Wiedźmin 3: Dziki Gon - recenzja wersji next-genowej (PC)

Adam "Harpen" Berlik
2022/12/16 09:05

I to w najlepszej cenie, bo za darmo dla wszystkich, którzy posiadają “podstawkę”. Ktoś nie ma? Nie wierzę!

To NIE JEST recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. W niniejszym tekście skupiam się wyłącznie na ocenie next-genowej aktualizacji do wersji na PC. Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na gram.pl dostępna jest od 2015 roku.

Wiedźmin 3 wciąż najlepszy!

O darmowej aktualizacji do Wiedźmina 3 napisano już w zasadzie wszystko, a w internecie można znaleźć pełną listę zmian oferowanych przez next-gen update Dzikiego Gonu. Nie zmienia to jednak faktu, że i tak warto się nad tym tematem pochylić, wszak po ponad 20 godzinach z nową wersją przygód Żerarta z Rivii ewidentnie widać, że to bardziej miękki remaster aniżeli jedynie patch do nieco ponad (sic!) siedmioletniej gry.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - recenzja wersji next-genowej (PC)

PC Master Race…

Jasne, next-gen update do Wiedźmina 3 powstał głównie dlatego, by gra wreszcie - jak zresztą sugeruje nazwa aktualizacji - trafiła na konsole nowej generacji. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że zarówno Xbox Series X/S, jak i PlayStation 5 są już na rynku ponad dwa lata, ale tak właśnie nazywa tę aktualizację firma CD Projekt RED, więc zostańmy przy wspomnianej terminologii. Właściciele edycji na PC nie zostali jednak z niczym, powiem nawet więcej - Wiedźmin 3: Dziki Gon na blaszakach nigdy wcześniej nie wyglądał tak dobrze. Wystarczy rzucić okiem na porównania jakości oprawy wizualnej, by dostrzec, że hit CD Projektu RED na komputerach osobistych prezentuje się znacznie lepiej niż na wyżej wymienionych konsolach Sony i Microsoftu.

…, ale z NASA!

Jeśli chcielibyście zobaczyć wszystko, co Wiedźmin 3: Dziki Gon w next-genowej aktualizacji na PC ma do zaoferowania pod względem grafiki, to musicie pomyśleć o tym, by zainwestować w nowy komputer. Nawet jeśli wydaliście grube pieniądze na sprzęt jakiś czas temu, ponieważ na pececie Actiny wyposażonym w procesor AMD Ryzen 9 5900X, kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 3080 10 GB i 16 GB RAM na maksymalnych ustawieniach (Ultra+, dostępnych po zainstalowaniu aktualizacji wyłącznie na PC), z włączonym ray-tracingiem, DLSS na auto, itd., w jakości 1080p mogłem liczyć jedynie na stabilne 30 klatek. Korzystając z tych ustawień, zgrałem wszystkie screeny, które możecie zobaczyć w niniejszej recenzji.

GramTV przedstawia:

Owszem, sprawdziłem również inne ustawienia. Odblokowałem framerate przy zachowaniu wyżej wymienionej konfiguracji, niemniej wówczas Wiedźmin 3: Dziki Gon działał ze zmienną liczbą FPS-ów. A to było ponad 50, kiedy na Moczarach nic się nie działo, a to 30 z mniejszym lub większym hakiem, spacerując po Novigradzie, innym razem w trakcie walki również gra nie działała z zadowalającą (czytaj: zbliżającą się bardziej do 60, a nie 30 klatek) prędkością, więc koniec końców po tym, jak zachwyciłem się ray-tracingiem i generalnie tym, ile czasu CD Projekt RED poświęcił na dodanie tej funkcji, wróciłem do ustawień Uber+ (DirectX 12, wyłączony ray-tracing), gdzie mogłem cieszyć się średnio 90 FPS-ami. Średnio, bo oczywiście poza miastem gra działała płynniej, natomiast w mieście klatek było nieco mniej, ale wciąż powyżej 60, więc można mówić o bardzo komfortowej rozgrywce.

Bo to jeszcze nie koniec!

Wydawać by się mogło, że osoby, które nie są zainteresowane czy też zwyczajnie nie mogą sobie pozwolić na ujrzenie Dzikiego Gonu w pełnej krasie za sprawą opisywanej aktualizacji, nie mają czego szukać w Wiedźminie 3, skoro ukończyli już przygody Geralta z Rivii (i to zapewne niejednokrotnie). Otóż nic bardziej mylnego, bo CD Projekt RED zadbał o szereg mniejszych lub większych zmian czy nowości, które skutecznie powinny zachęcić wszystkich miłośników tego RPG-a akcji do powrotu. Zwłaszcza, że na zainteresowanych czeka zupełnie nowe zadanie fabularne W cieniu Wiecznego ognia, którego ukończenie zajmie kilkadziesiąt minut. To w pełni udźwiękowiony (Jacek Rozenek powrócił do roli Geralta!), wzbogacony o liczne przerywniki filmowe quest z kilkoma zakończeniami do wyboru. Na końcu zadania czeka oczywiście nagroda - zapomniany rynsztunek szkoły wilka inspirowany strojem znanym z serialu Wiedźmin, który można obejrzeć na Netflixie.

Jedyne, co tak naprawdę chciałbym powiedzieć na temat wspomnianego zadania, to to, że CD Projekt RED wciąż to ma, osoby które odpowiadają za questy w firmie utrzymali poziom najlepszych questów znanych czy to z podstawowego Wiedźmina 3, czy też dodatków, oferując krótką, ale zapadającą w pamięć przygodę. To dobry prognostyk przed tym, co czeka nas w przyszłości - dla przypomnienia firma pracuje już nad nową trylogią, w produkcji znajduje się także remake Wiedźmina z 2007 roku.

Komentarze
13
SebekPL2 napisał:

Może zamiast pisać głupoty faktycznie odpalicie to coś? Bo aż żal patrzeć jak ludzie sie wypowiadają nawet nie odpalając gry.

To ja mam kontrę - odpaliłem, działało u mnie super*

*grałem na konsoli ;]

koNraDM4
Gramowicz
17/12/2022 18:54
SebekPL2 napisał:

Może zamiast pisać głupoty faktycznie odpalicie to coś? Bo aż żal patrzeć jak ludzie sie wypowiadają nawet nie odpalając gry.

koNraDM4 napisał:

Na ten temat zdania są podzielone, jest spore grono osób, które mają z tym patchem problemy jak i znajdziesz takich co są nowościami zachwyceni. Tak jak już pod innym artykułem ustalono najgorzej jest kiedy korzysta się z DX12 i RT, a po ich wyłączeniu bez obaw można się bawić przy tym tytule. Jasne, że fajnie by było gdyby przy ocenie wzięto pod uwagę problemy lecz pominięto je skupiając się przede wszystkim na tym co patch miał wnieść, a nie na tym co wniósł przy okazji. Nie widzę tu żadnej manipulacji biorąc pod uwagę, że zespół gram.pl informował nas już przy okazji innych artykułów, że "premiera" patcha nie przebiegła gładko i bezproblemowo. Radzę jednak następnym razem od samego początku się wypowiedzieć w pełni, a nie tylko na pusto bez solidnych argumentów zarzucać coś naprawdę krzywdzącego redaktorom.

SebekPL2 napisał:

Dałem się co? Po prostu widze jak jest i sprawdziłem jak (nie) działa ten next gen patch na pc, na konsolach też mają problemy ale już dostali patch odnośnie braku dodatków więc tylko mają problemy z sejwami, bugami i crashami.

koNraDM4 napisał:

Obawiam się że po prostu teraz popularne stało się hejtowanie tego co z CDPR związane. O ile mogę się zgodzić z użytkownikiem dariuszp, że tekst mógłby się trochę zagłębić w patch notsy to już użytkownik SebekPL2 prawdopodobnie dał się ponieść fali hejtu biorąc pod uwagę, że tekst jest raczej pochlebny dla zmian wprowadzonych w grze.

Harpen napisał:

Co konkretnie masz na myśli?

SebekPL2 napisał:

Ktoś chyba posmarował nieźle za tą reckę bo takie głupoty są pisane, że hej

Odpaliłem i co? I nic, ustawiłem co miałem wcześniej i działa. Kogo ty wkręcasz

SebekPL2
Gramowicz
17/12/2022 18:44
koNraDM4 napisał:

Na ten temat zdania są podzielone, jest spore grono osób, które mają z tym patchem problemy jak i znajdziesz takich co są nowościami zachwyceni. Tak jak już pod innym artykułem ustalono najgorzej jest kiedy korzysta się z DX12 i RT, a po ich wyłączeniu bez obaw można się bawić przy tym tytule. Jasne, że fajnie by było gdyby przy ocenie wzięto pod uwagę problemy lecz pominięto je skupiając się przede wszystkim na tym co patch miał wnieść, a nie na tym co wniósł przy okazji. Nie widzę tu żadnej manipulacji biorąc pod uwagę, że zespół gram.pl informował nas już przy okazji innych artykułów, że "premiera" patcha nie przebiegła gładko i bezproblemowo. Radzę jednak następnym razem od samego początku się wypowiedzieć w pełni, a nie tylko na pusto bez solidnych argumentów zarzucać coś naprawdę krzywdzącego redaktorom.

SebekPL2 napisał:

Dałem się co? Po prostu widze jak jest i sprawdziłem jak (nie) działa ten next gen patch na pc, na konsolach też mają problemy ale już dostali patch odnośnie braku dodatków więc tylko mają problemy z sejwami, bugami i crashami.

koNraDM4 napisał:

Obawiam się że po prostu teraz popularne stało się hejtowanie tego co z CDPR związane. O ile mogę się zgodzić z użytkownikiem dariuszp, że tekst mógłby się trochę zagłębić w patch notsy to już użytkownik SebekPL2 prawdopodobnie dał się ponieść fali hejtu biorąc pod uwagę, że tekst jest raczej pochlebny dla zmian wprowadzonych w grze.

Harpen napisał:

Co konkretnie masz na myśli?

SebekPL2 napisał:

Ktoś chyba posmarował nieźle za tą reckę bo takie głupoty są pisane, że hej

Może zamiast pisać głupoty faktycznie odpalicie to coś? Bo aż żal patrzeć jak ludzie sie wypowiadają nawet nie odpalając gry.




Trwa Wczytywanie