Strategos to strategia czasu rzeczywistego tworzona przez polskie studio Strategos Games z Gliwic. Mieliśmy okazję przetestować aktualną wersję pre-alpha. Czy Total War ma się czego bać?
Zacznijmy od tego czym tak naprawdę jest Strategos. To polska strategia czasu rzeczywistego, która ma pozwolić graczom wcielić się w dowódcę armii i tu uwaga, jednej ze 120 dostępnych frakcji. Naturalnie w testowanej wersji jeszcze tylu nie było, ale i tak lista wyboru była imponująca. Między innymi będzie nam dane zagrać Rzymianami, Persami, Grekami, Spartanami, Galami i wieloma innymi frakcjami. Każda z nich ma dysponować unikalnymi dla siebie jednostkami, a pełna wersja gry ma ich oferować ponad 200. Sporo tego, prawda?
Strategos
Strategos atakuje rynek z polską flagą u boku
Strategos często określane jest mianem polskiej odpowiedzi na gry z serii Total War i w ogóle mnie to nie dziwi, bowiem dzięki tej produkcji będzie nam dane uczestniczyć w wielkich bitwach historycznych lub tworzyć własne scenariusze, z wykorzystaniem wielotysięcznych armii. Gra ma oferować sporo możliwości taktycznych, biorąc również pod uwagę ukształtowanie terenu. W testowanej wersji na PC, mogłem jedynie zapoznać się z samouczkiem oraz rozegrać kilka bitew historycznych. Po ograniu paru, o dziwo dość szybkich potyczek, mam bardzo mieszane odczucia co do tej produkcji. Zaznaczam jednak, że tytuł wciąż jest w fazie pre-alpha i sporo może się jeszcze zmienić.
Strategos
Wygląd to nie wszystko, ale czasem może odegrać ważną rolę
Na wstępie moich wrażeń uczulam wszystkich maniaków oprawy graficznej, że na tym etapie Strategos nie powala swoim wyglądem. O ile nie przeszkadzają mi mniej realistyczne, uproszczone modele jednostek (tak, twórcy poszli w zupełnie inną stronę aniżeli Total War), tak jakość ich wykonania, a także terenów wokół jest po prostu przeciętna. Gdyby ktoś zobaczył ten tytuł, na obecnym etapie prac, trudno byłoby mu stwierdzić, że to gra, która swoją premierę ma mieć w 2025 roku. Do pary ze średnio dobrze wyglądającą grafiką, idą animacje jednostek. To w jaki sposób wyprowadzają ciosy nie razi jakoś specjalnie, ale ich ruch, nagłe zmiany kierunków… ten element wygląda czasem wręcz komicznie, zwłaszcza gdy te sympatycznie kręcą się w bezruchu wokół własnej osi.
Strategos
Ile jest strategii w Strategos?
Grając odnosiłem czasem wrażenie, że mniej jest tu tytułowej strategii, a więcej chaosu. Nie zrozumcie mnie źle, faktycznie ukształtowanie terenu, flankowanie, dopasowywanie taktyki, wykorzystywanie odpowiednich jednostek przeciw innym konkretnym przeciwnikom działa całkiem fajnie i za to trzeba twórców pochwalić, jednak gdy już dochodzi już do bezpośredniego starcia, to czasem nie wiadomo co się dzieje. Przykłady? Ścierają się ze sobą dwie jednostki. W serii Total War, gdy któraś formacja traci sporo żołnierzy i wówczas zaczyna odwrót. W Strategos wielokrotnie byłem świadkiem jak po dosłownie kilkusekundowej walce, gdy obie formacje miały jeszcze sporo jednostek, te zaczęły się od siebie odwracać i uciekać. Tak, obie. Teraz wyobraźcie sobie sytuację w której w ten sposób rozbiega się kilkanaście formacji w podobnym czasie. Nagle wszyscy zaczynają biec w inną stronę i tworzy się totalny chaos. Najzabawniejszą sytuację miałem w momencie gdy dwie grupy stały naprzeciwko siebie i żadna nie raczyła się zaatakować. Jasne, to pewnie jest do dopracowania i na pewno takie babole zostaną wyeliminowane, ale nie mogłem tego pominąć.
Strategos
Przyznaję, nie testowałem wszystkich poziomów trudności, a jedynie ten domyślny, z którego zapewne skorzysta większość graczy i tam sztuczna inteligencja wymaga jeszcze dalszego nakładu pracy. W dwóch bitwach przeciwnik zwyczajnie szedł na wprost mnie, nie próbując choćby obejścia moich jednostek z którejś ze stron, ale z kolei w kilku innych podejściach, wróg potrafił wysłać np. konnicę na moje tyły. Przyznaję jednak, że jeden raz SI zabiło mi ćwieka, wysyłając w odpowiednie miejsce formację z wielkimi słoniami. Oceniłbym ten element pół na pół, nie jest najgorzej, ale do dobrej sztucznej inteligencji jeszcze troszkę daleko.
Strategos
Jest trochę do poprawy
Naturalnie, Strategos w obecnej fazie produkcji posiada trochę problemów natury dziecięcej. Czasem jednostki nie reagują na rozkazy, innym razem zapomną się w swoim biegu i dosłownie miną swojego przeciwnika. Nie wiem też czy to błąd czy zamierzone działanie, ale po zaznaczeniu wszystkich formacji i wydaniu rozkazu marszu lub ataku, tylko jedna z nich wykonywała zadanie, pozostałe stały, nawet będąc w okolicy kurierów (o nich za moment). Nie mogłem też kilkoma formacjami zaatakować jednej wrogiej. Gdy trwała walka 1 na 1 i wydałem rozkaz ataku dodatkowym jednostkom, nic się wówczas nie działo. Szkoda, bo to oznacza, że na tym etapie nie ma możliwości przytłoczenia przeciwnika. Brakuje mi też taranowania przez konnicę. Jednostki po prostu docierają do wroga i zaczynają walczyć jak w wielu innych strategiach, nie da się ich zmasakrować w pełnym biegu niczym armia Rohanu, która rozgromiła sporą część orków pod Minas Tirith. Może w przyszłości? Na pewno byłoby to wysoce pożądane rozwiązanie.
Strategos
Strategos ma kilka asów w rękawie
Żeby nie było że tylko psioczę - musze pochwalić twórców za świetne rozwiązanie jakim są kurierzy na polu bitwy. Obszar działania jest spory i to dość logiczne że w ferworze walki oddalone od siebie o kilkaset metrów wojska, mogą nie słyszeć swojego dowódcy i tu do akcji wchodzą wspomniani kurierzy. Jednostka dowodząca wysyła konnicę do formacji którą wybierzemy, aby wydać jej wybrany przez nas rozkaz. Oznacza to, że jednostki nie ruszą się dopóki goniec nie dostarczy im poleceń. Warto zaznaczyć, że liczba kurierów jest ograniczona. Takie rozwiązanie wymaga od nas zastanowienia się i dobrego planowania, bowiem raz wysłany kurier nie może zawrócić i jeśli nie przemyślimy naszego ruchu, możemy tylko zmarnować cenny czas. Zgodnie z planami, rozmiary bitew faktycznie potrafią być imponujące i czasem nie będziemy wiedzieli za co się zabrać, ale to wszystko będzie robiło znacznie lepsze wrażenie w momencie gdy zostaną wyeliminowane bolączki wymienione powyżej. Wybór jednostek i ich zastosowanie również jest imponujące, więc pod kątem taktycznym polska produkcja ma naprawdę spory potencjał.
Strategos
Twórców czeka długa bitwa o sukces
Muszę jednak brutalnie przyznać, że godziny spędzone ze Stratgos… nie zachęciły mnie do sięgnięcia po pełną wersję gry i to pomimo kilku fajnych elementów. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że grałem w pre-alphę i do premiery wiele może się jeszcze zmienić, dlatego mimo wszystko sprawdzę tę produkcję w przyszłości, choćby z ciekawości, żeby wiedzieć na ile zmieniła się gra od momentu mojego testu, ale na tym etapie nie jest to szczera chęć. Kto wie, być może po zmianach i wyeliminowaniu wielu problemów, mój odbiór tego tytułu diametralnie się zmieni? Jedno jest pewne – przed twórcami jeszcze sporo pracy, aby udowodnić że Polska też potrafi zrobić dobrą strategię.
GramTV przedstawia:
Strategos ma się ukazać w 2025 roku na PC. Dokładna data wciąż nie została ogłoszona.
Powiem tak. Zappwiada się niestety jak g***o. Po tym co przeczytałem, nie wyobrażam sobie że do premiery coś się zmieni. Zero podjazdu do Total War.
Od czegoś trzeba zacząć - jak wychodził pierwszy Wiesiek to był solidną grą pod względem fabuły czy klimatu ale mechanikami, grafiką czy optymalizacją odbiegał mocno od choćby święcącej wtedy triumfy serii TES czy pierwszemu Mass Effectowi który wyszedł w tym samym roku. Z każdą kolejną częścią było coraz lepiej. Nie wiem czy ta gra da początek serii ale myślę, że brak bezpośredniej konkurencji dla serii Total War tylko spowalnia jej rozwój.
Sosna88
Gramowicz
Ostatni czwartek
Powiem tak. Zappwiada się niestety jak g***o. Po tym co przeczytałem, nie wyobrażam sobie że do premiery coś się zmieni. Zero podjazdu do Total War.