Najwyraźniej studio porzuciło tę funkcję i nie będzie jej również w GTA 6.
Gracze z niecierpliwością czekają na kolejne informacje o GTA 6, którego premierę zaplanowano na 26 maja 2026 roku. Zanim jednak Rockstar pokaże pierwsze fragmenty rozgrywki, w sieci pojawiły się nowe szczegóły dotyczące usuniętej funkcji z GTA 5.
GTA 5
GTA 5 – Rockstar Games pracował nad mechaniką wspinania
Mechanikę, która miała znaleźć się w grze przedstawił użytkownik Lucas7yoshi_RS na platformie X. Według jego ustaleń, deweloperzy testowali funkcję o nazwie „Handholds”, która pozwalała określać obiekty możliwe do wspinaczki, takie jak rury, ściany czy słupy. W plikach gry znalazł on dokument „handholds.xml”, zawierający jednak jedynie punkty testowe.
Na kilka lat przed premierą w GTA 5 testowano i ostatecznie usunięto pomysł nazwany „Handholds”. Był to sposób na definiowanie obiektów, po których można się wspinać, takich jak rury czy ściany, prawdopodobnie wymagający naciskania przycisków dla każdego punktu. W pliku handholds.xml pozostały jedynie punkty testowe – ujawnił dataminer.
Wczytywanie ramki mediów.
Wczytywanie ramki mediów.
W swoim wpisie wskazał także na materiał wideo twórcy treści o pseudonimie whatever57010, który zwraca uwagę na „dziwnie rozmieszczone latarnie”. Kilka punktów testowych znaleziono w pobliżu dachu, na którym stoją te latarnie. Możliwe, że obiekty te miały służyć do testów funkcji wspinaczki, a po jej skasowaniu deweloperzy po prostu o nich zapomnieli.
GramTV przedstawia:
Podczas przeglądania plików gry odkryto także ciekawostki dotyczące zachowania NPC-ów. Na przykład bezdomni mieli obrażać i prosić o drobne od Michaela i Franklina, ale do Trevora zwracali się tylko prostym „cześć”. Umięśnieni NPC obrażali Michaela, nazywając go niezdolnym do wysiłku, podczas gdy Franklin od nich również otrzymywał zwykłe „cześć”. Z kolei strażacy, ratownicy medyczni i eleganccy NPC mówili „cześć” wyłącznie do Michaela.
Cóż biorąc pod uwagę jak obecnie wygląda rozgrywka w GTA V to taka wspinaczka za wiele by nie zmieniła aczkolwiek to zawsze jakaś opcja. Mnie nieco zdziwiło, że nie dostaliśmy takiego systemu jak w GTA 4 gdzie po skoku postać może się złapać krawędzi, a wisząc na niej "chodzić" lewo i prawo. W GTA V nasz bohater złapie się jedynie krawędzi, która była w zasięgu w momencie naciskania przycisku skoku ale już przeskakiwanie z dachu na dach najczęściej skończy się przydzwonieniem o ścianę ale już nie złapaniem krawędzi.
Ta seria jest nieco dziwna bo w każdej części pojawiają się mechaniki, których może zabraknąć w kontynuacji bądź będą wykastrowane. Dlatego też jak pojawił się drugi zwiastun to mam wrażenie, że w komentarzach rozpoczął się konkurs na to kto najbardziej jest nahypowany na ćwiczenie na siłowni :D