To koniec Forzy Motorsport? Phil Spencer z jasnym komunikatem dla fanów serii.

Mikołaj Berlik
2025/10/27 15:45
3
0

Microsoft wyjaśnia, co dzieje się z popularną marką.

Po zamknięciu kilku projektów Microsoftu, takich jak reboot Perfect Dark czy studio The Coalition, część graczy zaczęła obawiać się o los serii Forza Motorsport. W rozmowie z japońskim magazynem Famitsu Phil Spencer rozwiał jednak wątpliwości, zapewniając, że cykl nie został porzucony.

Forza Motorsport
Forza Motorsport

Forza Motorsport – seria wciąż żyje, choć priorytety się zmieniły

Phil Spencer przyznał, że Microsoft czasami musi przesuwać priorytety w stronę gier, które ukażą się wcześniej, co może wpływać na widoczność takich marek jak Forza Motorsport. – „Czasem musimy skupić się na projektach, które zadebiutują szybciej. Rozumiem też reakcję graczy po tym, jak Turn 10 zostało zmniejszone” – wyjaśnił.

Szef Microsoft Gaming podkreślił, że firma nie zamierza porzucać serii i woli dać zespołowi więcej czasu, by uniknąć przeciążenia. Turn 10 Studios, które od lat odpowiada za Forzę Motorsport, miało zostać zredukowane o blisko 50% w ostatniej fali zwolnień. Obecnie studio pomaga przy Forza Horizon 6, w tym przy porcie na PlayStation 5, który ukaże się po premierze wersji na Xbox Series X/S i PC.

GramTV przedstawia:

Choć przyszłość stricte torowej serii Forza pozostaje niepewna, Microsoft nie rezygnuje z rozwoju marki jako całości. Forza Horizon 6 trafi na rynek w 2026 roku, a akcja gry po raz pierwszy przeniesie graczy do Japonii. Produkcja ma oferować odwzorowanie Tokio i góry Fudżi, a Playground Games obiecuje „najbardziej szczegółowe i warstwowe środowiska” w historii serii.

Forza Motorsport nie zniknęła, jednak fani muszą uzbroić się w wiele cierpliwości.

Komentarze
3
fenr1r
Gramowicz
27/10/2025 17:57
wolff01 napisał:

Z jednej strony ciężko to zrozumieć, ale z drugiej chyba odpowiedź jest łatwiejsza niż się wydaje - piniądz. Po prostu stawiają na gotowe rozwiązania i nie myślą już wizjonersko. Po co tworzyć exclusive - przecież zarobią na portach. Przejęcie Activision-Blizzard? No tak, mają bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę monetyzacji i maszynki do mielenia kasy jak gry mobilne od Kinga. Forza Motorsport? E, więcej jest casuali co kupuje i tak bardziej arkadową Forza Horizon. Piniądz kieruje ich decyzjami i choć nam wydaje się że inwestowanie w marki ekskluzywne to słuszna strategia, oni wiedzą lepiej że można iść na skróty. Pytanie tylko czy taka strategia nie będzie miała konsekwencji w szerszej perspektywie, jak ich marka nie będzie znaczyć już nic i wygryzie ich np. jakaś firma z Azji, no ale to wtedy się poredukuje zasoby, zoptymalizuje koszta, coś odsprzeda i przerzuci robotę na AI. 

Halo to był łatwy piniądz. Absolutnie potężna marka i co z tym zrobili? Nie zdziwię się, jak taki sam los spotka CoD pod zarządem MS.

Na gry z serii Forza Motorsport byłby spory popyt i to mógłby być tytuł niewiele mniej popularny od FH. Gran Turismo przecież radzi sobie bardzo dobrze. Kiedy jednak każda kolejna część jest coraz słabsza, to czego się spodziewać?A co do AI, ja wiem, że teraz jest jazda na to i próbują to wciskać na wszelkie możliwe sposoby, ale jeżeli ostatnie przygody z Windowsem mają być świadectwem siły tych narzędzi, to bańka pęknie szybciej niż to może się niektórym wydawać.

wolff01
Gramowicz
27/10/2025 16:45
fenr1r napisał:

Jest mi bardzo trudno zrozumieć, co ten moloch właściwie chce osiągnąć. Mieli doskonałe marki ekskluzywne (Halo, Forza Motorsport, Gears of War) i je zmarnowali. Zrobili ogromne przejęcia i nic z tego nie wynika.Jest przecież miejsce na rynku na gry pomiędzy symulatorem a wyścigami zręcznościowymi, tym bardziej, że seria GT jest niedostępna na PC, a Codemasters zostało ubite przez EA. Dlaczego tego nie wykorzystać?

Z jednej strony ciężko to zrozumieć, ale z drugiej chyba odpowiedź jest łatwiejsza niż się wydaje - piniądz. Po prostu stawiają na gotowe rozwiązania i nie myślą już wizjonersko. Po co tworzyć exclusive - przecież zarobią na portach. Przejęcie Activision-Blizzard? No tak, mają bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę monetyzacji i maszynki do mielenia kasy jak gry mobilne od Kinga. Forza Motorsport? E, więcej jest casuali co kupuje i tak bardziej arkadową Forza Horizon. Piniądz kieruje ich decyzjami i choć nam wydaje się że inwestowanie w marki ekskluzywne to słuszna strategia, oni wiedzą lepiej że można iść na skróty. Pytanie tylko czy taka strategia nie będzie miała konsekwencji w szerszej perspektywie, jak ich marka nie będzie znaczyć już nic i wygryzie ich np. jakaś firma z Azji, no ale to wtedy się poredukuje zasoby, zoptymalizuje koszta, coś odsprzeda i przerzuci robotę na AI. 

fenr1r
Gramowicz
27/10/2025 16:04

Jest mi bardzo trudno zrozumieć, co ten moloch właściwie chce osiągnąć. Mieli doskonałe marki ekskluzywne (Halo, Forza Motorsport, Gears of War) i je zmarnowali. Zrobili ogromne przejęcia i nic z tego nie wynika.Jest przecież miejsce na rynku na gry pomiędzy symulatorem a wyścigami zręcznościowymi, tym bardziej, że seria GT jest niedostępna na PC, a Codemasters zostało ubite przez EA. Dlaczego tego nie wykorzystać?




Trwa Wczytywanie