Kontrowersje wokół The Alters. Twórcy oskarżeni o brak transparentności

Patrycja Pietrowska
2025/06/30 13:30
5
0

Chodzi o ukryte użycie AI.

The Alters niedawno ukazało się na rynku, zdobywając uznanie krytyków. Choć gra zbiera pozytywne opinie, niektórzy wyrazili swoje zaniepokojenie po odkryciu oznak sugerujących nieujawnione użycie generatywnej sztucznej inteligencji w treściach gry. Wskazówki dotyczące wykorzystania dużych modeli językowych (LLM) znaleziono zarówno w napisach, jak i w tekstach tła, co wywołało głosy krytyki z powodu braku transparentności ze strony dewelopera.

The Alters
The Alters

Gracze krytykują The Alters za ukryte użycie AI

Od stycznia 2024 roku platforma Steam wymaga od twórców gier ujawniania zastosowania AI w elementach takich jak grafika, kod czy dźwięk. Tymczasem, w momencie publikacji informacji, The Alters nie zawierał żadnej takiej deklaracji.

Jednym z przykładów, który wzbudził kontrowersje, jest fragment tekstu pojawiający się na ekranie w grze, który ma sprawiać wrażenie naukowego. Rozpoczyna się on zdaniem: „Pewnie, oto zmieniona wersja skupiająca się wyłącznie na danych naukowych i astronomicznych”. Dodatkowe dowody pojawiły się w tłumaczeniach.

GramTV przedstawia:

Jeden z graczy zauważył, że podczas rozgrywki z włączonymi napisami w języku portugalskim, „napisy szalały”. Potwierdzono to zrzutem ekranu.

Gracze na Steamie zareagowali, określając to jako „absolutnie niedopuszczalne” i podkreślając, że „mają prawo wiedzieć, co kupują”. Nie wszyscy jednak podzielają to oburzenie. Część społeczności uważa, że tekst odkryty na tle scenografii nie jest przeznaczony do czytania i nie stanowi problemu. Sugerują, że w przeszłości takie miejsca wypełniano „tekstem typu Lorem Ipsum lub losowym bełkotem”.

Specjalistka ds. lokalizacji gier, Lucile Danilov, mimo że The Alters uważa za „znakomicie napisane”, sytuację określiła jako „hańbę”. Zauważyła również, że według doniesień, tłumaczenie na portugalski „jest pełne błędów i nieścisłości”, co jest „przerażające, biorąc pod uwagę, jak cała gra opiera się na złożonej narracji”.

Jej słowa potwierdził Handong Ryu, odpowiedzialny za koreańskie tłumaczenie, przyznając, że „ten sam problem istnieje również w wersji koreańskiej”. W chwili obecnej 11 Bit Studios nie odniosło się do zarzutów ani nie odpowiedziało na komentarze graczy.

Komentarze
5
dariuszp
Gramowicz
30/06/2025 22:02
Vansil napisał:

Recenzje już były, nawet na gram.pl. 

A co do użycia AI to tak jak rozumiem obawy części pracowników, tak nie uważam, że teraz za każdym razem twórcy muszą informować o użyciu AI w swoim produkcie.

Bądźmy szczerzy, prawdopodobnie każde studio na jakimś etapie używa sztucznej inteligencji.

Silverburg napisał:

Z AI korzystam do prywatnych celów, do rzeczy, za które i tak bym nie zapłacił. W przypadku developerów jest to dla mnie czerwona flaga. Gry i tak i nie planowałem kupować na premierę, zamierzam poczekać na recenzje.

Oczywiście że tak. Sam używam chociaż nie ukrywam tego i umieszczam w creditsach usługi które użyłem. Mogę dać nawet trochę przykładów do czego używam AI.

Zacznijmy od podstawowego - uczę się game devu. Nie wszystko po prostu wiem. Nie znam każdej mechaniki. Więc z jednej strony czytam dokumentację ale z drugiej strony nie jestem oklepany więc jak potrzebuję np. na szybko się zorientować gdzie zmienić color grading to zamiast siedzieć i przekopywać wszystko związane z post processing - po prostu zapytałem LLM gdzie ustawić color grading i jakie są dobre źródła LUT. I dostałem nie tylko skąd je wziąć ale instrukcje jak je samemu przygotować. 

Kolejny przykład to efekty dźwiękowe. Zacznijmy od tego że jest mnóstwo bibliotek z darmowymi efektami dźwiękowymi do wykorzystania. Takimi gdzie nie muszę nawet autora podawać. Albo w ogóle nie ma autora. Ale to jest upierdliwe żeby za każdym razem sprawdzać licencję każdego pliku. Prościej jest mi zapłacić za usługę która potrafi generować np. dźwięk wystrzału karabinu. Mogę mocno sprecyzować o jaki mi dźwięk chodzi, dostanę kilka wersji i któryś zastosuje. I obecnie jest to w 100% legalna i bezpieczna opcja dla mnie.

Kolejna rzecz to muzyka. Kupienie nawet jednego głupiego kawałka może kosztować dziesiątki albo setki tysięcy złotych. Mało tego - nawet jak go kupisz to masz go tylko na X lat. Rockstar przykładowo musiał ze starych gier GTA usuwać część muzyki. Mało tego - jak masz kawałki na licencji to jak ktoś chce umieścić filmik na YT albo grać na Twitch to ma problem bo nikogo nie obchodzi że kupiłem licencję dla tej gry. Jak ta muzyka leci to YT się przyczepi. Znowu - zapłacenie zespołowi by zrobił mi muzykę kosztuje krocie. Zostaje mi albo creative commons i podobne albo właśnie AI i używam to i to. By uniknąć problemów z labelami i prawem autorskim. 

AI przede wszystkim używam tam gdzie z jakiegoś powodu chcę by liryka nawiązywała do gry albo tego co się dzieje. Wtedy sam piszę tekst ale AI mi go śpiewa. Co akurat robi bardzo dobrze.

Obecnie mój projekt ma 3 ścieżki. Główna to ja robiący wszystko. Ale przede wszystkim chodzi o technologię, mechaniki itp. 

Niektóre rzeczy kosztują mnóstwo czasu a są powtarzalne (jak robienie kolejnych wersji modeli) to płacę komuś za robienie tego dla mnie. Np. robienie unikalnych pojazdów jest czasochłonne. Zwłaszcza że chce by miały detale tak by wyglądały na zużyte. Mogę to robić ale kosztuje mnie to sporo a w tym czasie nie robię mechanik, AI, otwartego świata itp. Więc zlecam to ludziom za kasę. 

No i trzecia ścieżka to AI. Tam gdzie modele mogą dostarczyć coś. Np. nie używam AI do pisania ani głosów bo głosy są zbyt sztywne a biorąc pod uwagę że robię grę mało grzeczną - AI zwyczajnie nie potrafi pisać dialogów czy historii bo jest zbyt politycznie poprawne. Dodatkowo gubi się jak diabli w nazwach postaci, miejsc itp. Próbowałem wytrenować lokalny LLM ale najwyraźniej LLM na karcie 10gb szału nie robi. Ale spokojnie AI nadaje się do muzyki, dźwięków i tego typu elementów. 

I bądźmy realistami - bez AI bym po prostu nie zrobił tego projektu. Mój budżet ledwo wystarcza na artystów 3D i to są moje oszczędności. Nie mówiąc już o tym że chcę wszystkie linie dialogowe mieć nagrane w studiu przez aktorów co można zamówić ale będzie to solidna inwestycja i zrobię to na samym końcu jeżeli uznam że projekt nadaje się do wydania. 

Akilisimm
Gramowicz
30/06/2025 20:51

A niech se używają. Byle gra była dobra.

FromSky
Gramowicz
30/06/2025 17:42

Ludzie pracujący w tłumaczeniach bulwersują się na użycie AI do tworzenia lokalizacji, no kto by sie spodziewał




Trwa Wczytywanie