Brak pływania w Mafia: The Old Country nie jest przypadkiem. Dowiedzieliśmy się, dlaczego ten element nie jest obecny

Mikołaj Berlik
2025/08/11 09:00
5
0

Dyrektor wydawniczy Larian Studios podzielił się wyjaśnieniem.

W Mafia: The Old Country nie ma możliwości pływania, co wywołało dyskusję wśród graczy. Michael Douse z Larian Studios wyjaśnił, że dodawanie funkcji tylko po to, by znalazły się w grze, mija się z celem. Wskazał, że w przypadku nowej Mafii pływanie nie pasowałoby do liniowej struktury i narracyjnego charakteru tytułu.

Mafia: The Old Country

Mafia: The Old Country – projektowanie bez zbędnych funkcji

Douse przywołał sytuację z wczesnej prezentacji Baldur’s Gate 3, kiedy po pokazaniu wielu mechanik ktoś zapytał jedynie o możliwość pływania. Jak podkreślił, każda nowa funkcja wymaga dodatkowego czasu, ludzi i budżetu, a jeśli nie ma dla niej sensownego zastosowania, lepiej z niej zrezygnować.

Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.

Realia projektowania gier są takie, że każda funkcja ma swoją cenę. Siła robocza > czas > budżet. „Dlaczego po prostu nie […]” może rozpalić producenta. Spróbuj, to zabawne. Lepiej nie pływać, jeśli nic z tym nie zrobisz, niż dodać to tylko po to, żeby mieć.

GramTV przedstawia:

Dyrektor zauważył, że podobnie jest z cyklem dnia i nocy – często pojawia się on w grach wyłącznie po to, by uniknąć pytań o jego brak. W jego opinii deweloperzy powinni skupiać się na elementach faktycznie wpływających na doświadczenie gracza, zamiast na mechanikach dodawanych „dla zasady”.

Mafia: The Old Country dostępna jest na PC, PS5 i XSX/S.

Komentarze
5
Gregario
Gramowicz
11/08/2025 22:55

Zawsze mogli powiedzieć, że jest to ukłon w stronę fanów pierwszego Assassin's Creeda ;)

A tak bardziej serio, to szacunek za tłumaczenie mniej obeznanym graczom takich rzeczy. Nie każda firma ma komfort w postaci nieograniczonego czasu i pieniędzy na dodawanie do gier wszystkiego, nawet niepotrzebnych elementów. 

koNraDM4
Gramowicz
11/08/2025 18:40
dariuszp napisał:

Akurat KCD2 to naprawiał. Była opcja przełączania pancerzy z czego regularnie korzystałem bo np. nie chcesz się skradać w pełnej zbroi. Znowu w dzień ubranie rzezimieszka rzuca się w oczy. Są od tego statystyki. Nie ma wg mnie problemu zrobić slot "bez ubrania" do pływania. 

W3 - często pływałem i pod wodą i na łodzi. 

CP2077 - wydaje mi się że unikali wody bo w 1.0 woda była mocno skopana. 

koNraDM4 napisał:
(...)

Zapomniałem o tym systemie z KCD 2, rzeczywiście wystarczyłoby dodać slot nr 4 gdzie po prostu nie miałbyś nic na sobie ale wciąż chyba wygrał realizm gdzie jedyny raz jak widzimy Heńka w takiej sytuacji to jak walczy o przeżycie, można to tłumaczyć instynktem. Z resztą w tej scenie widać, że Heniek średnio pływa a Jan Ptaszek jako szlachcic naprawdę dobrze.

Pływania na łodzi bym tu nie włączał do dyskusji bo to nie do końca to samo i zdarzało się choć chyba tylko w GTA że dało się używać łodzi ale nie pływać :D

W3 jednak bardzo dobrze sobie poradził z tematem wody - na powierzchni wygląda dobrze, pod powierzchnią też. Możemy sobie pozbierać zioła, loot który może nadal nie jest jakiś super ale dużo bardziej przydatny niż w CP2077, a i podstawowa wersja gry częściej ma dla nas sekwencje zadań gdzie musimy popływać (w przypadku dostawania się do kasztelu Wrońce opcjonalnie) więc rzekłbym, że to nie jest przypadek dodania tej mechaniki by po prostu była bo jest woda na mapie - twórcy z niej korzystają by zróżnicować gameplay i lokacje i to czuć i widać.

Co do CP2077 możliwe, że tak było jak mówisz ale jeśli mnie pamięć nie myli to w rozwoju postaci sprzed wersji 2.0 mogliśmy dać sobie perki na większą wytrzymałość w tym ilość tlenu pod wodą więc coś twórcy planowali ale nie wyszło.

Z takich gier gdzie niby nie jest to bardzo rozbudowane ale pasuje i nawet twórcy to wykorzystali mocniej w gameplayu to przypomniał mi się AC IV: Black Flag - gra piracka jednak mocno potrzebuje tego. Jako że to Ubi - wszystko zrobione średnio tyle, że tu jeszcze jakoś to grało

dariuszp
Gramowicz
11/08/2025 15:17
koNraDM4 napisał:
(...)

Akurat KCD2 to naprawiał. Była opcja przełączania pancerzy z czego regularnie korzystałem bo np. nie chcesz się skradać w pełnej zbroi. Znowu w dzień ubranie rzezimieszka rzuca się w oczy. Są od tego statystyki. Nie ma wg mnie problemu zrobić slot "bez ubrania" do pływania. 

W3 - często pływałem i pod wodą i na łodzi. 

CP2077 - wydaje mi się że unikali wody bo w 1.0 woda była mocno skopana. 




Trwa Wczytywanie