Anulowany DOOM 4 znowu wzbudza zainteresowanie. W sieci pojawiły się nowe materiały z projektu sprzed lat

Mikołaj Berlik
2025/04/30 14:00
5
0

Stare nagrania i grafiki koncepcyjne pokazują kierunek, w którym seria miała pierwotnie podążyć.

Choć DOOM 4 nigdy nie ujrzał światła dziennego jako pełna gra, projekt sprzed ponad dekady ponownie przyciąga uwagę graczy. Do sieci trafiły niepublikowane wcześniej materiały koncepcyjne oraz fragmenty rozgrywki z anulowanej wersji, która miała pchnąć serię DOOM w stronę militarnego shootera.

DOOM 4
DOOM 4

DOOM 4 – co pokazują nowe przecieki z porzuconego projektu?

Materiałem podzielił się użytkownik Twittera/X znany jako Runhob, który od dłuższego czasu dokumentuje istnienie gry. Jak podkreśla, wygasające NDA umożliwiają byłym pracownikom i deweloperom publikację wcześniej zastrzeżonych grafik, assetów i nagrań. W przeszłości krążył już około 4-minutowy gameplay z wczesnego prototypu, ale nowe znaleziska ukazują jeszcze więcej.

Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.

GramTV przedstawia:

DOOM 4, znany także jako projekt „Call of DOOM”, miał porzucić klasyczną strukturę kampanii na rzecz bardziej przyziemnego i realistycznego klimatu. Gra powstawała przed rebootem z 2016 roku, a według doniesień została anulowana około 2013 roku po wielu opóźnieniach i niezadowalających postępach.

Choć przyszłość DOOM 4 jest już przesądzona, seria nie zwalnia tempa. Bethesda i id Software przygotowują się do premiery DOOM: The Dark Ages – nowej odsłony, która trafi na Xbox Series X/S, PC i PlayStation 5 już 13 maja 2025 roku. Niedawno informowaliśmy o rozmiarze kampanii w nadchodzącej grze.

Komentarze
5
dariuszp
Gramowicz
01/05/2025 15:02
koNraDM4 napisał

Tyle, że oficjalnie to już nie jest Gothic i gra sprzedawana jest pod nazwą Arcania ale nie dlatego, że grali bezpiecznie bo to głupota co napisałeś - na premierę pełna nazwa gry to była Arcania Gothic i to nie bez powodu - gra tylko pobieżnie korzystała z nazw własnych i tego co wykreowały Piranie ale była bardziej kiepskim fanficiem niż kontynuacją - już gry Bethesdy mają więcej spójności i nikt na poważnie nie uznaje ani tego za Gothic ani za cokolwiek związanego z kanonem, a zabieg z nazwą prawdopodobnie miał tylko na celu ściągnąć graczy lubiących oryginały i po ostrej krytyce dopiero tytuł zmieniono na po prostu Arcania trwale i oficjalnie odcinając ten twór od kanonu Gothic. 

Jako gość wychowany na Gothicu świetnie pamiętam, że moi znajomi nie znający oryginałów nawet nieźle się bawili, zachwalali bajery graficzne jak krople deszczu ściekające po pancerzu, a ja nawet nie ukończyłem tej abominacji.

Co do Dooma 3 to rzeczywiście mógł robić wrażenie graficzne ale o ile dobrze pamiętam oryginalna wersja miała tak głupie rozwiązanie, że aż szkoda gadać - musiałeś wybierać czy trzymasz latarkę czy broń, a cała gra była utrzymana raczej w ciemnościach co na pewno wielu graczy odrzuciło od tej produkcji. Też warto zaznaczyć, że pomiędzy częścią 2 a 3 jest dziesięć lat różnicy co także nie wpłynęło pozytywnie na wyniki choć recenzje chyba były niezłe na premierę ale nie chce mi się szukać teraz archiwalnych recenzji z 2004.

No nie wiem bo Arcania ma zarówno postacie z trylogii (Diego, Milten, Gorn, Lester) jak i sam bezimienny tylko nim nie sterujemy. Jest antagonistą. Dodatkowo pełny tytuł to jednak "Arcania: A Ghotic tale" i oryginalnie to miał być po prostu Gothic 4.

Cała historia jest taka że JoWood miał prawa do Gothica. I jak się pokłócili z Piranha Bytes to chcieli jednak G kontynuować więc najęli nowe studio. Tytuł roboczy to Gothic 4: Genesis. Możesz znaleźć szereg wzmianek z 2007 roku.

Po zmianie tytułu w USA tytuł był promowany jako Arcania: A Gothic Tale ale w Europie jako Arcania: Gothic 4.

A tytuł zmienili na Arcania z tego powodu że obawiali się właśnie fanów bo chcieli zrobić grę bardziej dla casuali więc upraszczali dialogi i generalnie wszystko co się dało bo robili grę pod konsole. I wiedzieli że gra nie będzie w tym samym stylu co seria Gothic mimo że jest w tym samym świecie i jest kontynuacją.

No i jak JoWood się rozpadł to prawa wróciły do PB ale PB już miało Risen czy Elex więc Gothic poszedł w odstawkę. PB zostało zamknięte i teraz prawa Gothica są w THQ Nordic. I właśnie oni próbują zrobić remake pierwszej części co na razie wygląda jak katastrofa w zwolnionym tempie bo grałem w demo i jestem głęboko rozczarowany.

koNraDM4
Gramowicz
01/05/2025 12:29
dariuszp napisał:

Do wypuszczenia projektu tak naprawdę nie wiesz. Dobry przykład to Gothic 4. Wielu z Was może nie wiedzieć że Gothic 4 istnieje. I nazywa się Arcania: A Gothic Tale. Początkowo miał to być zwyczajnie G4. Gra była robiona przez inne studio, mieli inny pomysł na fabułę, chcieli zmodernizować gameplay. Finalnie odbiór był taki sobie plus było tyle zmian że studio postanowiło grać bezpiecznie i zmienić tytuł z Gothic 4 na Arcania co wg mnie było dobrym pomysłem.

Jako że projekt relatywnie stary to chyba mogę powiedzieć że w Arcania, Bezimienny z poprzednich 3 części to Rhobar III który po zakończeniu trójki został królem ale przez wpływy Beliara stał się tyranem. I teraz gramy nowym Bezimiennym który ma doprowadzić tę tyranię do końca.

Podobnie tu nie wiemy czy finalnie wypuścili by grę jako Doom 4. Dodatkowo co do Doom 3 - Doom 3 o ile był bardziej w kierunku horroru to nadal mogłem chodzić z super shotgunem i strzelać każdemu z bliska w twarz. Gra wg mnie nie była zła i rozumiem dlaczego Doom 3 poszedł w kierunku horroru.

ID Software jako jedno z pierwszych studiów zrobiło cienie w czasie rzeczywistym. Coś czego po prostu nie było do tego stopnia zrobionego. Takie gry jak Thief i Splinter Cell próbowały to robić ale udało się tylko w ograniczonym stopniu. Doom 3 to była pierwsza gra która zrobiła to porządnie.

I obstawiam że mając coś takiego po prostu chcieli to wykorzystać bo aż się prosiło. Zwłaszcza że nikt inny tego nie miał.

Generalnie w 2002 po pokazie tech dema przez ID Software gdzie mieli testowe poziomy, pokaz efektów świetlnych itp, to demo wyciekło. Dzięki temu wielu z nas starych pryków mogło zagrać. I uwierz mi że 20 lat temu to demo powodowało opad szczęki:

Tyle, że oficjalnie to już nie jest Gothic i gra sprzedawana jest pod nazwą Arcania ale nie dlatego, że grali bezpiecznie bo to głupota co napisałeś - na premierę pełna nazwa gry to była Arcania Gothic i to nie bez powodu - gra tylko pobieżnie korzystała z nazw własnych i tego co wykreowały Piranie ale była bardziej kiepskim fanficiem niż kontynuacją - już gry Bethesdy mają więcej spójności i nikt na poważnie nie uznaje ani tego za Gothic ani za cokolwiek związanego z kanonem, a zabieg z nazwą prawdopodobnie miał tylko na celu ściągnąć graczy lubiących oryginały i po ostrej krytyce dopiero tytuł zmieniono na po prostu Arcania trwale i oficjalnie odcinając ten twór od kanonu Gothic. 

Jako gość wychowany na Gothicu świetnie pamiętam, że moi znajomi nie znający oryginałów nawet nieźle się bawili, zachwalali bajery graficzne jak krople deszczu ściekające po pancerzu, a ja nawet nie ukończyłem tej abominacji.

Co do Dooma 3 to rzeczywiście mógł robić wrażenie graficzne ale o ile dobrze pamiętam oryginalna wersja miała tak głupie rozwiązanie, że aż szkoda gadać - musiałeś wybierać czy trzymasz latarkę czy broń, a cała gra była utrzymana raczej w ciemnościach co na pewno wielu graczy odrzuciło od tej produkcji. Też warto zaznaczyć, że pomiędzy częścią 2 a 3 jest dziesięć lat różnicy co także nie wpłynęło pozytywnie na wyniki choć recenzje chyba były niezłe na premierę ale nie chce mi się szukać teraz archiwalnych recenzji z 2004.

dariuszp
Gramowicz
01/05/2025 08:51
koNraDM4 napisał:

Nie te czasy Darku, wtedy to była kolejna gra z serii. 

Już trójce się oberwało przecież za pójście bardziej w horror niż w typową sieczkę. 

dariuszp napisał:

Jakbym robił taki projekt to bym traktował go jako spin-off Dooma. Proste.

Do wypuszczenia projektu tak naprawdę nie wiesz. Dobry przykład to Gothic 4. Wielu z Was może nie wiedzieć że Gothic 4 istnieje. I nazywa się Arcania: A Gothic Tale. Początkowo miał to być zwyczajnie G4. Gra była robiona przez inne studio, mieli inny pomysł na fabułę, chcieli zmodernizować gameplay. Finalnie odbiór był taki sobie plus było tyle zmian że studio postanowiło grać bezpiecznie i zmienić tytuł z Gothic 4 na Arcania co wg mnie było dobrym pomysłem.

Jako że projekt relatywnie stary to chyba mogę powiedzieć że w Arcania, Bezimienny z poprzednich 3 części to Rhobar III który po zakończeniu trójki został królem ale przez wpływy Beliara stał się tyranem. I teraz gramy nowym Bezimiennym który ma doprowadzić tę tyranię do końca.

Podobnie tu nie wiemy czy finalnie wypuścili by grę jako Doom 4. Dodatkowo co do Doom 3 - Doom 3 o ile był bardziej w kierunku horroru to nadal mogłem chodzić z super shotgunem i strzelać każdemu z bliska w twarz. Gra wg mnie nie była zła i rozumiem dlaczego Doom 3 poszedł w kierunku horroru.

ID Software jako jedno z pierwszych studiów zrobiło cienie w czasie rzeczywistym. Coś czego po prostu nie było do tego stopnia zrobionego. Takie gry jak Thief i Splinter Cell próbowały to robić ale udało się tylko w ograniczonym stopniu. Doom 3 to była pierwsza gra która zrobiła to porządnie.

I obstawiam że mając coś takiego po prostu chcieli to wykorzystać bo aż się prosiło. Zwłaszcza że nikt inny tego nie miał.

Generalnie w 2002 po pokazie tech dema przez ID Software gdzie mieli testowe poziomy, pokaz efektów świetlnych itp, to demo wyciekło. Dzięki temu wielu z nas starych pryków mogło zagrać. I uwierz mi że 20 lat temu to demo powodowało opad szczęki:

https://youtu.be/ZmQ2pLj3D1Q

To był czasy Warcraft 3 i Splinter Cell więc uwierz mi - była jakościowa przepaść.




Trwa Wczytywanie