Fatalne wieści dla fanów GTA 6. Potwierdził się czarny scenariusz w sprawie wydajności

Radosław Krajewski
2025/05/08 10:15
2
0

Jest jednak światełko nadziei dla konsolowych graczy.

Najnowszy zwiastun Grand Theft Auto 6 wywołał niemałe poruszenie wśród fanów gier. Wiele osób uznało go za prawdziwy przełom graficzny, począwszy od efektów świetlnych, przez szczegółowość postaci, realistyczne oddanie fizyki światła i cieni, które prezentują się oszałamiająco. Pokazują to nagrania zwracające uwagę na detale, o które Rockstar Games zadbał w swojej nowej grze. Nic dziwnego, że trailer zachwyca i w ciągu doby ustanowił rekord dla jakiegokolwiek zwiastuna promocyjnego, zostawiając w tyle nawet hollywoodzkie blockbustery.

GTA 6
GTA 6

GTA 6 – tylko w 30 FPS-ach i dynamicznym 4K na konsolach

Fani ucieszyli się, że drugi zwiastun GTA 6 został nagrany na podstawowym PlayStation 5. Niepokoić może jednak, że materiał nie został zarejestrowany w natywnym 4K i 60 FPS-ach. Gracze już teraz obawiają się, że gra Rockstara na konsolach zostanie zablokowana na 30 klatkach na sekundę. Teraz tej sprawie przyjrzało się Digital Foundry, którzy potwierdzają złą wiadomość dla fanów.

Jakość obrazu to jedna z tych rzeczy, które sprowadzają cię z powrotem na ziemię. Nie dostajemy tutaj natywnego 4K, 120 klatek i niesamowitej jakości – jest dobrze, ale nie wybitnie – zauważa Oliver Mackenzie

Zwiastun działa w rozdzielczości 1440p, skalowanej do 4K przy 30 klatkach na sekundę, z wykorzystaniem rekonstrukcji obrazu podobnej do FSR1. Ostateczna rozdzielczość materiału to 2560×1152, a obraz prezentowany jest z czarnymi pasami (tzw. letterboxingiem).

Dla niektórych może być rozczarowujące, że trailer działa tylko w 30 FPS-ów i według Digital Foundry raczej nie ma co liczyć na tryb 60 FPS-ów na premierę.

Nie da się po prostu wyłączyć Ray-tracing Global Illumination – to integralna część działania gry. Dodanie trybu 60 FPS wymagałoby drastycznego obniżenia rozdzielczości, co całkowicie zepsułoby wizualną tożsamość gry – dodał Alex Battaglia.

Zastosowanie zaawansowanego systemu Ray-traced Global Illumination to jedno z największych osiągnięć technicznych GTA 6. System ten odpowiada za realistyczne światło bezpośrednie i pośrednie, a jego efekty widać niemal w każdej scenie zwiastuna.

W całym zwiastunie, w prawie każdej scenie, da się zauważyć rozproszone oświetlenie pośrednie – wygląda to fantastycznie, szczególnie na postaciach. Choć oczywiście trudno powiedzieć, jak to będzie wyglądało w czasie rzeczywistej rozgrywki - podkreśla Mackenzie.

Rockstar potwierdziło również obecność ray-traced reflections, czyli odbić generowanych w czasie rzeczywistym. Szczególnie efektowne mają być odbicia w okularach, lusterkach czy szybach samochodów.

Jeśli spróbujesz uzyskać taki efekt bez ray-tracingu, to po prostu nie zadziała – komentuje Battaglia.

GramTV przedstawia:

Jednym z najbardziej imponujących elementów technicznych zwiastuna jest renderowanie postaci, a zwłaszcza włosy.

Jest taka scena, w której Lucia siada na Jasonie w sypialni, obraca go i jej włosy unoszą się w powietrzu – sposób, w jaki się poruszają, jest niezwykle naturalny i imponujący. Nie widziałem jeszcze tak szczegółowego owłosienia na ramionach postaci – opisuje John Linneman.

Podobnie imponująco prezentują się detale potu i ubrań. Pot nie pojawia się w formie jednolitych plam, ale rozprowadza się nieregularnie, co dodaje naturalizmu. Ubrania również zostały poprawione – zdają się poruszać niezależnie od ciała, co zwiększa realizm animacji.

Arthur z Red Dead Redemption 2 wyglądał świetnie, ale wiele innych postaci było trochę kreskówkowych. To ogromny krok naprzód – podsumowuje Battaglia.

Digital Foundry daje jednak graczom nadzieję i uważają, że Rockstar może zaoferować tryb 40 FPS-ów dla ekranów z obsługą zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR) i 120 Hz. John Linneman dodał, że ma nadzieję, że studio go zaskoczy, ale przeczuwa, że raczej deweloperzy nie przygotują kilku trybów i gracze konsolowi będą skazani na 30 klatek na sekundę.

Może nas zaskoczą, ale moje osobiste przypuszczenie jest takie, że będzie tylko 30 FPS. Ale zobaczymy, chciałbym się mylić.

Przypomnijmy, że oficjalna data premiery Grand Theft Auto 6 została wyznaczona na 26 maja 2026 roku. Gra zmierza na konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S.

Komentarze
2
Silverburg
Gramowicz
08/05/2025 12:55
wolff01 napisał:

No albo trza poczekać z rok na wersje PC :)

...albo i dwa.

wolff01
Gramowicz
08/05/2025 12:41

No albo trza poczekać z rok na wersje PC :)