Steam Machine może kosztować jak PC, a nie jak konsola

Jakub Piwoński
2025/11/20 19:10
7
0

To dobra, czy zła wiadomość?

W sieci pojawiły się nowe doniesienia dotyczące ceny Steam Machine. Według Linus Tech Tips, który miał okazję porozmawiać z Valve, urządzenie ma być „konkurencyjnie wycenione wobec komputerów PC”, co oznacza, że jego cena może być wyższa, niż oczekiwali gracze liczący na poziom konsol obecnej generacji.

Steam Machine
Steam Machine

Steam Machine może kosztować jak PC, a nie jak konsola

Valve oficjalnie zaprezentowało Steam Machine 12 listopada, wywołując falę spekulacji na temat tego, jak urządzenie wpłynie na rynek. Choć poprzednia generacja Steam Machine sprzed dekadę nie zdobyła dużej popularności, sukces Steam Decka sprawił, że oczekiwania wobec nowego sprzętu są znacznie większe. Wśród graczy pojawiły się nadzieje, że sprzęt będzie tańszy niż Xbox Series X czy PlayStation 5. Najnowsze informacje sugerują jednak, że może być inaczej.

Linus Tech Tips przekazał, że Valve nie planuje sprzedawać Steam Machine z typową dla konsol dopłatą odzyskiwaną ze sprzedaży gier — a to właśnie ten zabieg pozwala producentom konsol oferować sprzęt w niższej cenie niż porównywalne PC. Jednocześnie inżynier Valve, Yazan Aldehayyat, w rozmowie z IGN zapewniał, że firma chce, aby urządzenie pozostało „tak przystępne cenowo, jak to możliwe” i było dostępne „dla wielu osób”.

GramTV przedstawia:

Aldehayyat podkreślił również, że Steam Machine ma oferować wydajność lepszą niż 70% komputerów użytkowników Steama. Taki poziom mocy sugeruje jednak, że cena może być bliższa mid-range’owemu pecetowi niż konsoli za mniej niż 500 dolarów. Zwłaszcza że na platformie wciąż najpopularniejszą kartą graficzną pozostaje czterolatni RTX 3060.

Valve potwierdziło także, że na premierę Steam Machine trafi do sprzedaży w dwóch wariantach: z dyskiem SSD 512 GB oraz 2 TB. Różnica w cenie między wersjami może być znacząca, co ma pozwolić firmie utrzymać przystępną ofertę dla szerszego grona odbiorców.

Komentarze
7
Grze
Gramowicz
21/11/2025 13:28

Słyszałem kiedyś anegdotę, jak to z zespole RED-ów ktoś się podekscytował na cały openspace, że udało mu się przyśpieszyć skrypt o 0,0000000-ileś-tam sekundy.

A i tak finalnie pewnie żaden user tego nie zauważył i nie doceni...

dariuszp
Gramowicz
21/11/2025 10:51
ZubenPL napisał:

Jesteś wstanie wymienić taką sytuacje? Bo czysto na logikę jest nie możliwa i taką bzdurę mógł by napisać ktoś kto nie wiem jak działają CPU i GPU. No chyba że masz na myśli że coś działało gorzej na teoretycznie lepszej AMD która nie obsługiwała poprawnie pewnych technologii(jak teselacja) niż teoretycznej słabszej karcie Nvidii ale to zupełnie inna sytuacja.

koNraDM4 napisał:

To co daje temu tworowi przewagę nad typowym PC to fakt, że to zawsze będzie mieć te same bebechy więc jak developerzy gier stworzą port na ten sprzęt to będzie działać wszędzie tak samo. W przypadku PC bywały już sytuację, że gra działała komuś lepiej na gorszym sprzęcie niż na topowym bo twórcy w pierwszej kolejności dbają o to by gra działała na jak największej ilości popularnych konfiguracji, a mocny sprzęt to nie jest popularne rozwiązanie bo jest kosztowne.

Takich sytuacji jest mnóstwo. Przykładowo ja mam 16-rdzeniowy procesor (32 wątki) który kupiłem specyficznie pod to co robię zawodowo i jako hobby. Pracując z aplikacjami mój procesor wymiata. Ale w grach 4-rdzeniowy procesor intela taktowany na 5Ghz będzie dawał lepsze osiągi. Bo gra jest napisana tak że nie wykorzystuje możliwości większej ilości rdzeni i ważniejsze jest by te które wykorzystuje były wyżej taktowane. 

Wynika to z tego że w grach wiele elementów musi dziać się sekwencyjnie. Np. symulacja porusza elementy a ów ruch musi brać pod uwagę symulację fizyki. A potem trzeba to pokazać. Nie zmienisz tej kolejności. 

Też np. zauważ że na PC często masz shader compilation a na konsoli go nie widzisz. Gry na konsoli generalnie nie mają aż takiego problemu ze stutteringiem jeżeli deweloperzy to zawalą. To wynika z faktu że można skompilować shadery i robić dystrybucję dlatego że każda konsola ma tę samą kartę graficzną. Co nie jest prawdą w wypadku PC. Pod PC jest to liczone dla sprzętu i bywa że programiści się mylą. I wtedy masz sławny stuttering. 

Dlatego tak często to wersja gry na PC sprawia problemy gdzie wersja na konsole po prostu śmiga. 

No i w wypadku Steam machine - jeżeli każdy by miał aktualny system to wszyscy by mieli ten sam sprzęt i sterowniki. 

ZubenPL
Gramowicz
21/11/2025 00:30
koNraDM4 napisał:

To co daje temu tworowi przewagę nad typowym PC to fakt, że to zawsze będzie mieć te same bebechy więc jak developerzy gier stworzą port na ten sprzęt to będzie działać wszędzie tak samo. W przypadku PC bywały już sytuację, że gra działała komuś lepiej na gorszym sprzęcie niż na topowym bo twórcy w pierwszej kolejności dbają o to by gra działała na jak największej ilości popularnych konfiguracji, a mocny sprzęt to nie jest popularne rozwiązanie bo jest kosztowne.

Jesteś wstanie wymienić taką sytuacje? Bo czysto na logikę jest nie możliwa i taką bzdurę mógł by napisać ktoś kto nie wiem jak działają CPU i GPU. No chyba że masz na myśli że coś działało gorzej na teoretycznie lepszej AMD która nie obsługiwała poprawnie pewnych technologii(jak teselacja) niż teoretycznej słabszej karcie Nvidii ale to zupełnie inna sytuacja.




Trwa Wczytywanie