Kontrowersje wokół nowej gry Bungie. Twórcy Marathon oskarżeni o kradzież stylu niezależnej artystki

Patrycja Pietrowska
2025/05/18 16:00
4
0

Bungie odpowiada.

Niedawno ukazały się nowe fragmenty rozgrywki z nadchodzącego Marathon. Teraz Bungie znalazło się w centrum uwagi po oskarżeniach ze strony niezależnej artystki. Antireal, bo takim pseudonimem posługuje się artystka, zarzuciła firmie kradzież stylu i elementów projektowych.

Marathon
Marathon

Marathon – niezależna artystka oskarża Bungie o kradzież stylu artystycznego

Artystka wyraziła swoje stanowisko w mediach społecznościowych, twierdząc, że środowiska widoczne w niedawno udostępnionej wczesnej wersji Marathon są pokryte elementami graficznymi, które zostały bezpośrednio zaczerpnięte z jej plakatów stworzonych lata temu. Antireal podkreśliła, że choć Bungie nie miało obowiązku jej zatrudniać do stworzenia gry czerpiącej z podobnego języka wizualnego, który sama doskonaliła przez dekadę, to wykorzystanie jej pracy bez zapłaty i wskazania jej jako twórczyni jest niedopuszczalne.

Alfa Marathonu, która niedawno się ukazała, zawiera lokacje pokryte assetami zaczerpniętymi z plakatów, które zaprojektowałam w 2017 roku.

Oczywiście Bungie nie jest zobowiązane do zatrudnienia mnie tylko dlatego, że tworzy grę czerpiącą garściami z języka wizualnego, który doskonalę od dekady, ale najwyraźniej moja praca była wystarczająco dobra, by ją wykorzystać i obkleić nią całą grę – bez zapłaty i bez podania autora.

Nie mam zasobów ani siły, by walczyć o to prawnie, ale już nawet nie zliczę, ile razy duże firmy wolały zapłacić komuś za naśladowanie lub kradzież mojej pracy, zamiast po prostu napisać do mnie maila.

Od 10 lat nie jestem w stanie uzyskać stałego dochodu z tej pracy i mam już dość sytuacji, w których projektanci z wielkich firm robią sobie moodboardy z moich projektów i pasożytują na moich pomysłach, podczas gdy ja walczę o przetrwanie.

GramTV przedstawia:

W odpowiedzi na te zarzuty, studio Bungie potwierdziło za pośrednictwem własnych kanałów w mediach społecznościowych, że praca Antireal najwyraźniej została wykorzystana podczas tworzenia Marathon. Przedstawiciele Bungie zaznaczyli, że ta kwestia była nieznana obecnemu zespołowi grafików, a studio wciąż bada, jak doszło do tego przeoczenia.

Bungie poinformowało, że skontaktowało się z Antireal, aby omówić zaistniałą sytuację i jest zobowiązane postąpić „właściwie wobec artystki”. Zapowiedzieli również, że w przyszłości przeprowadzą szczegółowy przegląd zasobów gry.

Marathon zadebiutuje 23 września 2025 roku. Gra zmierza na komputery osobiste oraz konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S.

Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.

Komentarze
4
dariuszp
Gramowicz
19/05/2025 10:51
Silverburg napisał:

Ta, dali ciała tym, że dali się złapać. Zwykłe i bezczelne złodziejstwo.

dariuszp napisał:

Plus że nie kombinowali tylko otwarcie przyznali że dali ciała.

No właśnie muszę się zgodzić. Jak pisałem że dali ciała to myślałem że po prostu jakiś pracownik to zrobił i po prostu reszta nie była świadoma sytuacji. Bywa. Jak Ci artysta coś robi to nie tak łatwo się upewnić że tego komuś nie ukradł.

Ale ktoś pokazał że pracownik który był winny, kilku innych w bungie i DYREKTOR ARTYSTYCZNY miał autorkę w obserwowanych na jakiś portalach społecznościowych. Więc na 99% nie ma szans żeby nie byli świadomi że prace tej pani się pojawiają w ich grze metodą copy-pastego.

Także raczej doszło do typowej, umyślnej kradzieży i liczyli pewnie że autorka się nie odezwie albo że im to ujdzie na sucho albo coś.

A teraz jeszcze piszą że morale u nich niskie. Zaraz będą zgrywać ofiarę.

Silverburg
Gramowicz
19/05/2025 10:38
dariuszp napisał:

Plus że nie kombinowali tylko otwarcie przyznali że dali ciała.

Ta, dali ciała tym, że dali się złapać. Zwykłe i bezczelne złodziejstwo.

dariuszp
Gramowicz
18/05/2025 17:27

Plus że nie kombinowali tylko otwarcie przyznali że dali ciała.




Trwa Wczytywanie