Sztuczna inteligencja coraz mocniej obecna na Steam.
W 2025 roku niemal 20% wszystkich nowo wydanych tytułów na platformie Steam w pewien sposób wykorzystywało technologię generatywnej sztucznej inteligencji. Informacje te pochodzą z obszernego raportu opublikowanego przez Ichiro Lambe, dyrektora generalnego Totally Human Media. Lambe, korzystając ze Steam API, odkrył, że jeden na pięć tytułów wprowadzonych na rynek w bieżącym roku ujawnił wykorzystanie sztucznej inteligencji w swojej produkcji.
inZOI
Steam jest pełen tytułów wspieranych przez sztuczną inteligencję
Zgodnie z zebranymi danymi, 60% zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji koncentruje się na tworzeniu zasobów wizualnych, takich jak tła, modele postaci czy elementów środowiska gry. Poza wizualizacjami AI znajduje zastosowanie również w wielu innych obszarach produkcji gier. Jest ona wykorzystywana do generowania treści audio, tworzenia materiałów marketingowych i promocyjnych, wspomagania generowania tekstu i elementów narracyjnych, a także w procesie pisania kodu i logiki gry.
GramTV przedstawia:
Raport Lambe'a wymienia konkretne tytuły, które aktywnie wykorzystują AI w trakcie działania gry. Wśród nich znajdują się takie produkcje jak inZOI, Comedy Night, Nyric oraz Bitmagic, które stosują sztuczną inteligencję do różnorodnych celów. Na przykład, w grze Nyric gracze otrzymują możliwość „tworzenia trójwymiarowych światów za pomocą komend tekstowych”. Z kolei inZOI, produkcja Kraftonu, pozwala użytkownikom na generowanie tekstur lub obrazów 3D poprzez wprowadzanie podpowiedzi tekstowych.
Analizując ogólny obraz wykorzystania sztucznej inteligencji na platformie Steam, okazuje się, że tylko 7% (czyli 7 818 gier) z całej biblioteki Steam wykorzystuje generatywne AI w jakiejkolwiek formie. Chociaż na pierwszy rzut oka liczba ta może wydawać się niska w kontekście całej platformy, należy podkreślić, że stanowi ona zauważalny wzrost w porównaniu do zaledwie tysiąca gier, które Lambe zidentyfikował nieco ponad rok temu.
Absolutnie normalne. Każde użycie AI trzeba wpisać w swój Steam page. A dzisiaj chyba każda firma używa AI do pewnego stopnia.
Pisałem też że w swoim projekcie używam AI. Przykładowo jeżeli nie mogę znaleźć efektu dźwiękowego o jaki mi chodzi na licencji creative commons to generuje takowy za pomocą https://elevenlabs.io/pl
Jest to o tyle pomocne że jak mam np. animację w pojeździe która trwa dokładnie 1s to mogę ustawić czas trwania dźwięku na 1s i opisać czego się spodziewam i trzymać kciuki że dostanę coś blisko tego co oczekuję.
Bo np. z darmowymi assetami czy nawet płatnymi - nie kontroluje ile trwa dany efekt i co zawiera.
Idealnie mieć specjalistę od takich rzeczy ale nie będę tworzył etatu do projektu który robię jako hobby po godzinach. Z drugiej strony zatrudniam artystę 3D który mi robi modele unikalne do mojej gry na które nie mam czasu a które muszą być robione wg specyfikacji. Więc mam pojazd ze szkieletem który musi mieć każdą kość odpowiednio nazwaną, odpowiedni górny limit wierzchołków i powierzchni. Odpowiednie wymiary. Odpowiednią ilość materiałów i techniki które mi zagwarantują że przeźroczystość i świecenie będą obsługiwane. Każdy szczegół jest ważny bo wszystkie elementy pojazdu są sparametryzowane tak że jak dostanę 10 modeli od 10 artystów to mogę je wprowadzić do gry w ciągu popołudnia uzupełniając tylko specyficzne parametry.
Więc zasada jest prosta. Najważniejsze rzeczy które realizują wizję którą mam w głowie robię sam.
Trywialne rzeczy deleguje do AI tak długo jak jakość nie cierpi.
Zadania czasochłonne, zwłaszcza takie do których mam precyzyjne instrukcje wystawiam jako zlecenia i płacę ludziom za nie.
Jeżeli kiedykolwiek wydam moją grę - umieszczę informacje o wykorzystaniu AI.