Twórcy silnika Unity zszokowali branżę. Cult of the Lamb i inne gry mogą zniknąć ze sprzedaży
Wincenty Wawrzyniak
2023/09/13 21:35
14
0
W niedalekiej przyszłości mają zmienić się warunki korzystania z silnika graficznego Unity – i deweloperzy nie są z tego zadowoleni.
Twórcy jednej z najpopularniejszych technologii służących do produkcji gier – silnika graficznego Unity – ogłosili niepokojące zmiany, które mocno rozgniewały deweloperów. Jak podaje serwis IGN, wśród nowych zasad twórców najbardziej zaniepokoiła kwestia opłaty w wysokości 20 centów za każdą instalację. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Poniżej znajdziecie szczegóły.
Kontrowersyjne i niepokojące zmiany w warunkach korzystania z silnika graficznego Unity
Choć na samym początku miało to dotyczyć również wielokrotnych instalacji wykonywanych przez tego samego gracza z pojedynczym egzemplarzem gry, Unity dość szybko zmieniło zdanie i wyjaśniło, że tylko pierwsza instalacja miałaby zmusić do opłaty, aczkolwiek będzie ona obejmować pojedynczą platformę – jeżeli więc zainstalujemy grę na pececie i potem na innym systemie, deweloperzy musieliby zapłacić dwa razy. We wpisie na blogu Unity wyszczególniono, jakie gry będą kwalifikować się do tzw. Unity Runtime Fee:
tytuły, które przekroczyły minimalny próg przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
tytuły, które przekroczyły minimalną liczbę instalacji od początku swojego istnienia na rynku.
Określono również minimalne przychody i liczbę instalacji w zależności od tego, czy programiści korzystają z Unity Personal, Unity Plus, Unity Pro lub Unity Enterprise. W przypadku mniejszych deweloperów niezależnych, którzy korzystają z Unity Personal/Unity Plus, będą oni musieli zapłacić 20 centów za instalację, gdy ich gra przekroczy 200 tysięcy dolarów przychodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy oraz 200 tysięcy instalacji.
Największy problem mieliby twórcy gier typu free-to-play, gdyż to właśnie takie produkcje często są instalowane przez nawet setki milionów graczy na całym świecie, z czego tylko niewielka część wydaje pieniądze na mikropłatności. Tutaj zdaniem Unity rozwiązaniem miałoby być dodanie reklam do gier, co wiele deweloperów odebrało jako próbę wymuszenia takiego działania. Oprócz tego wyjaśniono, że opłatami nie będą objęte wersje demonstracyjne i instalacje w ramach abonamentów typu Xbox Game Pass.
Deweloperzy reagują – Cult of the Lamb może zniknąć ze sprzedaży
Jednym z wielu studiów, które zaregowało na te wieści, jest brytyjski zespół Massive Monster, czyli deweloperzy odpowiedzialni za stworzenie niezwykle lubianego i docenianego Cult of the Lamb. Studio ujawniło w oficjalnym komunikacie na swoich mediach społecznościowych, że jeżeli zmiany w Unity wejdą w życie, Cult of the Lamb zniknie z cyfrowej sprzedaży tego samego dnia, czyli 1 stycznia przyszłego roku:
Wczytywanie ramki mediów.
GramTV przedstawia:
Nie jest to jedyny zespół, który nie widzi już wystarczająco dużo sensu w korzystaniu z silnika Unity. Podobnie zareagowali chociażby twórcy Among Us, czyli studio Innersloth.
Czy to nie ten cały CEO Unity twierdził że developerzy nie wykorzystujący agresywnych metod monetyzacji to idioci?
Wyraźnie sie sfrustrował i chce ich nawrócić :P
Ten koleś przyszedł z EA więc nie ma się co dziwić.
Polak
Gość
15/09/2023 01:28
FromSky napisał:
Nie chcieli sie przenieść na Unreala bo tam zamiast kodu jest łączenie bloczków w blueprintach, wymaga to zmiany przyzwyczajeń, jest co prawda możliwość pisania w c++ ale ilość dokumentacji i przykładów jest dużo słabsza niż w visual coding
Ale developerów indie i mobilnych powinien teraz zainteresować Godot bo ma bardziej intuicyjną obsługę po doświadczeniach z Unity i C#. Do tego w najnowszej wersji pod względem ficzerów, także tych 3d jest lepszy niż unity bez mnóstwa wykupionych pluginów
Ja pracuję na GameMaker Studio 2 i na Godocie. Nie narzekam! Narzekają tylko leszcze, które programują tak jak zespół robiący CP 2077.
PStonix
Gramowicz
15/09/2023 01:14
Niakadan napisał:
Bardzo idiotyczny pomysł Unity zara pewnie hehe żarcik nie robimy tak, bo bardzo duża ilość ludzi się wkurzy co planuje teraz zrobić a jeśli się uda im to zrobić no to jeśli mogą a raczej mogą zmienić silnik gry co też trochę pracy jest na to, tylko problem w tym że są gry które też używają ale deweloper nie istnieje ciekawi mnie jak tam z grami na przeglądarce które też były na tym silniku.
Gry na przeglądarce będą na szczęci wolne od tej opłaty. Dema będą musiały być tworzone jako oddzielny produkt nie zawierający mikrotranzakcji i też będą wolne od opłaty. Pomijając fakt, że sam pomysł jest chory to szczegóły nie są aż tak tragiczne. FAQ na blogu na sporo pytań odpowiada.
Silverburg
Gramowicz
14/09/2023 12:00
Cała branża jest wściekła i nie przebiera w słowach. Trudno im się zresztą dziwić. Jedyna dobra strona tej afery jest taka, że są alternatywy dla Unity.
wolff01
Gramowicz
14/09/2023 09:40
Przypomina mi to trochę sytuację z WotC i Open License 2.0. Też w sumie nagle zrobili zwrot o 180 z zasadami swojej licencji i strasznie wkurzyli wydawców niezależnych i community. Stwierdzili więc, że się z tego wycofają (a raczej pewnie "przeczekają", bo pomysł na pewno nie upadł). Ostatecznie nie wiem jak dużo na tym ucierpieli, na pewno dostało się wynikom finansowym filmu kinowego DnD + ludzie zaczęli szukać alternatyw.
W sumie nie dziwne w Korpo. Myślę że takie zmiany idą w momencie gdy pojawiają się jakaś "decyzyjna" osoba, która "wie lepiej". Najgorsze że to zwykle decyzje 1-2 osób (np. WotC przyszła m. in. babka z MS, która stwierdziła że trzeba zmonetyzować produkt), ew. jakiejś rady nadzorczej, które ostatecznie za to nie wezmą odpowiedzialnosci, ew. sobie odejdą z duża odprawą.
Xeoo
Gramowicz
14/09/2023 08:37
Czy to nie ten cały CEO Unity twierdził że developerzy nie wykorzystujący agresywnych metod monetyzacji to idioci?
Wyraźnie sie sfrustrował i chce ich nawrócić :P
MisticGohan_MODED
Gramowicz
13/09/2023 23:42
Czy taka drastyczna zmiana umowy jest w ogóle zgodna z prawem ?
FromSky
Gramowicz
13/09/2023 23:32
Kafar napisał:
Myśle że to mylne wrażenie po tym jak potężny to silnik jest. Więcej dużych gier tam powstaje niż mniejszych, ale to jest bardzo mylne. Dziwne że indie developerzy woleli płacic hajs za unity (i to nie mały) gdy mogli to smao i szybciej robić w darmowym Unrealu, myśle że unreal może się kojarzy z czymś dla dużych. Jednak jak sam się przekonałeś jest to nieprawda.
koNraDM4 napisał:
A tak z ciekawości, co takiego powoduje, że Unreal nadaje się lepiej dla dużych zespołów niż mniejszych. Kiedyś pobawiłem się chwilę nim i moje odczucia były takie, że jakby ktoś się uparł to i solo by sklecił niezłą produkcję na nim (wiadomo, o odpowiednio mniejszej skali ale jednak)
dariuszp napisał:
Myślałem o Unrealu ale on jest bardziej dla dużych zespołów.
Nie chcieli sie przenieść na Unreala bo tam zamiast kodu jest łączenie bloczków w blueprintach, wymaga to zmiany przyzwyczajeń, jest co prawda możliwość pisania w c++ ale ilość dokumentacji i przykładów jest dużo słabsza niż w visual coding
Ale developerów indie i mobilnych powinien teraz zainteresować Godot bo ma bardziej intuicyjną obsługę po doświadczeniach z Unity i C#. Do tego w najnowszej wersji pod względem ficzerów, także tych 3d jest lepszy niż unity bez mnóstwa wykupionych pluginów
Niakadan
Gramowicz
13/09/2023 23:20
Bardzo idiotyczny pomysł Unity zara pewnie hehe żarcik nie robimy tak, bo bardzo duża ilość ludzi się wkurzy co planuje teraz zrobić a jeśli się uda im to zrobić no to jeśli mogą a raczej mogą zmienić silnik gry co też trochę pracy jest na to, tylko problem w tym że są gry które też używają ale deweloper nie istnieje ciekawi mnie jak tam z grami na przeglądarce które też były na tym silniku.
Kafar
Gramowicz
13/09/2023 22:51
koNraDM4 napisał:
A tak z ciekawości, co takiego powoduje, że Unreal nadaje się lepiej dla dużych zespołów niż mniejszych. Kiedyś pobawiłem się chwilę nim i moje odczucia były takie, że jakby ktoś się uparł to i solo by sklecił niezłą produkcję na nim (wiadomo, o odpowiednio mniejszej skali ale jednak)
dariuszp napisał:
Myślałem o Unrealu ale on jest bardziej dla dużych zespołów.
Myśle że to mylne wrażenie po tym jak potężny to silnik jest. Więcej dużych gier tam powstaje niż mniejszych, ale to jest bardzo mylne. Dziwne że indie developerzy woleli płacic hajs za unity (i to nie mały) gdy mogli to smao i szybciej robić w darmowym Unrealu, myśle że unreal może się kojarzy z czymś dla dużych. Jednak jak sam się przekonałeś jest to nieprawda.
koNraDM4
Gramowicz
13/09/2023 22:40
dariuszp napisał:
Myślałem o Unrealu ale on jest bardziej dla dużych zespołów.
A tak z ciekawości, co takiego powoduje, że Unreal nadaje się lepiej dla dużych zespołów niż mniejszych. Kiedyś pobawiłem się chwilę nim i moje odczucia były takie, że jakby ktoś się uparł to i solo by sklecił niezłą produkcję na nim (wiadomo, o odpowiednio mniejszej skali ale jednak)
Kafar
Gramowicz
13/09/2023 22:33
dariuszp napisał:
Czytałem trochę opinii profesjonalistów na LinkedIn i muszę powiedzieć że jeżeli plan Unity to zniszczyć swój projekt to dobrze im idzie. A szkoda bo sam poświęciłem czas i nauczyłem się silnika robiąc hobbystycznie małe gry. Wyjdzie na to że będę musiał zacząć uczyć się Gadot. Myślałem o Unrealu ale on jest bardziej dla dużych zespołów.
Po prostu nie są dobrym partnerem biznesowym. Unity musi być BARDZO zdesperowane z jakiegoś powodu.
Unity jest w desperacji bo od lat tracą wartość. Unreal jest tak mocno otwarty na społecznośc i developerów a na dodatek tak zaawansowany (i to wszystko za free łącznie z teksturami) że tego się przebić nie da. Trochę to straszne ale cóż, ja tego nie zmienię.Unreal na małe teamy też jest świetny, jednak kurde mimo iż ma 2d to jest to głównie silnik 3d, jednak tak łatwy a zarazem rozbudowany że nawet jakiś dzieciak z podstawówki wiele może zrobić i świetnie się przy tym bawiąc.Polecam, parę lat pracowałem i już sama nauka i zabawa była bardzo zadowalająca.
Kafar
Gramowicz
13/09/2023 22:30
Kiedyś powiedziałem żeby Unikać Unity jak pracowałem w game devie, bo to firma bardzo nieobliczalna, że lepszy jest unreal (wtedy jeszcze w abonamencie). To mi powiedzieli że się nie znam.Powtórzyłem prawie to samo gdy John Riccitiello został ceo Unity, czyli najbardziej nieutalentowany gościu do tej pracy i w branży. A teraz nawet mnie to bawi, bo chęć robienia gier nie zwalnia od myślenia i sprawdzania z jakich narzędzi się korzysta. Po akcjach była wiadome od lat że się źle dzieje.
dariuszp
Gramowicz
13/09/2023 22:00
Czytałem trochę opinii profesjonalistów na LinkedIn i muszę powiedzieć że jeżeli plan Unity to zniszczyć swój projekt to dobrze im idzie. A szkoda bo sam poświęciłem czas i nauczyłem się silnika robiąc hobbystycznie małe gry. Wyjdzie na to że będę musiał zacząć uczyć się Gadot. Myślałem o Unrealu ale on jest bardziej dla dużych zespołów.
Nawet jeżeli Unity zmieni swoje zamiary to w tym momencie kompletnie stracili zaufanie branży. Zmiany wchodzą retroaktywnie nawet dla obecnych licencji. Wszystkich, nawet tych najdroższych. Za zaledwie 4 miesiące. Bez ostrzeżenia. Bez konsultacji. Od tak.
Efekt? Wiele firm zapowiedziało dzisiaj że będą myśleć nad kompletną rezygnacją z silnika Unity. I zmiana decyzji nie zmieni tych planów bo jeżeli zrobili coś takiego informując na krótko przed zmianami i bez konsultacji czy ostrzeżenia to nic nie gwarantuje że jutro nie będą mieli kolejnego idiotycznego pomysłu.
Po prostu nie są dobrym partnerem biznesowym. Unity musi być BARDZO zdesperowane z jakiegoś powodu.