To koniec New World. Popularne MMORPG Amazona nie będzie dłużej rozwijane

Radosław Krajewski
2025/10/29 07:00
1
0

Twórcy obiecali, że serwery będą działały jeszcze przez pewien czas.

Po czterech latach regularnych aktualizacji Amazon Games ogłosiło zakończenie rozwoju gry New World: Aeternum. Ostatnim rozdziałem w historii produkcji będzie aktualizacja Nighthaven i Sezon 10, które ukazały się na początku października.

New World: Aeternum

New World – Amazon ogłosił koniec wsparcia dla MMORPG

Decyzja o wstrzymaniu dalszego wsparcia zapadła niedługo po serii masowych zwolnień w strukturach Amazona i jego spółkach zależnych, w tym w Twitchu i działach odpowiedzialnych za gry sieciowe. Według informacji Bloomberga, to właśnie zespoły zajmujące się projektami MMO miały najbardziej odczuć redukcje etatów.

W oficjalnym oświadczeniu zespół deweloperski poinformował, że nie jest już możliwe dalsze utrzymywanie produkcji w obecnej formie. Aby podziękować graczom, studio udostępniło za darmo Nocną Przystań, a także Rise of the Angry Earth wszystkim graczom na PC.

New World obchodzi czwartą rocznicę premiery na PC. Z tej okazji wspominamy niesamowitą podróż ukształtowaną przez naszą oddaną społeczność graczy. Wasze opinie i pasja odegrały kluczową rolę w transformacji Aeternum w świat, jakim jest dzisiaj. Nasz zespół jest niezmiernie wdzięczny, że mogliśmy przeżyć tę przygodę razem. Po czterech latach regularnych aktualizacji treści i wielkiej premierze na konsolach dotarliśmy do punktu, w którym dalsze wspieranie gry nowymi aktualizacjami treści nie jest już możliwe.

Niedawno wydany Sezon 10 i aktualizacja Nocna Przystań będą ostatnim wydaniem treści dla New World na PC i konsolach. Podjęliśmy tę decyzję dopiero po długich rozważaniach. Aby podziękować Wam, społeczności New World, za wsparcie na przestrzeni lat, udostępniliśmy Wam wydanie Nocna Przystań za darmo. Aby zapewnić wszystkim graczom New World możliwość doświadczenia tej zawartości, udostępniliśmy również Rise of the Angry Earth za darmo wszystkim graczom PC.

GramTV przedstawia:

Gra, która pierwotnie zadebiutowała na PC w 2021 roku, a trzy lata później trafiła również na konsole, była jednym z pierwszych dużych projektów MMO studia Amazon Games. Pomimo trudnego startu i rezygnacji z modelu free-to-play, New World zyskało oddaną społeczność i kilka znaczących aktualizacji, w tym Rise of the Angry Earth.

Twórcy przekazali, że gracze mogą być spokojni o serwery New World: Aeternum. Infrastruktura sieciowa ma zostać utrzymana co najmniej do końca 2026 roku.

W nadchodzących miesiącach przekażemy więcej szczegółów na temat tego, czego można się spodziewać, oraz inne istotne informacje. Zapewniamy, że naszym zamiarem jest utrzymanie serwerów w działaniu do końca 2026 roku. Pozwoli to naszej społeczności kontynuować przygody w Aeternum. Dodatkowo New World: Aeternum będzie nadal dostępne do pobrania dla członków PlayStation Plus (Extra i Premium).

Na sam koniec deweloperzy wyrazili swoją wdzięczność fanom tego MMORPG-a. Podziękowali za te wszystkie spędzone na serwerach lata.

Gracze Aeternum: Wasze poświęcenie i entuzjazm sprawiły, że ta przygoda z New World stała się niezapomnianą podróżą. Jesteśmy niezmiernie wdzięczni za każdą chwilę, którą spędziliście, pomagając nam budować ten niezwykły świat. To był zaszczyt dzielić z Wami Aeternum. Dziękujemy za pomoc w uczynieniu tej gry czymś naprawdę wyjątkowym – zakończono w oficjalnym komunikacie.

Komentarze
1
dariuszp
Gramowicz
29/10/2025 11:14

Ja do teraz im będę miał za złe. Oryginalnie gra zapowiadała się wyśmienicie. Podbój nowego kontynentu. Crafting i survival jako ważny element gry. Sandbox. W zasadzie przepis na nowoczesną Ultimę. 

Nie brałem udział we wczesnych testach ale z tego co słyszałem rozbiło się o otwarte PVP. Gdzie wg mnie tego typu MMO nie musi mieć otwartego PVP cały czas. To chyba jasne że większość ludzi za otwartym PVP nie przepada i nie chce żeby następnego dnia np. dom który postawili został zamieniony w opał. 

Też trochę tak jakby w ogóle nie wiedzieli co robią. Bo w testach im wyszło że były ganki i griefing. To mogłem im powiedzieć bez testów. Tak zawsze jest w MMO. Dlatego albo nie robisz otwartego PVP albo robisz konsekwencje w świecie gry za otwarty PVP. Albo robisz tak by ów PVP nie był zbyt bolesny. 

Np. w EVE Online czy Albion mamy spory obszar gry gdzie jest otwarte PVP. I traktujesz to jako wyprawę. Nie bierzesz na wyprawę sprzętu którego nie możesz stracić. Więc masz swój "daily" sprzęt i coś ekstra gdzie potrzebujesz przewagę. Tak w EVE np. leciałem czym innym na wojnę a czym innym się poruszałem na co dzień w 0.0.

Przykład jak to można rozwiązać pokazuje sieciówka Dune: Awakening. Początkowo głęboka pustynia była w pełni PVP. Później zrobili tak że na krawędzi masz PVE a głębiej PVP. I tylko trzeba dostarczyć motywację do PVP.

Zresztą PVP gdzie np. bierzesz udział w wojnie i walczysz o forty itp nie było głupie. Do tego masz pojedynki itp. 

A PVE znowu uratował by jeden element. Robisz mechanikę game masterów. I masz paru pracowników którzy "obsługują" grę. Więc w sandboxie np. pojawia się stado wrogów. I kierujesz to stado w jakimś kierunku by tworzyć napięcie, historie. Tzn GM może sterować środowiskiem gdy do pewnego stopnia. Tworzyć nieoskryptowane eventy. 

Ale zamiast poprawić to co mieli i mieć możliwość się wyróżnić na rynku, postanowili grę zmienić na Themepark i kopiować WoW. Tylko zrobili to tak późno że gra po prostu nie miała zawartości którą oczekujesz od themeparków. 

Więc poniosła porażkę w każdym wymiarze.