Na nową generację od Sony jeszcze trochę poczekamy. PS5 najwyraźniej sprzedaje się za dobrze.
Wygląda na to, że na PlayStation 6 poczekamy dłużej, niż wielu się spodziewało. Główny architekt konsol Sony, Mark Cerny, w nowym materiale opublikowanym na oficjalnym kanale PlayStation zasugerował, że kolejna generacja konsoli pojawi się „za kilka lat”.
PS5
PS6 dopiero za kilka lat
To krótka, ale wymowna wypowiedź, która natychmiast rozbudziła spekulacje fanów. Według wielu obserwatorów, może to oznaczać premierę dopiero w 2028 roku – a więc osiem lat po debiucie PS5. Przyczyna takiego stanu rzeczy może być prozaiczna – PS5 wciąż sprzedaje się znakomicie.
PlayStation 5 zadebiutowało w 2020 roku i pozostaje najpopularniejszą konsolą obecnej generacji, wyprzedzając Xbox Series X/S. Sony potwierdziło niedawno, że PS5 sprzedało się już w ponad 80,3 miliona egzemplarzy, notując niewielki wzrost sprzedaży w tym roku. W 2024 roku na rynek trafiło również PlayStation 5 Pro, ale gracze coraz głośniej wypatrują już PS6.
GramTV przedstawia:
W rozmowie z Jackiem Huynhem z AMD, Cerny mówił o nowej technologii graficznej, nad którą pracują obie firmy. Na koniec dodał, że nie może się doczekać, by „wprowadzić te rozwiązania do przyszłej konsoli za kilka lat”. Wystarczyło jedno zdanie, by rozkręcić lawinę teorii. Jeśli „kilka lat” oznacza faktycznie 2028 rok, wcześniejsze przewidywania o premierze PS6 w 2026 lub 2027 roku można już wyrzucić do kosza.
W sieci od miesięcy krążą plotki o możliwej specyfikacji konsoli. PS6 miałoby korzystać z procesora z ośmioma rdzeniami Zen 6 oraz układu graficznego RDNA 5 z nawet 48 jednostkami obliczeniowymi. Nie brakuje też informacji o taktowaniu na poziomie 3 GHz lub więcej – choć na razie to tylko niepotwierdzone przecieki. PS6 to więc jak na razie perspektywa daleka, a Sony skupia się na rozwijaniu obecnej generacji.
Np duży skok między PS4 a PS5 wynika z zastosowania NVMe o prędkości 5000mb/s. Dla porównania PS4 miało dysk 100mb/s. Wiec robiąc grę pod PS5 możesz zupełnie inaczej projektować i np. nie musisz mieć tylu loadingów czy zwykłych czy ukrywanych poprzez stanie w windzie albo wolne przechodzenie przez jakiś ciasny przesmyk.
No chyba, że nazywasz się Bethesda - to wtedy musisz :P
Niakadan
Gramowicz
10/10/2025 14:59
PS6 powinni zrobić już to w 5 że odpali starsze tytuły wszystkie nawet płytowe bo na pewno się da tylko trzeba chcieć i wiedzieć jak jak mają pozwolenie bo zaniedbali mocno w 5 z tym abonamentem
dariuszp
Gramowicz
10/10/2025 11:26
Raczej nie chodzi o sprzedaż PS5. Chodzi o to że dotarliśmy do technicznych limitów. I jedyna opcja by przyśpieszyć to skalować wszerz.
Bo mniejsze tranzystory da się zrobić ale nie bez absurdalnych kosztów.
Ale to oznacza - większy nakład finansowy. Znacznie droższa konsola.
Między innymi dlatego nowe karty graficzne są takie drogie. Bo innowacje technologiczne już nie pchają wydajności tak mocno do przodu.
Dlatego prościej przedłużyć czas życia konsoli aż pojawią się jakieś nowe opcje.
Np duży skok między PS4 a PS5 wynika z zastosowania NVMe o prędkości 5000mb/s. Dla porównania PS4 miało dysk 100mb/s. Wiec robiąc grę pod PS5 możesz zupełnie inaczej projektować i np. nie musisz mieć tylu loadingów czy zwykłych czy ukrywanych poprzez stanie w windzie albo wolne przechodzenie przez jakiś ciasny przesmyk.