Czy Clair Obscur: Expedition 33 zwiastuje koniec ery gigantycznych gier?

Mikołaj Berlik
2025/08/18 13:30

Sukces francuskiego jRPG wskazuje na zmianę trendów w branży.

Clair Obscur: Expedition 33, wydane w kwietniu przez niewielkie studio Sandfall Interactive, odniosło spektakularny sukces. W 33 dni od premiery grę zakupiło 3,3 mln graczy, co dla zespołu liczącego zaledwie 40 osób jest ogromnym osiągnięciem. Produkcja z turowym systemem walki szybko zdobyła uznanie fanów jRPG, a jej popularność stała się pretekstem do dyskusji o przyszłości rynku gier.

Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33

Gry AA jako odpowiedź na zmęczenie gigantycznymi produkcjami?

Były szef PlayStation, Shawn Layden, podkreślił niedawno, że gracze coraz częściej odczuwają przesyt wielkimi, kosztownymi produkcjami, które pochłaniają setki godzin i nierzadko są kontynuacjami znanych marek. Jego zdaniem rynek czeka odrodzenie gier AA – średniobudżetowych projektów, które pozwalają na eksperymentowanie i szybsze dostosowanie się do oczekiwań społeczności. Layden zwrócił też uwagę, że pogoń za fotorealizmem i technologiczną perfekcją nie przynosi już korporacjom takich korzyści jak dawniej, co widać po problemach finansowych i masowych zwolnieniach w firmach takich jak Microsoft, Sony, Ubisoft czy EA.

GramTV przedstawia:

Pozytywnie o Clair Obscur: Expedition 33 wypowiedział się również Greg Lidstone, twórca Baldur’s Gate 3, który stwierdził, że gra „w 100% wie, czym chce być”. To według niego dowód, że pasjonaci z Sandfall Interactive obrali właściwy kurs. Także szef francuskiego studia przyznał, że mniejsze, zwarte zespoły mają dziś większe szanse na sukces niż rozrastające się korporacje, szczególnie w obliczu rosnących kosztów produkcji.

Clair Obscur: Expedition 33 może więc stać się symbolem nadchodzących zmian – przejścia od „gigantów” AAA do bardziej przystępnych i autentycznych projektów, które zamiast skali stawiają na pomysł i spójność wizji.

Komentarze
15
dariuszp
Gramowicz
19/08/2025 20:50
Yarod napisał:

Najlepsze jest to, że ja dopiero jakis czas temu dowiedziałem sie o co chodzi z tymi 0ytajnikami w Wiedzminie. Bo w pierwszym podejściu w 2015 miałem je wyłączone (nawet nie pamiętam że to zrobilem) i potem nie miałem ich już nigdy. Dzięki temu mam zupełnie inny odbior tej gry a na tzw złom wpadałem tylko okazjonalnie.

dariuszp napisał:

Jeżeli mnie pamięć nie myli to nie. Gdyby tak było to mikropłatności nie miały by sensu. 

Skrzynki pojawiały się chyba tylko na minimapie. Nie widziałeś stanu całej mapy. Chyba też można było kupić w grze mapy żeby zobaczyć skrzynki. 

Mikropłatności po prostu odblokowały wszystko na raz. Może widzisz te skrzynki bo masz kupiony ten unlock? 

Generalnie od czasów Black Flag czyli 2013 Ubisoft ostro popychał takie "ułatwiacze". Innym są np. surowce. 

No i były one przed W3.

ZubenPL napisał:

Ale te skrzynki i tak się pojawiają na mapie jak synchronizujesz się z wieżami. 

No wg mnie one powinny być zawsze wyłączone. Jak w klasycznych grach po prostu jak trafisz na pojemnik albo coś w świecie to może być w nim coś ciekawego. 

W grze i tak jesteś OP więc nie musisz znaleźć wszystkich miejsc mocy itp. Kasy też nie brakuje. 

A takie rzeczy działają źle na ludzi jak ja co chcą sprawdzić każdy taki zakamarek. Wolę nie wiedzieć i robić to organicznie jak np. w Breath of the Wild. 

Zresztą miałem tę dyskusję ze znajomym ostatnio bo Switch 2 kupił i stwierdził że zbierze wszystkie Koroki co możesz zrobić bo Nintendo dało aplikacje która się synchronizuje z grą. 

Ja mu na to - serio chcesz przeczesywać mapę w poszukiwaniu 900 koroków? 

Yarod
Gramowicz
19/08/2025 09:29
dariuszp napisał:

Jeżeli mnie pamięć nie myli to nie. Gdyby tak było to mikropłatności nie miały by sensu. 

Skrzynki pojawiały się chyba tylko na minimapie. Nie widziałeś stanu całej mapy. Chyba też można było kupić w grze mapy żeby zobaczyć skrzynki. 

Mikropłatności po prostu odblokowały wszystko na raz. Może widzisz te skrzynki bo masz kupiony ten unlock? 

Generalnie od czasów Black Flag czyli 2013 Ubisoft ostro popychał takie "ułatwiacze". Innym są np. surowce. 

No i były one przed W3.

ZubenPL napisał:

Ale te skrzynki i tak się pojawiają na mapie jak synchronizujesz się z wieżami. 

Najlepsze jest to, że ja dopiero jakis czas temu dowiedziałem sie o co chodzi z tymi 0ytajnikami w Wiedzminie. Bo w pierwszym podejściu w 2015 miałem je wyłączone (nawet nie pamiętam że to zrobilem) i potem nie miałem ich już nigdy. Dzięki temu mam zupełnie inny odbior tej gry a na tzw złom wpadałem tylko okazjonalnie.

dariuszp
Gramowicz
18/08/2025 23:13

Jeżeli mnie pamięć nie myli to nie. Gdyby tak było to mikropłatności nie miały by sensu. 

Skrzynki pojawiały się chyba tylko na minimapie. Nie widziałeś stanu całej mapy. Chyba też można było kupić w grze mapy żeby zobaczyć skrzynki. 

Mikropłatności po prostu odblokowały wszystko na raz. Może widzisz te skrzynki bo masz kupiony ten unlock? 

Generalnie od czasów Black Flag czyli 2013 Ubisoft ostro popychał takie "ułatwiacze". Innym są np. surowce. 

No i były one przed W3.

ZubenPL napisał:

Ale te skrzynki i tak się pojawiają na mapie jak synchronizujesz się z wieżami. 




Trwa Wczytywanie