Mimo problemów z serwerami udało mi się spędzić kilka godzin z najnowszym Diablo. Czy jest na co czekać? Ba!
Powtórka z rozrywki
Piątek, 17 marca 2023 roku, godzina 17:00. Uruchamiam Battle.neta, bo wcześniej oczywiście pobrałem niezbędne pliki, by móc grać w betę Diablo IV w momencie, gdy ta zostanie udostępniona przez Blizzarda. Niestety, przycisk “graj” pozostaje nieaktywny, lecz kilkukrotnie przeładowanie wspomnianej aplikacji pomaga rozwiązać problem. Wydaje się, że obejdzie się bez większych kłopotów i początkowo tak właśnie się dzieje. Udaje się stworzyć postać (Diablo IV zawiera rozbudowany kreator) i dołączyć do rozgrywki. Po kilkudziesięciu minutach jednak gra z bliżej nieokreślonej przyczyny przestaje działać. Restartuję więc program, chcę się zalogować do serwera, lecz… utknąłem w kolejce. Czas oczekiwania na ponowne zalogowanie do serwera Diablo IV wynosi 95 minut.
Pomyślałem więc, że tego dnia odpuszczę sobie betę Diablo IV. Wróciłem w sobotę wczesnym porankiem.To była dobra decyzja, bo wówczas nie odnotowałem żadnych problemów z serwerami czy samą aplikacją. Diablo IV jak na betę działało wyjątkowo dobrze, choć tu i ówdzie można było dostrzec, że gra wymaga jeszcze szlifów w zakresie optymalizacji. Niemniej, nauczony doświadczeniem z dnia poprzedniego, nawet jak musiałem przerwać zabawę na krótszą czy dłuższą chwilę, zostawiałem włączoną grę z nadzieją, że nie zostanę wyrzucony z serwera. W efekcie udało mi się sprawdzić zarówno prolog Diablo IV, jak i cały pierwszy akt, bo właśnie te fragmenty kampanii fabularnej zostały udostępnione przed premierą w wersji beta.
Piekielnie dobra grafika!
Z jednej strony mogą pojawić się narzekania, że w Diablo IV Blizzard nie zamierza wprowadzać rewolucyjnych zmian w mechanice rozgrywki, z drugiej gdyby takowe zostały zaimplementowane, to znalazłyby się osoby mówiące o tym, że to już nie to samo. Już od pierwszych chwil obcowania z Diablo IV da się jednak zauważyć, że twórcy chcą wykorzystać doskonale znaną formułę bez zbędnego kombinowania w jej fundamentach, dopieszczając do granic możliwości poszczególne aspekty tytułu.
Dlatego też pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest obłędnie dobra oprawa wizualna. Wysoka jakość tekstur, niesamowita gra światła i cienia (odbicia na rozmaitych obiektach otoczenia, pozostawiane przez naszą postać ślady na śniegu), a poza tym to, co najważniejsze - mroczny klimat, bo Diablo IV w wielu miejscach jest najzwyczajniej w świecie grą wypraną z kolorów. Przygnębiającą i surową, a więc taką, jakiej oczekują gracze po wykorzystującym całą paletę barw Diablo III. Dzięki temu lokacje w Diablo IV aż chce się eksplorować!
Intrygująca opowieść
Nie chciałbym tu wchodzić w szczegóły na temat fabuły zarysowanej w początkowych filmikach Diablo IV, dzięki którym wiemy, o co mniej więcej chodzi w nowym Diabełku, niemniej muszę powiedzieć, że poczułem się mocno zaintrygowany. Owszem, to wciąż historia o ratowaniu świata przed złem, ale znacznie bardziej rozbudowana (większa liczba dłuższych dialogów) i dojrzała niż kiedykolwiek wcześniej. Przynajmniej początkowo robi takie wrażenie, poza tym nietrudno zauważyć, że nawet postać głównego bohatera czy bohaterki jest nieco inna niż chociażby “w trójce”. Tym razem nie jesteśmy jedyną nadzieją ludzkości, ale postacią, która znalazła się w trudnym położeniu i musi sobie z tym poradzić. To dość ciekawe podejście do tematu, tym bardziej że całości towarzyszą - a jakżeby inaczej - kapitalnie zrealizowane cut-sceny.
No, ale do rzeczy!
Zaraz, zaraz - jeszcze jedno. W Diablo IV na PC od samego początku można grać za pomocą kontrolera. Blizzard informował jednak wcześniej, że najnowsza odsłona cyklu zaoferuje możliwość przenoszenia stanów rozgrywki między platformami (tytuł wyjdzie też na konsole Xbox i PlayStation obecnej i minionej generacji) i że nie zabraknie także opcji zabawy między wszystkimi urządzeniami. Dlatego też to, że na komputerze nie jesteśmy ograniczeni wyłącznie do klawiatury i myszki nie powinno mimo wszystko nikogo dziwić.
GramTV przedstawia:
Diablo IV w wersji beta, którą miałem okazję przetestować, pozwoliło na wybranie jednej z trzech klas postaci, w tym mojej ulubionej - zagrałem barbarzyńcą, ale na chętnych czeka również łotrzyk oraz czarodziej (z czasem dołączy do nich nekromanta oraz druid). Co ciekawe, już na starcie można zdecydować się na rozgrywkę na jednym z dwóch poziomów trudności adresowanych odpowiednio do weteranów i nowicjuszy (nic nie stoi również na przeszkodzie, by grać hardkorowym bohaterem, czyli w trybie permadeath). Jak już wspomniałem, w becie udostępniono prolog oraz pierwszy akt kampanii fabularnej wraz z możliwością rozwinięcia postaci maksymalnie do 25 poziomu doświadczenia.
No ja właśnie też nie rozumiem, niedawno były narzekania, że gra jest kolorowa, cukierkowa i pstrokata. Więc jak to w końcu jest?
ZubenPL napisał:
Diablo IV w wielu miejscach jest najzwyczajniej w świecie grą wypraną z kolorówRedaktor grał na monitorze TNT czy co? Gra jest pełna nasyconych kolorów i w stylizowana na malowidło.
Jest ładna, w miarę trzyma mroczny klimat. O wiele bardziej niż Diablo 3 ale też nie jest przesadnie morczna i silnie stylizowana na malowidło. Coś w okolicach wiedźmina 3 i Dragon age 3. W sumie najbardziej mi się to z dragon age 3 kojarzyło.
ZubenPL
Gramowicz
21/03/2023 13:50
xeor77 napisał:
on stworzył między innymi Diablo III i odszedl z Blizzarda i już go nie ma
XD Morhaime to diablo 3 zawdzięcza jedynie decyzję o zakończeniu wsparcia po usunięciu RMAHA bo piniążków już niema. Więc planowany drugi dodatek został przez niego skasowany a gra zostawiona w w rozgrzebanym i nie dokończonym po ROS stanie jedynie z pseudo aktualizacjami.
Xeoo
Gramowicz
21/03/2023 12:12
GThoro napisał:
Wydaje się, że jest jak być powinno, czuć ten przyrost mocy (lub jej brak), choć to jeszcze za krótko aby być pewnym czy to nie będzie taka porażka jak Immoral (gdzie na 10 poziomie zabicie grupki mobów na normalu trwa tyle samo czasu co na ~200 paragonie z legendarkami na wyposażeniu i dosłownie nic się w gameplayu nie zmienia).
Xeoo napisał:
Tak z innej beczki. Jak to jest z tym całym skalowaniem świata do poziomu postaci (Czy o zgrozo poziomu ekwipunku)?
To jest coś co zdecydowanie najbardziej mnie niepokoi. Bardzo nie lubie gdy w H&S nie czuje przyrostu mocy.
Brzmi jak skalowanie w Diablo 3. Bałem się powtórki z diablo "Immoral" ;)
GThoro
Gramowicz
21/03/2023 05:43
Xeoo napisał:
Tak z innej beczki. Jak to jest z tym całym skalowaniem świata do poziomu postaci (Czy o zgrozo poziomu ekwipunku)?
To jest coś co zdecydowanie najbardziej mnie niepokoi. Bardzo nie lubie gdy w H&S nie czuje przyrostu mocy.
Wydaje się, że jest jak być powinno, czuć ten przyrost mocy (lub jej brak), choć to jeszcze za krótko aby być pewnym czy to nie będzie taka porażka jak Immoral (gdzie na 10 poziomie zabicie grupki mobów na normalu trwa tyle samo czasu co na ~200 paragonie z legendarkami na wyposażeniu i dosłownie nic się w gameplayu nie zmienia).
GThoro
Gramowicz
21/03/2023 05:38
Muradin_07 napisał:
A może przeczytalibyście całe zdanie, bo ja mam wrażenie, że było to zaznaczone w pozytywnym kontekście w stosunku do Diablo III ;)
Ja to się przyznam, że tak trochę sarkastycznie napisałem. Owe "wypranie z kolorów" jest właśnie na plus, wygląda jak Polska jesienią :D. Nawiązuję jednak do niedawnej "dramy" pod filmikiem z coopa gdzie ludzie strasznie narzekali na to, że gra jest kolorowa i jak dla dzieci. Nigdy też nie rozumiałem ludzi, którzy twierdzili, że Diablo 3 jest kolorowe, a Torchlight 2 jest dla nich spoko.
Pajonk78
Gramowicz
20/03/2023 11:36
Xeoo napisał:
Tak z innej beczki. Jak to jest z tym całym skalowaniem świata do poziomu postaci (Czy o zgrozo poziomu ekwipunku)?
To jest coś co zdecydowanie najbardziej mnie niepokoi. Bardzo nie lubie gdy w H&S nie czuje przyrostu mocy.
Szczerze mam nadzieję, że to zmienią: Wiza na 25lv musiałem przebudować, bo jak wcześniej ownił cycki, tak później zaczynał się krztusić nawet na słabych wrogach. :/
Za to Rogal z Barrage wydaje mi się na razie niepowstrzymany: szybkość niszczenia wrogów przez niego jest niesamowita. Natomiast i tak teraz zobaczę czy mi Nekro nie znerfili, bo w tej części ta postać wydaje się być ponad wszystko inne. :)
xeor77
Gramowicz
20/03/2023 11:13
Xeoo napisał:
Tak z innej beczki. Jak to jest z tym całym skalowaniem świata do poziomu postaci (Czy o zgrozo poziomu ekwipunku)?
To jest coś co zdecydowanie najbardziej mnie niepokoi. Bardzo nie lubie gdy w H&S nie czuje przyrostu mocy.
w piątek przed otwartą betą ma wejść mega poprawka,
która niby dużo rzeczy pozmienia
Xeoo
Gramowicz
20/03/2023 10:58
Tak z innej beczki. Jak to jest z tym całym skalowaniem świata do poziomu postaci (Czy o zgrozo poziomu ekwipunku)?
To jest coś co zdecydowanie najbardziej mnie niepokoi. Bardzo nie lubie gdy w H&S nie czuje przyrostu mocy.
xeor77
Gramowicz
20/03/2023 10:12
Michael Morhaime
on stworzył między innymi Diablo III i odszedl z Blizzarda i już go nie ma
Co do pierwszego nie było tego na ten moment widać. Co do drugiego - właśnie opisałeś Diablo II... i Diablo III... i Diablo IV.
Przecież zawsze tak to działało :D
Muradin_07
The King of Iron Fist
20/03/2023 10:06
GThoro napisał:
No ja właśnie też nie rozumiem, niedawno były narzekania, że gra jest kolorowa, cukierkowa i pstrokata. Więc jak to w końcu jest?
ZubenPL napisał:
Diablo IV w wielu miejscach jest najzwyczajniej w świecie grą wypraną z kolorówRedaktor grał na monitorze TNT czy co? Gra jest pełna nasyconych kolorów i w stylizowana na malowidło.
A może przeczytalibyście całe zdanie, bo ja mam wrażenie, że było to zaznaczone w pozytywnym kontekście w stosunku do Diablo III ;)
xeor77
Gramowicz
20/03/2023 10:05
mikropłatności, monetyzacja na każdym kroku,
lochy, piwnice, lokacje na zasadzie kopiuj wklej,
maskara
GThoro
Gramowicz
20/03/2023 09:11
ZubenPL napisał:
Diablo IV w wielu miejscach jest najzwyczajniej w świecie grą wypraną z kolorówRedaktor grał na monitorze TNT czy co? Gra jest pełna nasyconych kolorów i w stylizowana na malowidło.
No ja właśnie też nie rozumiem, niedawno były narzekania, że gra jest kolorowa, cukierkowa i pstrokata. Więc jak to w końcu jest?
Pajonk78
Gramowicz
19/03/2023 22:45
Ja tam czekam do 2 czerwca: 4 dniowy wczesny dostęp to jest to. 🤣
Po udziale w jednej z zamkniętych bet muszę przyznać, że gra działa aktualnie znacznie lepiej. Nie mogę się doczekać kolejnego weekendu, żeby pograć Nekromantą: stanowczo jest to klasa, którą rozpocznę przygodę w czerwcu i będzie moją główną. 😎
ZubenPL
Gramowicz
19/03/2023 21:50
Diablo IV w wielu miejscach jest najzwyczajniej w świecie grą wypraną z kolorów
Redaktor grał na monitorze TNT czy co? Gra jest pełna nasyconych kolorów i w stylizowana na malowidło.
FallingStickman
Gramowicz
19/03/2023 21:39
Moje wrażenia z bety są bardzo pozytywne. Klimat w stronę Diablo 2, ale z elastycznością rozgrywki z Diablo 3 (łatwa zmiana umiejętności). Odpowiada mi też dynamika samej gry - też coś pomiędzy dość D2 i D3. Ale już po becie widać, że jest znacznie więcej systemów oraz rzeczy do zrobienia - znajdźki, questy poboczne, lochy z pasywnymi zdolnościami do odblokowania, specjalizacje, itd. Czekam na drugą rundę bety i na premierę.
MisticGohan_MODED
Gramowicz
19/03/2023 17:51
Xeoo napisał:
Miło że choć mieliście okazje zagrać. Ja niestety nie byłem godzien dostąpić tego zaszczytu. Po kilkunastu kolejkach zakończonychbłędem o braku licencji darowałem sobie.
Ja tez nie, ale spoko bo w tym tygodniu będzie otwarta dla wszystkich.
Xeoo
Gramowicz
19/03/2023 15:17
Miło że choć mieliście okazje zagrać. Ja niestety nie byłem godzien dostąpić tego zaszczytu. Po kilkunastu kolejkach zakończonychbłędem o braku licencji darowałem sobie.