Ponad połowa japońskich studiów używa AI w grach. Od generowania grafik po pisanie kodu

Patrycja Pietrowska
2025/09/29 19:00
3
0

Sztuczna inteligencja zmienia japoński gamedev.

W japońskim przemyśle gier wideo zachodzą dynamiczne zmiany. Najnowsze badanie przeprowadzone przez japońskie CESA, organizatora Tokyo Game Show, pokazują, że 51% ankietowanych studiów używa AI. Level-5 przyznaje, że za 80-90% ich kodu odpowiada już sztuczna inteligencja.

Sonic Racing: CrossWorlds
Sonic Racing: CrossWorlds

Japoński przemysł gier w erze AI

Wyniki ankiety, opublikowane w raporcie CESA zatytułowanym „2025 Video Game Industry Report”, wskazują, że około 51% badanych firm potwierdziło, że używa sztucznej inteligencji. Badanie to objęło 54 japońskie studia będące członkami CESA, do których zaliczają się tak potężne i rozpoznawalne marki jak Sega i Capcom.

Zastosowanie AI w procesie deweloperskim jest zróżnicowane, choć najbardziej powszechnym sposobem jej wykorzystania jest generowanie zasobów wizualnych. Niektóre studia idą jednak o krok dalej, eksplorując możliwości AI w tworzeniu silników oraz dedykowanych narzędzi deweloperskich. Jednym z deweloperów, który otwarcie wypowiadał się na temat intensywnego wykorzystania AI, jest Level-5, znany z serii Professor Layton. Akihiro Hino, prezes Level-5, stwierdził w przeszłości, że „około 80–90 procent kodu jest pisane przez AI”.

GramTV przedstawia:

Innym gigantem, który intensywnie inwestuje w sztuczną inteligencję, jest Sega. Firma ogłosiła niedawno utworzenie wewnętrznego Generative AI Committee. Celem tej grupy jest integracja technologii sztucznej inteligencji w wewnętrzne procesy pracy, aby tym samym zwiększyć ogólną wydajność operacyjną.

Mimo tak szerokiej adopcji nowych technologii nie wszystkie japońskie studia podchodzą do AI z równym entuzjazmem. Jednym z najbardziej ostrożnych graczy pozostaje Nintendo. Prezes firmy, Shuntaro Furukawa, wyraził obawy dotyczące legalności generatywnej AI, ostrzegając, że ta działalność jest „problematyczna pod względem praw własności intelektualnej”.

Komentarze
3
dariuszp
Gramowicz
30/09/2025 10:57

Programiści i artyści sami używają AI więc wiesz...

Realia są takie że nie mam milionów ani 10 lat żeby wszystko robić samemu, jednocześnie ucząc się każdego zawodu związanego z grami.

Bez AI po prostu nie robił bym gry. Więc ani nikt nie zyskuje ani nie traci.  

Silverburg napisał:

NIech może AI od razu zaprojektuje całą grę, od konceptu poprzez kodowanie, muzykę, grafikę i testy. Będzie taniej. Nie zapomnijmy też o najważniejszym, niech ai póżniej kupi tę grę, skoro robi się wszystko, aby ludziom nie płacić i ich pozwalniać.

Silverburg
Gramowicz
30/09/2025 10:45
dariuszp napisał:

Absolutnie mnie to nie dziwi. Sam chętnie używam. Pisałem o tym parę razy. Zatrudnienie zespołu by zaśpiewał kawałek który pasuje liryką do gry to kupa kasy. AI nie zrobi Ci tego idealnie ale kosztować będzie grosze. 

Podobnie efekty dźwiękowe AI generuje całkiem nieźle. Kupuję pakiety ale czasem jak potrzebuje coś specyficznego to generuje. 

Generalnie rzecz biorąc, AI jest używane do tzw busy work. Mało skomplikowanej roboty która zabierała czas ludziom kiedy mogli robić coś bardziej interesującego. 

W webdevelopmencie tak np. AI się wykorzystuje do wyłapywania literówek czy szukania problematycznych zwrotów. Bo w przeciwieństwie do starych automatów co działały na różnych mniej lub bardziej skomplikowanych algorytmach, AI dość dobrze łapie kontekst. Plus jeżeli robisz notatki do tekstów z kontekstem (przydaje się, zwłaszcza w game dev) to można od razu podawać ów kontekst do tekstu co poprawia jakość. 

NIech może AI od razu zaprojektuje całą grę, od konceptu poprzez kodowanie, muzykę, grafikę i testy. Będzie taniej. Nie zapomnijmy też o najważniejszym, niech ai póżniej kupi tę grę, skoro robi się wszystko, aby ludziom nie płacić i ich pozwalniać.

dariuszp
Gramowicz
30/09/2025 09:19

Absolutnie mnie to nie dziwi. Sam chętnie używam. Pisałem o tym parę razy. Zatrudnienie zespołu by zaśpiewał kawałek który pasuje liryką do gry to kupa kasy. AI nie zrobi Ci tego idealnie ale kosztować będzie grosze. 

Podobnie efekty dźwiękowe AI generuje całkiem nieźle. Kupuję pakiety ale czasem jak potrzebuje coś specyficznego to generuje. 

Generalnie rzecz biorąc, AI jest używane do tzw busy work. Mało skomplikowanej roboty która zabierała czas ludziom kiedy mogli robić coś bardziej interesującego. 

W webdevelopmencie tak np. AI się wykorzystuje do wyłapywania literówek czy szukania problematycznych zwrotów. Bo w przeciwieństwie do starych automatów co działały na różnych mniej lub bardziej skomplikowanych algorytmach, AI dość dobrze łapie kontekst. Plus jeżeli robisz notatki do tekstów z kontekstem (przydaje się, zwłaszcza w game dev) to można od razu podawać ów kontekst do tekstu co poprawia jakość. 




Trwa Wczytywanie