Wczoraj obchodziliśmy 30. rocznicę gry, która bardzo odmieniła rynek strategii czasu rzeczywistego. Premiera Warcraft II: Tides of Darkness zadebiutowała 9 grudnia 1995 roku i błyskawicznie potwierdziła, że Blizzard ma ambicje, które wykraczają daleko poza jednorazowy sukces pierwszej odsłony serii. Tides of Darkness nie tylko rozwinęło pomysły zapoczątkowane rok wcześniej, lecz także ustanowiło fundamenty pod późniejsze hity firmy oraz znacząco wpłynęło na wygląd współczesnych gier strategicznych.
Warcraft II: Tides of Darkness
Warcraft II: Tides of Darkness – minęło 30 lat od premiery jednej z najważniejszych gier Blizzarda
Blizzard miał początkowo rozważać bardziej futurystyczny kierunek kontynuacji, jednak finalnie twórcy postawili na rozwinięcie klasycznego klimatu fantasy, który zdobył graczy przy okazji debiutu pierwszego Warcrafta. Tym razem fabuła otrzymała znacznie większą uwagę i opowieść skupiła się na ocalałych orkach poszukujących nowego domu w kontynentalnym królestwie Lordaeronu, a dalsze rozszerzenia jeszcze mocniej podkreślały dramatyzm konfliktu i konsekwencje działań obu stron. Z perspektywy czasu widać, że to właśnie w tej odsłonie narodziły się elementy świata, które później odegrały istotną rolę w World of Warcraft.
W momencie premiery Warcraft II zebrał znakomite recenzje i od razu został uznany za wzór gatunku strategii czasu rzeczywistego. W kolejnych latach jego renomę potwierdzały różne redakcje, regularnie umieszczając produkcję w zestawieniach najlepszych gier na PC. Popularność tytułu doprowadziła również do licznych rozszerzeń oraz późniejszego odświeżenia, które ukazało się w 2024 roku i podkreśliło ponadczasowość zaprojektowanych mechanik.
GramTV przedstawia:
Wpływ Tides of Darkness wykracza jednak daleko poza rozwój jego własnej serii. Połączenie mechanik rozbudowy bazy, prowadzenia wojsk oraz wykorzystywania jednostek specjalnych stał się fundamentem kolejnego ogromnego projektu Blizzarda. StarCraft w dużej mierze opierał się na rozwiązaniach dopracowanych przy Warcraft II, zmieniając jedynie scenerię na kosmiczne pole walki. Dopiero na tej bazie studio mogło zbudować własny kanon gier strategicznych, w tym także późniejsze Warcraft III, które z kolei wytyczyło drogę dla powstania gatunku MOBA.
Dużą rolę w sukcesie produkcji odegrał również aspekt rywalizacji sieciowej. Warcraft II należał do pierwszych gier Blizzarda, które stawiano na doświadczenia wieloosobowe, co znacząco przyczyniło się do rozwoju platformy Battle.net oraz przyszłej popularności takich tytułów jak Diablo. Wydana w 1999 roku edycja Battle net Edition sprawiła, że sieciowa rywalizacja stała się jednym z filarów marki.
Z perspektywy trzydziestu lat łatwo zauważyć, jak ważną pozycją okazał się Warcraft II: Tides of Darkness. Bez jego sukcesu Blizzard mógłby nie obrać kierunku, który ukształtował Starcrafta, Warcraft III i w efekcie jedną z największych gier online w historii. To jedna z kluczowych produkcji lat dziewięćdziesiątych oraz kamień milowy dla całej branży gier.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!