WTF Fest to festiwal filmów, które przekraczają granice estetyczne, moralne oraz gatunkowe i będziecie mogli się o tym przekonać już w połowie czerwca w warszawskiej Kinotece.
WTF Fest to jedyne takie wydarzenie w Polsce, które w całości poświęcone jest filmom odważnym, dziwnym i absolutnie nie do sklasyfikowania. Prezentuje kino ekstremalne, kultowe, obrazoburcze, ale też wysmakowane formalnie i ważne dla historii kina. Tu klasyka undergroundu spotyka się z nowymi festiwalowymi odkryciami, a estetyka VHS sąsiaduje z artystyczną dekonstrukcją konwencji.
WTF Fest
Wyjątkowy festiwal WTF Fest zbliża się wielkimi krokami
Na ekranie pojawią się tytuły, które wywoływały skandale, zdobywały międzynarodowe nagrody albo przez lata były zepchnięte do filmowego podziemia. Niektóre rozbawią do łez, inne zostawią w szoku, ale wszystkie łączy jedno: nie da się przejść obok nich obojętnie. WTF Fest to festiwal dla widzów, którzy szukają w kinie czegoś więcej, jak choćby emocji, wolności, ryzyka i autentycznej filmowej pasji. Dla fanów filmów kultowych, miłośników estetyki transgresji, wielbicieli dziwności i piękna w brzydocie. Dla tych, którzy zamiast kolejnego remake’u wolą doświadczyć czegoś, czego się nie zapomina. Pierwsza edycja WTF Fest odbyła się w czerwcu 2024 roku i spotkała się z ciepłym przyjęciem.
WTF Fest to festiwalowy młodszy brat wyróżnianego na całym świecie festiwalu horroru, fantastyki i mrocznego kina arthouseowego Splat!FilmFest – International Fantastic Film Festival, który już od dekady prezentuje polskiej widowni najlepsze premiery z całego globu. Sekcja WTF tego festiwalu cieszyła się takim wzięciem, że organizatorzy Splat!FilmFest postanowili zorganizować osobną imprezę, na której fani dziwnego kina mogą oglądać filmy, które zachwycają i szokują od kilku dekad.
Pomysłodawczynią, dyrektorką artystyczną i producentką WTF Fest jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria. Monika Stolat to też pomysłodawczyni, dyrektorka artystyczna i producentka Splat!FilmFest, ogólnopolskiego cyklu kina klasy B – Najlepsze z Najgorszych oraz cykli „Kultowe Klasyki od Splat! Film Fest”, „Video Nasties, Filmy Zakazane i Ekstremalne” oraz kuratorka cyklu „Midnight Movies: Splat!FilmFest x Kino Iluzjon”. Fanka wolności ekspresji artystycznej oraz kina wyrazistego.
Program 2025 roku to prawdziwa uczta dla każdego, kto ceni kino, które nie boi się wyjść poza utarte schematy. Przez 5 dni festiwalu ekrany Kinoteki wypełnią się obrazami, które poruszą najgłębsze emocje – od śmiechu po szok. W programie znalazły się tytuły, które zyskały status kultowych, a ich twórcy – legendy współczesnego kina.
Wśród najciekawszych pozycji festiwalu znalazły się m.in.:
"Idioci" (Lars von Trier, 1998) – "Idioci" Larsa von Triera to prowokacyjna opowieść o grupie ludzi, którzy postanawiają udawać "idiotów" w codziennym życiu, by wyzwolić się od społecznych i moralnych norm. W pełni kontrowersyjny, odważny i pełen emocji film, który zadaje pytanie o granice ludzkiej wolności i szaleństwa. To dzieło zrealizowane zgodnie z zasadami manifestu Dogma 95, które przełamuje tabu, bawi i przeraża zarazem.
"Wielkie żarcie" (Marco Ferreri, 1973) – "Wielkie żarcie" to satyryczna komedia o czterech mężczyznach, którzy postanawiają w luksusowej willi poświęcić się konsumpcji wszelkich dóbr materialnych – jedzenia, seksu, wina, by doprowadzić się do samounicestwienia. Reżyser Marco Ferreri stworzył film o granicach ludzkiej egzystencji, który zaskakuje swoim podejściem do tematu śmierci i rozkoszy. Na ekranie błyszczą legendy europejskiego kina: Marcello Mastroianni, Michel Piccoli, Philippe Noiret, Ugo Tognazzi.
"Trash Humpers" (Harmony Korine, 2009) – "Trash Humpers" nagrywane kamerą VHS, montowane jak przypadkowo znaleziona taśma z odzysku, to opowieść o grupie osób w maskach, którzy żyją na marginesie społeczeństwa, niszcząc wszystko, co napotkają na swojej drodze. Harmony Korine, reżyser "Gummo" i "Spring Breakers", w "Trash Humpers" przedstawia szokującą i często absurdalną podróż przez świat dziwności, który może odrzucić lub fascynować. Film, który bawi się formą i treścią, przekraczając wszelkie granice.
"Salò, czyli 120 dni Sodomy" (Pier Paolo Pasolini, 1975) – "Salò, czyli 120 dni Sodomy" Pasoliniego to skrajnie brutalna opowieść o czterech bogatych mężczyznach, którzy porywają grupę nastolatków, by przez 120 dni poddawać ich ekstremalnym torturom i perwersyjnym grom władzy. To absolutna klasyka kina transgresji, której brutalność i szokujące obrazy wywołały burzliwe reakcje na całym świecie. Pasolini nie tylko zrealizował film pełen kontrowersji, ale również stworzył dzieło, które zmusza do refleksji nad naturą władzy, moralności i przemocy.
"Las Vegas Parano" (Terry Gilliam, 1998) – Adaptacja kultowej książki Huntera S. Thompsona opowiadająca historię dziennikarza Raoula Duke'a (Johnny Depp) i jego adwokata (Benicio Del Toro), którzy wyruszają w narkotyczną podróż do Las Vegas, szukając amerykańskiego snu, który jednak przekształca się w totalne szaleństwo. Film łączy absurd z krytyką amerykańskiej kultury lat 60. i 70.
"Viva la muerte" (Fernando Arrabal, 1971) – "Viva la muerte" Fernando Arrabala to surrealistyczna opowieść o dziecku, które dorasta w czasie hiszpańskiej wojny domowej, pełna symbolicznych i brutalnych obrazów przemocy i buntu. Film w sposób dosadny i szokujący zmusza do refleksji nad naturą ludzkiej wolności. Surrealistyczna i anarchistyczna rozprawa z faszyzmem.
"Miłość i latające spodki" (Brad Abrahams, 2017) – "Miłość i latające spodki" to film dokumentalny o mężczyźnie, który twierdzi, że miał kontakt z UFO, i poświęca życie tworzeniu sztuki inspirowanej swoimi spotkaniami z istotami pozaziemskimi. Zamiast konwencjonalnego podejścia, Brad Abrahams zaprasza widzów w świat, który łączy rzeczywistość z fantastyką i malarstwem, pełen dziwacznych wizji oraz emocji.
"Krazy House" (Steffen Haars, Flip Van der Kuil, 2024) – Szalona komedia "Krazy House" od Haarsa i Van der Kuila to historia typowej amerykańskiej rodzinki z przedmieść, która tylko na pozór jest idealna. Z jednej strony nakręcona jak telewizyjny sitcom z lat 90., a z drugiej jak absurdalny festiwal makabry i bardzo czarnego humoru w filmie, który obraża wszystko i wszystkich. Zwycięzca Nagrody Publiczności na Splat! Film Fest 2024 dla Najbardziej Szokującego Filmu.
"Cannibal! The Musical" (Trey Parker, 1993) – Zanim zdobyli świat dzięki „South Parkowi”, Trey Parker i Matt Stone – mistrzowie złego smaku, błyskotliwego i obrazoburczego humoru – zrealizowali projekt, który już wtedy pokazywał, że nie znają pojęcia „za dużo”. „Cannibal! The Musical”, ich pełnometrażowy debiut, to absurdalny musical opowiadający historię Alfreda Packera, oskarżonego o kanibalizm po nieudanej wyprawie górskiej. Film łączy groteskowy humor z dzikimi przygodami, tworząc satyrę pełną szalonych zwrotów akcji i barwnych piosenek.
"Skins" (Pieles) (Eduardo Casanova, 2017) – Porusza temat odmienności i cielesności, przedstawiając historie kilku osób, które mają niecodzienne cechy fizyczne. Reżyser Eduardo Casanova, niczym skrzyżowanie Pedro Almodóvara i Johna Watersa, z wielką wrażliwością, pokazuje historie, które demaskują nasze postrzeganie norm i społecznych oczekiwań.
"Tureckie owoce" (Paul Verhoeven, 1973) – Zanim Paul Verhoeven zrealizował „RoboCopa” i „Nagi instynkt”, nakręcił film, który podzielił opinię publiczną, ale zdefiniował nowoczesne kino holenderskie. „Turkish Delight” to bezkompromisowa, dzika i skrajnie emocjonalna opowieść o miłości totalnej – niszczącej, erotycznej, pełnej furii i tęsknoty. To film, który zaczyna się jak anarchistyczna prowokacja, a kończy jak czysta tragedia. W jednej z głównych ról Rutger Hauer.
"Ichi zabójca" (Takashi Miike, 2001) – Gdy znika boss jednej z tokijskich grup przestępczych, jego brutalny podwładny – Kakihara – rozpoczyna prywatne śledztwo. „Ichi the Killer” to film, który zaczyna się jak klasyczne kino yakuzy, a kończy jak brutalna, czarna komedia przefiltrowana przez estetykę mangi i filmów exploitation. Film w reżyserii Takashiego Miike, jednej z najważniejszych postaci japońskiego kina gatunkowego.
„Zimny pocałunek” (Lynne Stopkewich, 1996) – „Zimny pocałunek” to subtelny, ale prowokacyjny film opowiadający historię młodej kobiety od dzieciństwa zafascynowanej śmiercią. W miarę jak dorasta, jej zainteresowanie przybiera coraz bardziej fizyczny i emocjonalny charakter, prowadząc ją do pracy w zakładzie pogrzebowym, gdzie jej obsesje mogą istnieć w ukryciu. Zamiast szukać sensacji, film pokazuje ten temat z niezwykłą delikatnością, koncentrując się na duchowym i erotycznym wymiarze doświadczenia bohaterki.
WTF Fest to nie tylko filmy, to także przestrzeń, w której można poczuć się częścią zjawiska, które wykracza poza tradycyjne kino. To festiwal dla tych, którzy szukają w filmie czegoś więcej niż tylko rozrywki, pragną niebanalnych, mocnych i pełnych pasji filmowych przeżyć. Wszystkich miłośników filmu, którzy nie boją się odważnych obrazów i szukają nowych wrażeń, festiwal przywita otwartymi drzwiami w warszawskiej Kinotece w dniach 11 – 15 czerwca 2025.
GramTV przedstawia:
Harmonogram 2. WTF Fest 2025:
11 czerwca – środa:
19:00 – Idioci (otwarcie festiwalu) – reż. Lars von Trier
22:00 – Krazy House – reż. Steffen Haars, Flip Van der Kuil
12 czerwca – czwartek
19:00 – Wiklinowy koszyk 2 – reż. Frank Henenlotter
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!