Recenzja Diablo IV - w Sanktuarium dziś nie zaśnie nikt...
Michał "Muradin" Grabowski
2023/05/30 18:00
12
1
Długo przyszło nam czekać na Diablo IV, ale doczekaliśmy się – Blizzard Entertainment wraca do wielkiej formy sprzed lat i to z wielkim rozmachem.
Stosunkowo niedawno Diablo III obchodziło swoje jedenaste urodziny i jakoś zawsze miałem wrażenie, że mimo wielu lat oczekiwania na premierę nigdy „trójka” do tego kultowego statusu, jaką wykazywały się poprzednie odsłony serii nigdy nie dorosła. I niekoniecznie przez fakt, że pod względem graficznym daleka była od zimnego i surowego, gotyckiego klimatu znanego z jedynki i dwójki. To nadal była świetnie skrojona pod wieloma względami gra hack & slash, ale gdzieś ten duch serii Diablo zaginął. Wtedy zainteresowanie było zdecydowanie większe niż dziś, bo jednak stworzyć sequel gry, która dla wielu graczy była ideałem w gatunku jest niezwykle trudno. Zwłaszcza, że w międzyczasie powstało kilka naprawdę mocnych kandydatów, którzy w bezpośrednim starciu z Diablo II wcale nie byli na przegranej pozycji.
W przypadku Diablo IV mam wrażenie, że oczekiwania są zdecydowanie mniejsze. Być może nawet hype wśród graczy nie ten sam, który był wiele lat temu. Głównie dlatego, że przez ostatnie lata sam Blizzard mocno się zmienił, a legendarne wcześniej marki również wpadły do pewnego limbo. Nie dziwi więc fakt, że wielu fanów starego, dobrego Blizza (do których sam należę) podchodzi do Diablo IV z dużymi pokładami rezerwy.
GramTV przedstawia:
Przez ostatnich kilkanaście dni miałem przyjemność ogrywać Diablo IV przedpremierowo i trudno było utrzymać język za zębami. Głównie dlatego, że najchętniej chciałoby się wszystkim mówić dookoła jedno – nie lękajcie się, ponieważ Diaboł powraca i to w naprawdę świetnej formie przypominającej tą, która była znakiem jakości Blizzarda w dawnych czasach z elementami nowoczesności. Najlepszym podsumowaniem jednak może być fakt, iż mimo skasowania postaci, którymi graliśmy przez te wszystkie dni nie mogę doczekać się premiery i powrotu do grindu od zera i to na spokojnie. Wszystko po to, aby ten świat chłonąć tak długo, jak tylko mogę.
Zagrać, przejść i zapomnieć jak najszybciej nie licząc na nic więcej. Proste.
Muradin_07
The King of Iron Fist
31/05/2023 09:34
beetleman1234 napisał:
Najgorsza jest właśnie ta niepewność. Nie ma to jak grać w grę i zastanawiać się "ciekawe jak długo będzie taka dobra?" Oczywiście nastawianie się od razu na nieciekawą przyszłość jest złe, ale Blizzard ma zwyczajnie złą opinię.
Dlatego też w dużej mierze skupiłem się na czymś innym - jeśli miałbym grać w kampanię różnymi klasami tak jak za dawnych lat i bawić się w endgame bez tej otoczki sezonowej, to i tak bym grał podobnie jak grałem dużo w Diablo II.
Oczywiście zawsze z tyłu głowy mam to, że Blizzard potrafi aktualizacjami zaskakiwać wszystkich, ale koniec końców staram się po prostu być dobrej myśli.
beetleman1234
Gramowicz
31/05/2023 09:00
Najgorsza jest właśnie ta niepewność. Nie ma to jak grać w grę i zastanawiać się "ciekawe jak długo będzie taka dobra?" Oczywiście nastawianie się od razu na nieciekawą przyszłość jest złe, ale Blizzard ma zwyczajnie złą opinię.
Muradin_07
The King of Iron Fist
31/05/2023 07:26
Pajonk78 napisał:
Dzięki - właśnie zauważyłem, że Maxroll się zaktualizował i mają już właściwie wszystko.
Najlepsze jest to, że zrobiłem sobie w między czasie 2 buildy dla Necro do grania i nawet "mój" Bone Spear już jest inny niż ten zaproponowany na stronie - będzie się działo! :D
"Widzimy" się w Sanktuarium. :D
No ja niby sobie spisałem build, który miałem pod Necro z grania przed premierą, ale powiem szczerze - i tak będę to modyfikował jeszcze raz, także tego... zobaczymy co z tego wyjdzie. Ale też kusi granie Barbem, bo spodobał mi się jak sprawdzałem do recenzji :D
Pajonk78
Gramowicz
31/05/2023 07:22
Muradin_07 napisał:
Po zakończeniu kampanii.
Pajonk78 napisał:
@Muradin pytanie natury technicznej: w październikowej closed becie był dostęp do Tree of Whispers - kiedy teraz uzyskujemy do niego dostęp? Po zakończeniu kampanii czy już wcześniej można wykonywać "bounty"?
Dzięki - właśnie zauważyłem, że Maxroll się zaktualizował i mają już właściwie wszystko.
Najlepsze jest to, że zrobiłem sobie w między czasie 2 buildy dla Necro do grania i nawet "mój" Bone Spear już jest inny niż ten zaproponowany na stronie - będzie się działo! :D
"Widzimy" się w Sanktuarium. :D
Muradin_07
The King of Iron Fist
31/05/2023 07:17
Pajonk78 napisał:
@Muradin pytanie natury technicznej: w październikowej closed becie był dostęp do Tree of Whispers - kiedy teraz uzyskujemy do niego dostęp? Po zakończeniu kampanii czy już wcześniej można wykonywać "bounty"?
Po zakończeniu kampanii.
Muradin_07
The King of Iron Fist
31/05/2023 07:16
fenr1r napisał:
Skoro mają i tak zamiar kasować za battlepass, to jak usprawiedliwić wzrost ceny bazowej? No słabo.
I tak było w przeszłości z DLC, MTX, wycinaniem zawartości z gier, itd. Dziennikarze branżowi to przyklepali i teraz jesteśmy, tu gdzie jesteśmy, a będzie tylko gorzej.
Ceny gier wzrosły, dodatkowy zysk skasuje Kotick i spółka. A gracze? Wyszło Diablo IV, więc gracze zapomnieli o wszystkich aferach Blizza i o tym jak fatalnie traktowali swoich pracowników. :D
Akurat w przypadku tego, jak ewoluował świat gier wcale bym nie obwiniał dziennikarzy, bo cały czas pamiętam te słynne "głosowania portfelem" w przypadku pierwszych map packów do Modern Warfare 2 i... no cóż, here we are. Także nie, to nie jest tak, że dziennikarze growi są wszystkiemu winni, bo gracze też to przyklepali. Podobnie jest z Battlepassami, chociaż uważam, że pod tym względem udało się pewien kompromis wypracować i większość przepustek jest dobrze skrojona. A tym bardziej, gdy są cashbacki.
I nie, nikt nie zapomina o wszystkich aferach, ale też nikt nie jest moralnym policjantem i nie stoi nad graczami z pałą sprawdzając, kto gra w gry Blizzarda. Każdy ma swoje podejście w tej sprawie, ja w sumie zostałem oddelegowany do tego zadania i zdaję raport z pola bitwy. Reszta już ode mnie nie zależy.
Pajonk78
Gramowicz
31/05/2023 07:14
@Muradin pytanie natury technicznej: w październikowej closed becie był dostęp do Tree of Whispers - kiedy teraz uzyskujemy do niego dostęp? Po zakończeniu kampanii czy już wcześniej można wykonywać "bounty"?
fenr1r
Gramowicz
31/05/2023 07:08
Muradin_07 napisał:
Wychodzę jednak z założenia, że jeśli mam tyle grania w samej kampanii/endgame bez kupowania czegokolwiek, to właściwie mógłbym w to wejść. Bo nie ma co się oszukiwać - ceny gier wzrosły, dla każdego optyka w temacie jest zdecydowanie inna w zależności od zasobności portfela.
Nie mniej jednak jeśli miałbym kupić jedną grę w najbliższym czasie i grać w nią długo po premierze, to pewnie byłoby to Diablo IV. Gdyby jeszcze oferowało podobne podejście do Battlepassa z cash-backiem sezonowym jak w CoDzie/Battlefieldzie, to jeszcze lepiej, ale ostatecznie nie ma co się oszukiwać, że Blizzard tym tropem nie pójdzie, bo pójdzie, bo ta gra jest tak stworzona.
Skoro mają i tak zamiar kasować za battlepass, to jak usprawiedliwić wzrost ceny bazowej? No słabo.
I tak było w przeszłości z DLC, MTX, wycinaniem zawartości z gier, itd. Dziennikarze branżowi to przyklepali i teraz jesteśmy, tu gdzie jesteśmy, a będzie tylko gorzej.
Ceny gier wzrosły, dodatkowy zysk skasuje Kotick i spółka. A gracze? Wyszło Diablo IV, więc gracze zapomnieli o wszystkich aferach Blizza i o tym jak fatalnie traktowali swoich pracowników. :D
Pajonk78
Gramowicz
31/05/2023 07:04
fenr1r napisał:
Kupiłbym w okolicach premiery, ale bardzo obawiam się monetyzacji w tej grze. Już koszt podstawowej wersji to 70$, a do tego battlepasy i nie wiadomo co jeszcze w przyszłości. Obstawiam, że Acti Blizz będzie wyciskał graczy jak cytrynę.
Mam jednak trochę nadzieję, że nie pójdą drogą Bungie i Destiny 2.
Battlepass aktualnie wygląda całkiem spoko: bierzesz udział w każdym wydarzeniu, nawet jeśli nie wykupisz przepustki. Rzeczy darmowe - jednocześnie te, które realnie wpływają na moc postaci - będzie miał każdy i musisz robić progres, aby je zdobyć - tak samo osoby, które wykupią bp: tej podstawowej opcji nie da się nijak przyspieszyć. Różnica polega na tym, że osoby po wykupieniu bp mają dodatkowo dostęp do kosmetyki w grze - niczego co miałoby zapewnić im przewagę. Przynajmniej tyle jeśli idzie o info, które powtarzają już dość długo...
Muradin_07
The King of Iron Fist
31/05/2023 06:56
fenr1r napisał:
Kupiłbym w okolicach premiery, ale bardzo obawiam się monetyzacji w tej grze. Już koszt podstawowej wersji to 70$, a do tego battlepasy i nie wiadomo co jeszcze w przyszłości. Obstawiam, że Acti Blizz będzie wyciskał graczy jak cytrynę.
Mam jednak trochę nadzieję, że nie pójdą drogą Bungie i Destiny 2.
Wychodzę jednak z założenia, że jeśli mam tyle grania w samej kampanii/endgame bez kupowania czegokolwiek, to właściwie mógłbym w to wejść. Bo nie ma co się oszukiwać - ceny gier wzrosły, dla każdego optyka w temacie jest zdecydowanie inna w zależności od zasobności portfela.
Nie mniej jednak jeśli miałbym kupić jedną grę w najbliższym czasie i grać w nią długo po premierze, to pewnie byłoby to Diablo IV. Gdyby jeszcze oferowało podobne podejście do Battlepassa z cash-backiem sezonowym jak w CoDzie/Battlefieldzie, to jeszcze lepiej, ale ostatecznie nie ma co się oszukiwać, że Blizzard tym tropem nie pójdzie, bo pójdzie, bo ta gra jest tak stworzona.
fenr1r
Gramowicz
31/05/2023 06:49
Kupiłbym w okolicach premiery, ale bardzo obawiam się monetyzacji w tej grze. Już koszt podstawowej wersji to 70$, a do tego battlepasy i nie wiadomo co jeszcze w przyszłości. Obstawiam, że Acti Blizz będzie wyciskał graczy jak cytrynę.
Mam jednak trochę nadzieję, że nie pójdą drogą Bungie i Destiny 2.