Gracze mają dość. Mafia: The Old Country to najnowszy przykład, dlaczego nie powstaje więcej gier jak GTA

Radosław Krajewski
2025/08/12 15:00
6
0

Post jednego z graczy zebrał ponad 10 milionów wyświetleń.

W ubiegłym tygodniu na rynku zadebiutowała Mafia: The Old Country, czyli najnowsza odsłona popularnej serii. Tym razem Hangar 13 przygotował grę bez otwartego świata, za to skupioną na fabule i narracji. Mimo to w sieci zaczęły pojawiać się porównania do gier Rockstara, w tym GTA 5, Red Dead Redemption 2, a także do remake’u pierwszej odsłony Mafii. Chociaż jeden z postów w serwisie X, który porównuje tak mało znaczącą rzecz, jak rąbanie drewna, został wyświetlony aż 23 miliony razy i ponownie rozpoczął dyskusję o braku postępu realizmu w grach. Na ten post odpowiedział użytkownik Nerbit, który szybko rozszedł się po sieci i zebrał już ponad 10 mln wyświetleń.

Mafia: The Old Country

Mafia: The Old Country – gracze są zmęczeni porównaniami gier do GTA 5 i Red Dead Redemption

W serwisie X zaczęły krążyć nagrania pokazujące brak niektórych mechanik w nowej Mafii. W jednym z klipów postać próbująca wejść do wody zatrzymuje się na niewidzialnej ścianie, bo w grze po prostu nie ma pływania. Konto poświęcone odliczaniu do premiery GTA 6 wrzuciło też porównanie animacji rąbania drewna w Mafia: The Old Country i pierwszym Red Dead Redemption. Jak łatwo się domyślić, to starsza produkcja sprzed 15 lat wypadła lepiej.

Nerbit jest jednym z graczy, którzy mają dość takich porównań. W swoim poście przyznał, że nie dla takich detali kupuje się gry z serii Mafia i nie mają one żadnego znaczenia dla jakości gry. Dodał, że przez takie „głupie szczegóły”, produkcja gier podobnych do GTA trwa właśnie tak długo.

Tak, właśnie po to kupuję grę z serii Mafia – żeby zachwycać się animacjami rąbania drewna…

Niepotrzebne, głupie szczegóły tego typu to jeden z powodów, dla których produkcja gier trwa dziś tak długo.

Wczytywanie ramki mediów.

Część społeczności obawia się, że tego typu oczekiwania wręcz zabijają gatunek otwartych gier akcji. Wskazują, że mogłoby powstawać ich więcej, gdyby tylko gracze zwracali uwagę na to, co jest w nich najważniejsze, a nie czynności NPC-ów, które znajdują się gdzieś w tle.

Porównania tego typu są powodem, dla którego nie dostajemy już otwartych gier w stylu GTA. Deweloperzy boją się głupich zestawień i przez to nie inwestują w takie projekty.

Wczytywanie ramki mediów.

GramTV przedstawia:

Nie brakuje też komentarzy graczy, którzy wolą otrzymać grę po kilku latach, ale bez detali, niż w nieskończoność czekać na premierę tytułu, który byłby w stanie konkurować z nowymi odsłonami Grand Theft Auto.

Wolę mieć fajną grę powstałą w normalnym cyklu produkcyjnym niż tytuł z kurczącymi się końskimi jądrami na mrozie, który powstawał dziesięć lat.

Wczytywanie ramki mediów.

Inni przypominają, że porównywanie budżetowej Mafii do superprodukcji Rockstara nie ma większego sensu.

To śmieszne porównywać grę mafia za 50 dolarów robioną przez około 300 deweloperów do wartej bilion dolarów produkcji Rockstara, nad którą pracuje tysiąc osób.

Wczytywanie ramki mediów.

Przypomnijmy, że premiera Mafia: The Old Country odbyła się 8 sierpnia bieżącego roku. Gra trafiła na komputery osobiste, a także konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S.

Komentarze
6
maxgame
Gramowicz
13/08/2025 11:44

Prawda jest taka że Mafia umarła na 2 części. Dziś można mówić że Mafia 2 to zwykła liniowa historia. Owszem. Ale to świetna liniowa historia w świetnie stworzonym świecie. Piękno lat 40 do tych 60 świetnie pokazane. Historia naprawdę świetnie napisana. I pomimo iż gra jest liniowa to chce się do niej wracać. A teraz dla przykładu Mafia 3 porzuciłem tytuł na 1 rozdziale. Nudne zadania, powtarzalne do bólu i to jeszcze i ciągle w tym samym miejscu. No do porzygu. Sprzatnalea interes w burdelu po czym kolejna misja znów ten sam burdel ale przesłuchaj typa. Po czym znów ta sama placówka ale tym razem zlikwiduj cel. Historia może ok jest ta filmowość ale no to nie jest klimat Mafii. A bardziej gangsterska co przeobraża się w zemstę. Mafia 4 jak ja nazwę od początku mi nie pasowała. To już totalne olanie klimatu mafii i zrobienie czegoś na wzór uncharted itp. z drewnianą mechanika w tle... Mafie powinni zakończyć na 3 części. Podobnie jak dla przykładu. Saint's rów powinno się zakończyć na 3. Gothic na no maksymalnie tej 3 itp. po tym zwyczajnie tytułu obrały zła ścieżkę. A najlepszym przykładem tego jest seria AC od świetnej 1 i 2 która była wręcz momentami skradanka do typowego niemal fantasy RPG z niemal że Magia itp.

Golden
Gość
12/08/2025 23:26

Tylko to nie przez detale kolejna odsłona GTA tworzona jest tyle czasu. To przez to, ile zarabia tryb online, minimalnym wysiłkiem twórców. Powiedział bym, że to wina graczy.

dariuszp
Gramowicz
12/08/2025 19:06

Kto ma dość to na dość. Ja mam proste pytanie. Czy to jest miafia w którą chce zagrać? 

Nie.

Niezależnie od animacji drewna.




Trwa Wczytywanie