Zwiastun Clair Obscur: Expedition 33 sprzed 5 lat pokazuje zupełnie inną grą. Miał być steampunk, zombie i kosmici

Radosław Krajewski
2025/05/14 13:20
1
0

Z biegiem czasu Sandfall Interactive ustaliło konkretny kierunek artystyczny dla swojej gry.

Jeden z najlepiej ocenianych tytułów 2025 roku, czyli Clair Obscur: Expedition 33, przeszedł niezwykłą metamorfozę. Założyciel Sandfall Interactive, Guillaume Broche, w jednym z wywiadów przyznał, że był znudzony pracą w Ubisofcie, dlatego postanowił założyć własne studio i zrealizować swoje oryginalne pomysły. Jednak zanim debiutancka gra deweloperów stała się tym, z czego znamy ją dzisiaj, na wczesnym etapie prac wyglądała zupełnie inaczej. Udowadnia to zwiastun, który wyciekł do sieci.

Clair Obscur: Expedition 33

Clair Obscur: Expedition 33 – wyciekł zwiastun wczesnej wersji gry

Na Reddicie pojawił się niepublikowany wcześniej zwiastun z 2020 roku, który przedstawia prototypową wersję gry znaną ówcześnie pod roboczym tytułem We Lost. Materiał pokazuje zupełnie inną wizję gry, w tym uproszczoną grafikę, klasyczny system walki turowej, a także tymczasowe, „robotyczne” głosy postaci, które sam reżyser Guillaume Broche określił jako „okropne”. Pomimo surowości nagrania, wyraźnie widać zarysy tego, czym Expedition 33 się ostatecznie stało: eksplorację, turową walkę inspirowaną jRPG-ami, a nawet pojawiły się już wtedy znajome postacie Maelle i Lune.

Zwiastun został pierwotnie stworzony na potrzeby rekrutacji aktorów głosowych, o czym świadczy opublikowany pięć lat temu post Broche’a, w którym szukał głosów do dema gry – w tym jednego dziecięcego. Wówczas projekt opisywany był jako „nowoczesna wersja jRPG z zachodnimi bohaterami”, tworzona na silniku Unreal Engine 4 z myślą o PC oraz konsolach PS4 i Xbox One.

GramTV przedstawia:

Pierwotna fabuła różniła się znacznie od tej, którą poznali gracze w 2025 roku. Według głównej scenarzystki Jennifer Svedberg-Yen, która początkowo miała jedynie podkładać głos jednej z postaci, historia osadzona była w steampunkowej, alternatywnej wersji wiktoriańskiej Anglii, pełnej zombie i kosmitów. Inspiracją do zmiany kierunku narracyjnego stał się obraz, który Broche podziwiał, oraz opowiadanie Svedberg-Yen o artystce przenikającej do swoich dzieł.

Co ciekawe, do dziś w plikach gry można znaleźć ślady tej wczesnej wersji – choćby postać Gustava, która pierwotnie nosił imię Frey. Dodatkową ciekawostką jest utwór z oficjalnej ścieżki dźwiękowej zatytułowany We Lost, czyli tak samo, jak nazywała się pierwsza wersja projektu.

Komentarze
1
dariuszp
Gramowicz
14/05/2025 14:38

Norma. Dam podobny przykład z Horizon: Zero Dawn. Co tak naprawdę mieli na początku to T-Rexa któy miał komponenty. Bo cała idea to była walka w stylu Monster Hunter gdzie potwory miały słabe punkty. Nikt nawet nie myślał o Alloy na początku. Najpierw myślano o celu gry a dopiero później o bohaterce.

https://www.youtube.com/watch?v=1rm55FDYbic

Warto zauważyć że pierwszy concept w ogóle miał po prostu żołnierza z bronią czy kuszą. Później była młoda dziewczyna z dziką fryzura. I w końcu to ewoluowało do Alloy jaką znamy.

Sam przechodzę podobny proces z grą nad  którą pracuje. Wraz z rozwojem przychodzą do głowy nowe pomysły. Też dzielę się ze znajomymi postępami i czasem dadzą mi jakiś trafny komentarz albo pomysł. I wtedy modyfikuje concept.

Czasem zmiany przychodzą z powodów ograniczeń czasowo-budżetowych jakie mam. Nie mogę sam zrobić kolejnego GTA w końcu. Więc są dobre sposoby jak wytłumaczyć dlaczego np. gracz nie może wysiąść z pojazdu i się przespacerować, wyciągnąć pistolet i kogoś zastrzelić.

Co wcale nie oznacza że nie chciałbym tego zrobić mając ludzi i budżet.

Gra po prostu ewoluowała kiedy zespół nad nią pracował. Jak masz mało ludzi i mały budżet to podejmujesz decyzje. I tak np. prościej zrobić walkę w stylu Persony niż dynamiczne grupowe starcia. Mniej animacji, mniej tranzycji, mniej wszystkiego. Plus taka walka rodem z Persony będzie dużo lepiej wyglądała.

Ale widać że nie zrezygnowali całkowicie z korzeni gry akcji bo przecież mają uniki i kontry wbudowane w ten system co przypomina gry akcji.