Ghost of Yotei wygląda niesamowicie na pierwszej rozgrywce. Sony prezentuje swój hit na PS5

Radosław Krajewski
2025/07/10 23:10
1
0

Sucker Punch Productions i Sony zaprezentowały długo oczekiwane fragmenty rozgrywki z kontynuacji Ghost of Tsushima.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami State of Play w całości zostało poświęcone największemu nadchodzącemu hitowi na konsole PlayStation, czyli Ghost of Yotei. Studio Sucker Punch długo kazało czekać graczom na pierwszą prezentację rozgrywki, ale na ponad 20-minutowej transmisji pokazali jedną z misji, a także eksplorację, system walki z nowymi broniami, minigry i wiele więcej ze swojej nadchodzącej gry. Pod wieloma względami będzie to produkcja podobna do Ghost of Tsushima, ale z wieloma nowościami i ulepszeniami. Pierwszy gameplay z Ghost of Yotei zobaczycie poniżej.

Ghost of Yotei

Ghost of Yotei – pierwszy gameplay z oczekiwanej gry Sony

Ghost of Yotei zostało osadzone w XVII-wiecznej Japonii, około 300 lat po wydarzeniach znanych z Ghost of Tsushima. Gracz wciela się w Atsu, samotną najemniczkę nawiedzaną przez wspomnienia tragicznej przeszłości. Po szesnastu latach od brutalnego mordu na jej rodzinie, Atsu przemierza dzikie, mroźne tereny północnej wyspy Ezo, tropiąc grupę sześciu bandytów odpowiedzialnych za tę tragedię. Ludność Ezo wierzy, że Atsu jest onryō, czyli mściwym duchem z japońskiego folkloru. Sama bohaterka zdaje się podzielać tę opinię, ignorując własne bezpieczeństwo i przyjmując legendarny tytuł.

W swojej podróży przez surowe, piękne krajobrazy Japonii, bohaterka nie tylko stawi czoła przeszłości, ale też odkryje miejsca dotąd nieznane i zmierzy się z prawdami, których się nie spodziewała. Jak zapowiedzieli twórcy Ghost of Yotei to opowieść o zemście, honorze i odkupieniu, osadzona w świecie inspirowanym kulturą feudalnej Japonii.

Rozgrywka została zaprojektowana wokół pełnej swobody gracza. Ghost of Yotei nie popycha gracza do przodu na siłę i można poświęcić się eksploracji, walce lub wątkom fabularnym według własnych preferencji. Powraca znany z poprzedniej gry mechanizm „Guiding Wind”, który w formie wiatru prowadzi gracza bez konieczności wyznaczania tradycyjnych punktów nawigacyjnych. Nowością jest luneta, za pomocą której można wypatrywać interesujących punktów w oddali, oraz system kart śledzący śledztwo Atsu i tropy, jakie odkrywa.

Atsu może zadawać pytania wrogom, by dowiedzieć się więcej o Oni lub Kitsune, co prowadzi do nowych pełnych niebezpieczeństw lokacji lub śnieżnych, w których przetrwanie zależy od umiejętności skradania. W grze znajdziemy także Ołtarze Refleksji, które odblokowują nowe zdolności. Można je znaleźć samodzielnie lub przy pomocy kupowanych Map Podróżnika.

Walka przypomina klasyczne filmy samurajskie i oferuje szeroki arsenał: katana, włócznia, odachi, kusarigama, miecze podwójne oraz broń miotana. Gracz może rozbrajać przeciwników, ale również sam stracić broń przy silnych atakach. Wybór odpowiedniego oręża zależy od sytuacji, na przykład odachi jest skuteczne przeciw dużym przeciwnikom, a miecze podwójne dobrze radzą sobie z włócznikami. Towarzyszem Atsu będzie wilk, który wspiera ją w walce i eksploracji.

Nowością jest rozbudowany system obozowisk, gdzie Atsu może odpocząć, grać na shamisenie, gotować oraz spotykać się z postaciami niezależnymi oferującymi misje i przedmioty. Zamiast tradycyjnego dziennika, gracz śledzi postęp dzięki postaciom i relacjom z NPC-ami. W miarę rozwoju fabuły możliwe będzie zbudowanie własnej „wilczej watahy”, czyli grupy sojuszników i handlarzy oferujących zasoby i wsparcie.

GramTV przedstawia:

Nie zabraknie trybu fotograficznego z licznymi opcjami personalizacji. Oprócz powracającego „Kurosawa Mode”, czyli czarno-białego trybu inspirowanego klasycznym japońskim kinem, pojawią się dwa nowe warianty rozgrywki: „Miike Mode”, oferujący krwawe i dynamiczne ujęcia walki z bliska, oraz „Watanabe Mode”, który wzbogaca grę o lo-fi podkład muzyczny autorstwa samego Shinichirō Watanabe, twórcy Samurai Champloo.

Z okazji premiery gry pojawią się dwa specjalne zestawy konsol PS5. Oba prezentują motywy inspirowane fikcyjną wizją Ezo i postacią Atsu, a ich design nawiązuje do dwóch tradycyjnych japońskich form sztuki.

Ghost of Yotei Gold Limited Edition Bundle będzie dostępny globalnie. Inspirowany jest techniką kintsugi, czyli japońskim sposobem naprawiania ceramiki za pomocą lakieru i złota. Projekt symbolizuje piękno w niedoskonałości oraz duchową drogę Atsu przez ból, utratę i odkupienie.

Z kolei Ghost of Yōtei Black Limited Edition Bundle będzie dostępny wyłącznie na stronie direct.playstation.com. Czerpie inspirację z techniki sumi-e, czyli malowania tuszem. Odważne, czarne pociągnięcia pędzla oddają majestat krajobrazów Ezo i wewnętrzne zmagania bohaterki. Obie wersje zawierają specjalny emblemat twórcy z wygrawerowanymi symbolami PlayStation na obudowie konsoli oraz kontrolerze DualSense. Ponizej zobaczycie zwiastun prezentujący wygląd obu konsol i padów.

Przypomnijmy, że Ghost of Yotei zadebiutuje na rynku 2 października. Tytuł na premierę pojawi się wyłącznie na PlayStation 5.

Komentarze
1
dariuszp
Gramowicz
11/07/2025 06:27

Mam mieszane uczucia chociaż grę na 100% kupię. Jednak martwili mnie kilka rzeczy albo po prostu smuci.

Z tego co widzę, zamiast przyjmować styl walki - zmieniamy broń. I to jest fajne ale co mi się podobało w GoT to fakt że ta broń była na mnie i miała wygląd jaki chciałem a na filmiku odnoszę wrażenie jakby Atsu wyciągnęła włócznie z kieszeni. Z powietrza. Rozumiem że nie można wymagać by miała na sobie cały arsenał cały czas ale może to jest właśnie odpowiedź? Broń na plecy jest jedna i musimy dokonać wyboru.

Kompletnie nie podoba mi się system questów. Mam nadzieję że chociaż te questy się nie generują jak przepytuje wrogów. Że Intel po prostu ujawnia lokacje.

Finalnie co podnosi czerwoną flagę to ten system "Wolf pack". Wygląda jakby mapa nie miała zbyt wielu osiedli do których można się udać? Nie wiem czy gdzieś pokazali jakieś miasta itp. Bo odnoszę wrażenie że ten cały Wolf pack jest tylko po to by naprawić problem braku osiedli gdzie mogę się udać by coś sprzedać, uzupełnić sprzęt czy coś kupić. Wolę osiedla. 

Generalnie wolę jak otwarty świat ma lokacje które nie są wrogie, np podróżujących między nimi itp. Chce widzieć życie na mapie. Jeszcze w GoT dało się to jakoś wytłumaczyć grasującymi bandami a tutaj?