentrowanie się na danych elementach rozgrywki oraz nadaniu im kilku dużych zmian w ich aspekcie. Dlatego też dlatego też o tych elementach rozgrywki stale rozmawiamy, ale z drugiej strony prawda jest taka, że wraz z ósmym sezonem Diablo IV małe zmiany pojawią się w ramach chociażby Piekielnych Hord, bo czego by nie mówić, to sezon związany z bossami.
Przykładowo udało się nam ulepszyć Piekielnego Rzeźnika tak, aby był jeszcze trudniejszy do pokonania, ale również jeśli chodzi o przedmioty, to ten droprate również będzie wyższy. I właśnie o takich większych ruchach mówimy jeśli chodzi o ewentualne planowane przez nas zmiany w ramach sezonowych aktywności.
Deric, Ty wiesz chyba trochę więcej na temat elementów.
Deric Nunez
Tak, to znaczy zdecydowanie najwazniejsze w przypadku danych zmian jest to, aby były one jakoś spójne z głównym motywem przewodnim danego sezonu. Właśnie dlatego skupiamy się tym razem na systemie przeciwników w leżach i wiele z elementów, które się pojawią w ramach aktualizacji będą związane z również ze zaktualizowanym rosterem przeciwników, nowymi mechanikami sezonowymi wraz z Belialem i jego zasadzkami chociażby.
Wszelkie dodatkowe zmiany również się do tego zaliczają i chcieliśmy zrobić wszystko, aby gracze łatwiej zauważyli efektywność działań w ramach aktywności. Tak jak wspomniał Colin – jest to coś, nad czym pracujemy w przyszłości i własnie również dlatego zaprezentowaliśmy nasze plany na kolejne sezony pokazując na jakich głownych aspektach rozgrywki chcielibyśmy skupić się na naszej drodze. Co w tym przypadku również będzie związane z poprawkami w ramach lochów, Piekielnych Hord itp.
Na zaprezentowanej wcześniej roadmapie związanej z rozwojem Diablo IV pojawiło się tajemnicze ogłoszenie związane ze współpracą z inną marką… czy możecie powiedzieć jaka to będzie marka?
Colin Finer
Jednym z głównych elementów ósmego sezonu jest duża współpraca z Berserk, czym jesteśmy bardzo podekscytowani. Głównie ze względu na to, że Berserk swoim unikalnym tonem w uwielbianej przez graczy mandze i anime pasuje do Diablo idalnie – jest bardzo mroczne, dzięki czemu te wszelkie małe niuanse będą pasowały jak ulał w kwestii starcia dobra i zła.
Deric Nunez
W kwestii tego typu współprac jedna rzecz jest zawsze pewna – staramy się skupiać na tym, aby te współprace były spójne z wizją świata dark fantasy Diablo IV, bo jak dobrze wiemy wiele różnych marek może tutaj zwyczajnie nie pasować. Dlatego też cieszymy się, że ten klimat Berserka będzie idealnie łączył się z demonicznym światem Sanktuarium.
Diablo IV – ósmy sezon w grze
Michał “Muradin” Grabowski
Następne pytanie jest trochę podchwytliwe, ale spróbuję swojego szczęścia – czy możecie opowiedzieć coś więcej na temat zmian w kolejnych miesiącach w Diablo IV poza ósmym sezonem?
Deric Nunez
Myślę, ze jeśli chodzi o zmiany związane z samym sezonem ósmym powiedziane było już wiele w kontekście tego, na co kładziemy szczególny nacisk pod względem poprawek oraz ulepszeń. Natomiast jedna rzecz, która została wspomniana w trakcie ostatniego Campfire Chat to również rzecz, która w pewnym stopniu zmienia podejście zespołu pod względem monitorowania oraz reakcji na feedback ze strony graczy. Dzięki temu będziemy o wiele lepiej przygotowani do reagowania we wczesnych fazach sezon, a to również oznacza, że niektóre ze zmian mogą być niezapowiedziane lub dowiemy się o nich w międzyczasie.
Natomiast co do tego jaki zmiany przygotowujemy w kolejnych aktualizacjach do Diablo IV...
Zbyt wiele nie mówiliśmy o tym jakie zmiany będziemy wprowadzać w ramach różnych materiałów zdobywanych w grze związanych z przywoływaniem konkretnych przeciwników. To prowadziło do sytuacji, w których gracze niespecjalnie chcieli brać udział w starciach jeśli tak właściwie wystarczy, że raz zaatakują danego bossa i zdobędą odpowiednie nagrody.
Dlatego też chcielibyśmy poniekąd zmienić pewne zasady w ramach tego systemu po to, aby z jednej strony był nadal dość mocno dostępny dla różnych graczy bez względu na styl rozgrywki, ale również ten system był angażujący. Dlatego też odeszliśmy od idei materiałów niezbędnych dla niektórych bossów i aktualnie wszyscy przeciwnicy są możliwi do przywołania za darmo zamiast wymagać konkretnych materiałów czy kluczy związanych z tymi przeciwnikami.
Tymczasem są one niezbędne do tego, aby otworzyć skrzynki pojawiające się po pokonaniu konkretnego przeciwnika. Z punktu widzenia gracza jest to zmiana mająca na celu zredukować poczucie wykorzystania przez innych gracza, a przy okazji zaangażować innych w doświadczenie związane ze wspólną walką z danymi przeciwnikami. Takie zmiany wchodzą do gry wraz z innymi aktualizacjami w ramach “quality of life improvements”.
Natomiast ostatnim elementem, o którym mogę jeszcze opowiedzieć przed oddaniem mikrofonu jest fakt Beliala w leżach przedstawiający zupełnie nową mechanikę związaną z tym jak gracze podchodzą do takich starć i jak będą nagradzani później w systemie za pomocą skrzynek czy innych nagród. Pod względem sezonowym biorąc pod uwagę ideę zabierania cząstki osobowości z przeciwników w Diablo IV (dla przykładu - chęć zdobycia jak najwięcej elementów Beliala jako iluzjonisty) daje o wiele większą kontrolę nad tym, czego tak naprawdę gracz w grze poszukuje.
A to przy okazji ma sprawić, aby każdy z tych przeciwników był na swój sposób oryginalny nadal pozostając ważnym w całym systemie. Nie chcesz bowiem dzięki temu unikać pewnych bossów, bo wiesz, że coś ciekawego powinno z nich wypaść.
Także podsumowując nowy sezon ma dać graczom poczucie pełnej kontroli nad tym, w którym kierunku pod względem nagród chciałby podążać z jak największym potencjałem na zdobycie gwarantowanych przedmiotów z poziomu ancestral, czyli najlepszych w samej grze. Myślę, że w ciągu najbliższych tygodni zobaczymy wielu graczy chcących walczyć z bossami z tego powodu.
Widzę, że czas nam się powoli kończy, więc może jeszcze na koniec krótko – czy chcielibyście coś przekazać społeczności przed startem ósmego sezonu Diablo IV?
Colin Finer
Jesteśmy bardzo podekscytowani tym jak nowy system związany z mocą bossów działa i jest w pełni elastyczny. Nie tylko możesz zgarnąć jego moc dla siebie, ale również samemu stać się potężnym bossem personalizując wiele elementów pod swoje potrzeby. Każdy przeciwnik ma swoje drugie dno, a biorąc pod uwagę, że łącznie stworzyliśmy 24 moce bossów, to daje jakieś 48 osób różnych kombinacji.
Jestem ciekawy jak gracze wykorzystają możliwości, które im damy w nowym sezonie. Jakie buildy stworzą oraz jak pokręcone kombinacje dzięki temu powstaną. Tutaj zdecydowanie polecam kombinowanie z mocami Łowcy - myslę, że będzie z tego cała masa zabawy. Staraliśmy się, aby system sam w sobie dawał duże możliwości personalizacji i mamy nadzieję, że gracze z łatwością będą eksperymentowali wykorzystując jego złożoność.
Deric Nunez
Podpisuję się pod tym, co powiedział Colin przed chwilą jako osoba, która była bardzo blisko procesu tworzenia całego sezonu z zespołem.
Cieszę się z tego jak ostatecznie wygląda kwestia wszystkich mocy przeciwników w myśl zasady bycia potężnym oraz pewnym siebie graczem w stosunku do bossów - tak jak właśnie to bossowie czynią w świecie Diablo dokładając do tego fakt, że pokonując chociażby Duriel możemy wyciągnąć z jego mocy cośdla siebie.
Myslę, że jest to dość fajny moment w rozgrywce jako takiej i szczerze nie mogę się również doczekać powrotu Beliala do Sanktuarium w tej formie. Zdecydowanie chcieliśmy zrobić wszystko, aby jego powrót był czymś więcej niż tylko “fajnym elementem sezonowym”, ale również czymś, co pokochają gracze. Zwłaszcza jaką rolę gra on w samym uniwersum Diablo.
A już tym bardziej, że jestem prywatnie jego wielkim fanem.
Diablo IV – ósmy sezon w grze
Colin Finer
A i jeszcze jedno – na samym końcu sezonu jest do zdobycia kolejny specjalny zwierzak do kolekcji, a dokładniej kosmiczny kot. Poderzejwam, że zdobycie go będzie dużym wyzwaniem... dlatego jak już go zdobędziecie, to chętnie zobaczymy zdjęcia z waszymi kotami.
Deric Nunez
Tak, to jeden z tych kotów bez sierści, taki z kosmicznymi oczyma na całym ciele. Niekoniecznie może sprawiać wrażenie takiego, którego chciałbyś pogłaskać, ale może być fajnym dodatkiem, na który warto będzie zerknąć okiem co jakiś czas.
Michał “Muradin” Grabowski
Super! Dziękuję za wasz poświęcony czas i nie mogę doczekać się powrotu do Sanktuarium wraz z ósmym sezonem Diablo IV. Do zobaczenia w Sanktuarium!
Ósmy sezon Diablo IV startuje 29. kwietnia 2025 roku o godzinie 19:00, czyli… teraz. Więcej na temat Diablo IV przeczytasz oczywiście na gram.pl, a poniżej znajdziesz poprzednie teksty na ten temat:
Z-ca Redaktora Naczelnego Gram.pl. Wielbiciel wyścigów, bijatyk i tych gier, które zasadniczo nikogo. To ja zacząłem ruch #GrajciewYakuzę. Po godzinach fan muzyki niezależnej i kuchni koreańskiej.