11 bit studios odpowiada na zarzuty o AI w The Alters
Deweloperzy z 11 bit studios odnieśli się do zarzutów dotyczących użycia sztucznej inteligencji w The Alters. W obszernym oświadczeniu studio potwierdziło, że używało generatywnej AI, ale wyłącznie w specyficznych, ograniczonych przypadkach, służących jako „tymczasowe materiały robocze” w trakcie procesu produkcyjnego. Podkreślili, że podstawą ich pracy jest znaczące, ręcznie tworzone opowiadanie.
W ostatnim czasie pojawiło się wiele zarzutów dotyczących wykorzystania treści generowanych przez AI w grze The Alters. Uważamy, że ważne jest, aby wyjaśnić nasze podejście i przedstawić szerszy kontekst.
Zasoby wygenerowane przez sztuczną inteligencję były używane wyłącznie jako tymczasowe materiały robocze w trakcie procesu deweloperskiego — i to w bardzo ograniczonym zakresie. Nasz zespół od zawsze stawiał na pierwszym miejscu znaczącą, ręcznie tworzoną narrację jako jeden z fundamentów gry.
Studio wyjaśniło, że podczas produkcji tekst wygenerowany przez AI, przeznaczony na teksturę tła grafiki, został użyty jako wypełniacz. Nigdy nie miał trafić do finalnej wersji, lecz przez wewnętrzne niedopatrzenie omyłkowo pozostał w grze. Po dokładnym przeglądzie potwierdzono, że to odosobniony przypadek, a element jest aktualizowany.
W trakcie produkcji jeden z grafików użył tekstu wygenerowanego przez AI jako tymczasowej tekstury tła. Element ten nigdy nie był przeznaczony do wersji finalnej. Niestety, z powodu błędu wewnętrznego, ten pojedynczy placeholder został omyłkowo pozostawiony w grze. Przeprowadziliśmy szczegółowy przegląd i potwierdziliśmy, że był to odosobniony przypadek — obecnie pracujemy nad jego aktualizacją. Dla pełnej transparentności załączamy zrzut ekranu pokazujący, jak i gdzie ten element pojawia się w grze. Choć nie chcemy bagatelizować sytuacji, zależy nam na pokazaniu, jak niewielki miała ona wpływ na całościowe doświadczenie gracza.
Ponadto, w końcowej fazie produkcji, dodano kilka licencjonowanych filmów dla postaci Alters. Były to produkcje zewnętrzne, wymagające pilnych tłumaczeń. Ze względu na ograniczenia czasowe, do lokalizacji tych materiałów użyto AI, pomijając partnerów tłumaczeniowych, by zdążyć na premierę.
Dodatkowo, na końcowym etapie produkcji do gry dodano kilka licencjonowanych filmów, które alterzy mogą oglądać w strefie socjalnej bazy. Ponieważ zostały one stworzone zewnętrznie, nasz zespół nie brał udziału w ich przygotowaniu i wymagały one dodatkowego, pilnego tłumaczenia. Ze względu na bardzo ograniczony czas, zrezygnowaliśmy z zaangażowania naszych partnerów tłumaczeniowych i zdecydowaliśmy się na tymczasowe lokalizowanie tych materiałów z użyciem AI, aby zdążyć z premierą. Naszym zamiarem od początku było przekazanie ich po premierze do profesjonalnych biur tłumaczeń jako część hotfixu lokalizacyjnego, aby zapewnić tę samą jakość i staranność, co w pozostałych częściach gry. Proces ten już trwa, a zaktualizowane tłumaczenia są wdrażane.
Aby lepiej zobrazować, jak niewielki to fragment całkowitej warstwy narracyjnej gry — wspomniane zewnętrzne filmy to ok. 10 tysięcy słów na 3,4 miliona słów w grze we wszystkich wersjach językowych, czyli zaledwie 0,3% całkowitego tekstu. Alternatywą było pozostawienie tych konkretnych dialogów wyłącznie w języku angielskim, co naszym zdaniem byłoby gorszym rozwiązaniem dla osób nieznających tego języka. Z perspektywy czasu przyznajemy, że była to błędna decyzja. Niezależnie jednak od wyboru, powinniśmy byli Was o tym poinformować.
GramTV przedstawia:
Na koniec przypomnijmy jeszcze, że The Alters zadebiutowało 13 czerwca 2025 roku. Gra trafiła na komputery osobiste oraz konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S. Zainteresowanych tytułem zachęcamy do lektury: Recenzja The Alters - W niezgodzie z samym sobą.
Jak zwykle gównoburza o nic. Ktoś się obsrał bo jakiś plakat czy tekst na komputerze był sztuczny. A jak w innych grach to jest ręcznie robiony rozmazany bełkot to jest ok.
Akilisimm
Gramowicz
01/07/2025 16:21
W dupie z tym. Niech sobie używają AI. Byle było dobrze zrobione.