Sony chce ponownie rywalizować z Microsoftem o miano najpotężniejszej konsoli.
PlayStation 6 znów wycieka. Niedawno pojawiły się doniesienia, że konsola będzie oferowana wraz z opcjonalnym napędem, czyli podobnie, jak miało to miejsce w przypadku PlayStation 5 Pro. Teraz znany YouTuber Moore’s Law Is Dead opublikował materiały, które mają przedstawiać pełną specyfikację techniczną następcy PlayStation 5. Urządzenie funkcjonuje obecnie pod nazwą kodową PlayStation Orion, a jeśli doniesienia okażą się prawdziwe, PS6 może przynieść największy skok technologiczny w historii marki.
PlayStation 6
PlayStation 6 – wyciekła pełna specyfikacja konsoli nowej generacji
Według nieoficjalnych informacji konsola ma wykorzystywać specjalnie zaprojektowany układ SoC produkowany w litografii 3 nm przez firmę TSMC. Jego powierzchnia ma wynosić około 280 mm², co czyniłoby go zauważalnie większym od układów w PS5. Sercem urządzenia ma być procesor oparty na architekturze Zen 6 z 7–8 głównymi rdzeniami i 2 dodatkowymi energooszczędnymi rdzeniami obsługującymi zadania systemowe. Ten podział pozwoliłby zwiększyć wydajność w grach nawet o 20 procent, ponieważ rdzenie niskonapięciowe przejmowałyby obowiązki związane z obsługą systemu operacyjnego i zadań w tle.
Dzięki takiej konfiguracji gry zyskają dostęp do niemal całej mocy obliczeniowej CPU, bez konieczności dzielenia jej z systemem – stwierdził Moore’s Law Is Dead.
Najwięcej emocji budzi jednak układ graficzny. Według przecieku Sony celuje w 52–54 jednostki obliczeniowe oparte na architekturze RDNA 5, pracujące z częstotliwością 2,6–3,0 GHz i wyposażone w 10 MB pamięci podręcznej L2.
Taka konfiguracja miałaby zapewniać od 2,5 do 3 razy wyższą wydajność w klasycznym renderowaniu w porównaniu z PS5, ale prawdziwy skok dotyczyłby ray tracingu, nawet 6 do 12 razy wyższa wydajność niż w obecnej generacji. W praktyce oznaczałoby to poziom zbliżony do kart graficznych klasy RTX 5090 w zadaniach związanych z globalnym oświetleniem i śledzeniem promieni.
Różnica w jakości oświetlenia i efektach global illumination będzie fundamentalna i ogromna – zapowiedział twórca.
Dodatkowym wsparciem ma być technologia FSR 4, która według przecieku może zapewnić od 4 do 8 razy większą wydajność graficzną względem PS5 w grach wykorzystujących skalowanie obrazu.
PS6 ma również dysponować nowym standardem pamięci GDDR7, pracującym z przepustowością 640 GB/s przy 160-bitowej magistrali. Konsola ma wspierać do 40 GB RAM, choć Sony rozważa wypuszczenie modelu z 30 GB, jeśli ceny pamięci w 2027 roku okażą się zbyt wysokie.
Zgodnie z ujawnionymi informacjami, PS6 ma oferować pełną zgodność z grami z PS5 i PS4, ale nie wspomniano o wsparciu dla tytułów z PS3. Produkcja ma ruszyć w połowie 2027 roku, a rynkowa premiera planowana jest na jesień tego samego roku.
SoC i produkcja:
Niestandardowy układ SoC z monolitycznym rdzeniem krzemowym o powierzchni ok. 280 mm²
Wykonany w procesie technologicznym TSMC 3 nm
GramTV przedstawia:
CPU:
7–8 rdzeni Zen 6 + 2 rdzenie Zen 6 typu Low-Power (LP)
Łącznie 9–10 rdzeni w zależności od wersji (jeden rdzeń może być dezaktywowany)
Rdzenie LP przeznaczone do obsługi systemu operacyjnego i zadań w tle, co zwalnia ok. 20% mocy CPU dla gier
GPU:
52–54 jednostki obliczeniowe oparte na architekturze RDNA 5
Taktowanie na poziomie 2,6–3,0 GHz
Około 10 MB pamięci podręcznej L2
Organizacja: 3 silniki shaderów × 9 grup roboczych (łącznie 27)
Szacowana wydajność:
Rasteryzacja: 2,5–3x wydajność PS5
Ray tracing: równowartość 34–40 TFLOPS
Z FSR 4: około 4–8x wydajność graficzna PS5
Pamięć:
Magistrala GDDR7 o szerokości 160 bitów, taktowana 32 GT/s
Przepustowość: 640 GB/s
Obsługiwana pojemność: do 40 GB RAM
Sony rozważa wersje finalne z 30 GB lub 40 GB RAM (w zależności od ceny)
Twórca przecieku zaznaczył również, że konkurencyjna konsola Microsoftu o nazwie kodowej Xbox Magnus może mieć na papierze około 25 procent wyższą wydajność surową, ale różnice w praktyce mogą być minimalne. Obie platformy mają celować w stabilne 4K przy 60 klatkach na sekundę, a dzięki technikom skalowania także w 4K przy 120 FPS w grach nowej generacji.
Różnice w realnej wydajności między PS6 i Xbox Magnus będą prawdopodobnie trudne do zauważenia dla przeciętnego gracza – ocenił informator.
Jeśli przeciek okaże się prawdziwy, PlayStation 6 może zaoferować nie tylko największy wzrost mocy w historii konsol Sony, ale i ogromny postęp w jakości oprawy graficznej, zwłaszcza w zakresie oświetlenia i efektów ray tracingu.
Największy skok technologiczny był na samym początku i już się nie powtórzy, bo nawet największy laik jak zobaczy obok siebie gry z PS1 i PS2 albo PS2 vs PS3 to widzi różnicę, przy 3 vs 4 to już nie takie proste a 4 vs 5 to trzeba się przyjrzeć. Identycznie jest ze smartfonami co roku coraz mniejsza równica i coraz mniej powodu żeby zmieniać
Bez przesady. Tak naprawdę największy skok mocy mieliśmy tylko z wypadku PS2 -> PS3. Dobre 65x mocniejsza konsola. Dlatego się dziwiłem że ludzie narzekali na cenę. Zresztą najlepsze hity Playstation jakie pamiętam pochodziły z ery PS3. Ludzie czasem zapominają że GTA 5 oryginalnie wyszło na PS3 i już wtedy robiło wrażenie.
A tak PS1 -> PS2 to było jakieś 2x mocniejsze. PS3 -> PS4 jakieś 4x mocniejsze. PS4 Pro było 2x mocniejsze od PS4 ale dlatego że musiało wspierać VR.
PS5 było ponad 2x mocniejsze jak PS4 Pro
PS5 Pro jest jakieś 3x mocniejsze od PS5.
Tyle że do tego wszystkiego jest ALE. Np PS5 Pro ma lepszy GPU ale już nie CPU. Znowu często mimo skoku mocy, gry po prostu dostawały parę efektów i dalej miały ledwo 30fps. Często jest tak że gra jest optymalizowana pod bazową konsolę i to że masz Pro nic Ci nie daje oprócz braku spadków FPS-ów tam gdzie gra jest kiepsko zrobiona i się wykłada na podstawowym PS5.
Więc zawsze gdzieś jest ograniczenie które wszystko psuje. Dla PS5 takim ograniczeniem było PS4. PS3 np. robiło problemy architekturą. Dlatego zrezygnowali z niej i dlatego nie mogę zagrać w MGS4 na PS5.
FallingStickman
Gramowicz
12/09/2025 12:17
Kaktus mi wyrośnie jak faktycznie taka będzie specyfikacja modelu sprzedażowego; może dev kitu, a i tak wydaje mi się to naciągane. Musieliby to sprzedawać za $1500.
FromSky
Gramowicz
12/09/2025 11:47
Największy skok technologiczny był na samym początku i już się nie powtórzy, bo nawet największy laik jak zobaczy obok siebie gry z PS1 i PS2 albo PS2 vs PS3 to widzi różnicę, przy 3 vs 4 to już nie takie proste a 4 vs 5 to trzeba się przyjrzeć. Identycznie jest ze smartfonami co roku coraz mniejsza równica i coraz mniej powodu żeby zmieniać