Spór z Palworld trwa. Nintendo zdobywa patent na system summonów

Mikołaj Berlik
2025/09/10 09:00
8
0

Japońska korporacja rozszerza swoje zabezpieczenia prawne. Nowy patent dotyczy jednej z kluczowych mechanik gier z serii Pokémon.

Nintendo zdobyło kolejny patent dotyczący mechaniki przywoływania postaci i kierowania ich do walki. To kolejne zabezpieczenie prawne firmy w czasie trwającego procesu sądowego przeciwko Palworld, który od miesięcy budzi emocje w branży. Japoński gigant wcześniej modyfikował już swoje zgłoszenia patentowe, a teraz poszerza je o rozwiązania mogące mieć wpływ na wiele gier z podobnymi systemami.

Palworld
Palworld

Nintendo – kolejne zabezpieczenie w trakcie procesu

Według raportu Games Fray, na który powołuje się GameRant, Nintendo zostało właścicielem amerykańskiego patentu nr 12,403,397. Dokument dotyczy systemu przywoływania postaci, które mogą walczyć ze sobą. Patent został złożony w marcu 2023 roku, zatwierdzony w lipcu 2025 i oficjalnie wydany w ubiegłym tygodniu. Wcześniej firma zdobyła już inne zabezpieczenia, w tym patent dotyczący płynnego przełączania między lataniem a jazdą na obiektach, co także wiązano z rywalizacją z Palworld.

GramTV przedstawia:

Patent opisuje sześć kluczowych roszczeń. Wskazuje m.in. na możliwość przywołania sub-postaci w przestrzeni gry i skierowania jej do walki przeciwko innym jednostkom lub w pustym obszarze. Zawiera także zapis o automatycznym rozpoczęciu starcia, gdy sub-postać napotka przeciwnika. W praktyce może to oznaczać, że Nintendo zabezpiecza rozwiązania stosowane w grach pokroju Pokémonów, a także potencjalnie w innych produkcjach z podobnymi mechanikami.

Trwający proces Nintendo przeciwko Pocketpair, twórcom Palworld, już wcześniej wiązał się z modyfikacją kilku patentów. Obecne zabezpieczenie może utrudnić nie tylko dalszą obronę Palworld, ale także wykorzystanie podobnych rozwiązań w innych grach opartych na systemie przywoływania i walki stworzeń.

Komentarze
8
Silverburg napisał:

Niektórzy by się również ucieszyli na aplikację z muzyką z AC: Black Flag :)

A samo Nintendo, to ja rozumiem, że starają się wygrać z Palworld, który wygląda jak kopia pokemonów. Jednakże efekt może być dość niebezpieczny dla całej branży, jeśli z tego patentu postanowią skorzystać w stosunku do innych gier. Nintendo nie zrobiło w ostatnich latach nic, co by mnie zachęciło do dorzucenia się do ich pensji. Jeszcze ta ostatnia akcja z zakazaniem ich gier na imprezie charytatywnej. Ech, szkoda słów.

Ale to z tego co się orientuję to bardziej problem problem z prawem w Japonii niż złą wolą Nintendo. Nie powiem teraz z głowy o co chodziło, ale akurat tutaj niestety byli związani tym, co prawnie ich obowiązuje w ich kraju, bo z jakiegoś powodu do takiego AGDQ poza granicami się nie czepiają.

Dorzucę jako PS: tam chyba chodziło o prawo związane z oprogramowaniem jako takim oraz dostarczaniem aktualnej wersji produktów, które dany wydawca dystrybuuje. I pod tym względem Nintendo się przyczepiło, ponieważ gdyby pozwolili na wykorzystywanie konkretnych wersji swoich gier, które nie są dzisiaj standardem, to możliwe, że jakieś kary musieliby zapłacić. A jak dobrze wiemy niektóre speedruny poza kategoriami wykorzystują odpowiednie wersje gier, które mają takie czy inne błędy.

Silverburg
Gramowicz
10/09/2025 10:58
Muradin_07 napisał:

No właśnie idealnie podsumowałeś w sumie ostatnim zdaniem całość. Żeby nie było - totalnie tego nie popieram, a samo Nintendo... no właśnie... po prostu coraz bardziej jest mi trudno mieć jakąkolwiek sympatię do nich z różnych powodów, a i tłumaczenie "Nintendo being Nintendo" staje się coraz trudniejsze. 

Chociaż nadal bawi mnie to, że zamiast wypuścić oficjalnie wszystkie ścieżki dźwiękowe do swoich gier w przystępniejszej formie musieli zrobić właśną aplikację, która takowe posiada. Ale żeby oddać sprawiedliwość, to w jednym przypadku bardzo chętnie bym taką apkę zobaczył - gdyby Rockstar Games wypuściło aplikację ze stacjami radiowymi z GTA. To byłby imo hit totalny. 

Niektórzy by się również ucieszyli na aplikację z muzyką z AC: Black Flag :)

A samo Nintendo, to ja rozumiem, że starają się wygrać z Palworld, który wygląda jak kopia pokemonów. Jednakże efekt może być dość niebezpieczny dla całej branży, jeśli z tego patentu postanowią skorzystać w stosunku do innych gier. Nintendo nie zrobiło w ostatnich latach nic, co by mnie zachęciło do dorzucenia się do ich pensji. Jeszcze ta ostatnia akcja z zakazaniem ich gier na imprezie charytatywnej. Ech, szkoda słów.

beetleman1234 napisał:

Ten patent jest tak żałosny, bo to nie jest ani nic odkrywczego, ani prawdopodobnie zapoczątkowanego przez Nintendo. Nemesis system jeszcze przynajmniej jest pomysłowy, choć nie bardzo rozumiem dlaczego patentów na mechaniki growe jest tak mało - Namco nie opatentowało niczego z soulsów, a mogło.

Oczywiście, że tak. Ale tutaj kłania się coś, co można nazwać "rozum i godność człowieka". Rozumiem to, że Nintnedo ma prawo do obrony, bo... kurna nie oszukujmy się - Palworld to śmiałe rżnięcie z Pokemonów momentami i udawanie, że jednak tego nie robią. Nintendo ma prawo do obrony swojej własności intelektualnej tak, jak inni mogą to robić w przypadku ewentualnych plagiatów.

Problem w tym, że Nintendo zamiast wynając snajpera i ściągnąć gagatka, którego potrzebują ściągnąć postanowili wysłać bombowce i zrzucić kilka bomb atomowych. Tak na wszelki wypadek, żeby nigdzie się nie schował i nie uciekł, a przy okazji żeby inni nie próbowali podobnych sztuczek. Ewentualnie, aby dać przykład innym Pomysłowym Dobromirom.

Czekaj... co... dobra, trochę nieświadomie referencja się pojawiła.




Trwa Wczytywanie