Twórcy silnika Unity zszokowali branżę. Cult of the Lamb i inne gry mogą zniknąć ze sprzedaży

Wincenty Wawrzyniak
2023/09/13 21:35

W niedalekiej przyszłości mają zmienić się warunki korzystania z silnika graficznego Unity – i deweloperzy nie są z tego zadowoleni.

Twórcy jednej z najpopularniejszych technologii służących do produkcji gier – silnika graficznego Unity – ogłosili niepokojące zmiany, które mocno rozgniewały deweloperów. Jak podaje serwis IGN, wśród nowych zasad twórców najbardziej zaniepokoiła kwestia opłaty w wysokości 20 centów za każdą instalację. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Poniżej znajdziecie szczegóły.

Twórcy silnika Unity zszokowali branżę. Cult of the Lamb i inne gry mogą zniknąć ze sprzedaży

Kontrowersyjne i niepokojące zmiany w warunkach korzystania z silnika graficznego Unity

Choć na samym początku miało to dotyczyć również wielokrotnych instalacji wykonywanych przez tego samego gracza z pojedynczym egzemplarzem gry, Unity dość szybko zmieniło zdanie i wyjaśniło, że tylko pierwsza instalacja miałaby zmusić do opłaty, aczkolwiek będzie ona obejmować pojedynczą platformę – jeżeli więc zainstalujemy grę na pececie i potem na innym systemie, deweloperzy musieliby zapłacić dwa razy. We wpisie na blogu Unity wyszczególniono, jakie gry będą kwalifikować się do tzw. Unity Runtime Fee:

  • tytuły, które przekroczyły minimalny próg przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
  • tytuły, które przekroczyły minimalną liczbę instalacji od początku swojego istnienia na rynku.
Określono również minimalne przychody i liczbę instalacji w zależności od tego, czy programiści korzystają z Unity Personal, Unity Plus, Unity Pro lub Unity Enterprise. W przypadku mniejszych deweloperów niezależnych, którzy korzystają z Unity Personal/Unity Plus, będą oni musieli zapłacić 20 centów za instalację, gdy ich gra przekroczy 200 tysięcy dolarów przychodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy oraz 200 tysięcy instalacji.

Największy problem mieliby twórcy gier typu free-to-play, gdyż to właśnie takie produkcje często są instalowane przez nawet setki milionów graczy na całym świecie, z czego tylko niewielka część wydaje pieniądze na mikropłatności. Tutaj zdaniem Unity rozwiązaniem miałoby być dodanie reklam do gier, co wiele deweloperów odebrało jako próbę wymuszenia takiego działania. Oprócz tego wyjaśniono, że opłatami nie będą objęte wersje demonstracyjne i instalacje w ramach abonamentów typu Xbox Game Pass.

Deweloperzy reagują – Cult of the Lamb może zniknąć ze sprzedaży

Jednym z wielu studiów, które zaregowało na te wieści, jest brytyjski zespół Massive Monster, czyli deweloperzy odpowiedzialni za stworzenie niezwykle lubianego i docenianego Cult of the Lamb. Studio ujawniło w oficjalnym komunikacie na swoich mediach społecznościowych, że jeżeli zmiany w Unity wejdą w życie, Cult of the Lamb zniknie z cyfrowej sprzedaży tego samego dnia, czyli 1 stycznia przyszłego roku:

Wczytywanie ramki mediów.

GramTV przedstawia:

Nie jest to jedyny zespół, który nie widzi już wystarczająco dużo sensu w korzystaniu z silnika Unity. Podobnie zareagowali chociażby twórcy Among Us, czyli studio Innersloth.

Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.

Komentarze
14
dariuszp
Gramowicz
16/09/2023 17:59
Xeoo napisał:

Czy to nie ten cały CEO Unity twierdził że developerzy nie wykorzystujący agresywnych metod monetyzacji to idioci?

Wyraźnie sie sfrustrował i chce ich nawrócić :P

Ten koleś przyszedł z EA więc nie ma się co dziwić. 

Polak
Gość
15/09/2023 01:28
FromSky napisał:

Nie chcieli sie przenieść na Unreala bo tam zamiast kodu jest łączenie bloczków w blueprintach, wymaga to zmiany przyzwyczajeń, jest co prawda możliwość pisania w c++ ale ilość dokumentacji i przykładów jest dużo słabsza niż w visual coding

Ale developerów indie i mobilnych powinien teraz zainteresować Godot bo ma bardziej intuicyjną obsługę po doświadczeniach z Unity i C#. Do tego w najnowszej wersji pod względem ficzerów, także tych 3d jest lepszy niż unity bez mnóstwa wykupionych pluginów 

Ja pracuję na GameMaker Studio 2 i na Godocie. Nie narzekam! Narzekają tylko leszcze, które programują tak jak zespół robiący CP 2077.

PStonix
Gramowicz
15/09/2023 01:14
Niakadan napisał:

Bardzo idiotyczny pomysł Unity zara pewnie hehe żarcik nie robimy tak, bo bardzo duża ilość ludzi się wkurzy co planuje teraz zrobić a jeśli się  uda im to zrobić no to jeśli mogą a raczej mogą zmienić silnik gry co też trochę pracy jest na to,  tylko problem w tym że są gry które też używają ale deweloper nie istnieje ciekawi  mnie jak tam z grami na przeglądarce które też były na tym silniku. 

Gry na przeglądarce będą na szczęci wolne od tej opłaty. Dema będą musiały być tworzone jako oddzielny produkt nie zawierający mikrotranzakcji i też będą wolne od opłaty. Pomijając fakt, że sam pomysł jest chory to szczegóły nie są aż tak tragiczne. FAQ na blogu na sporo pytań odpowiada.




Trwa Wczytywanie