Blizzard komentuje wykorzystywanie AI podczas tworzenia gier: "Chodzi o to, aby utalentowani ludzie nie musieli robić nudnych rzeczy”

Blizzard postanowił przedstawić swój punkt widzenia wobec wykorzystywania sztucznej inteligencji podczas tworzenia gier.

Jak wszyscy dobrze wiemy, sztuczna inteligencja jest dziś wszędzie. W social mediach, w telewizji, w muzyce, w narzędziach do pracy, ale także w grach. Coraz częściej pojawia się także w branży gamedevowej, zarówno w niezależnych projektach, jak i w dużych produkcjach. Blizzard przedstawił jasno swoją perspektywę w kwestii wykorzystywania AI podczas tworzenia gier, stawiając ludzi na pierwszym miejscu.

Overwatch
Overwatch

Blizzard komentuje kwestie AI podczas tworzenia gier

Podczas rozmowy z deweloperami na Gamescomie padło jasne stwierdzenie ze strony Blizzarda:

AI ma pomagać, a nie zastępować ludzi.

Gabriel Gonzalez, główny artysta wizualny World of Warcraft, wyjaśnił, że Blizzard korzysta z AI głównie w obszarach technicznych, które zabierają mnóstwo czasu:

Sztuczna inteligencja pomaga nam na przykład w dopasowywaniu hełmów do postaci o różnych kształtach głów, rogach czy uszach. To żmudna praca, a dzięki AI nasi artyści mogą skupić się na tym, co naprawdę kreatywne.

Maria Hamilton, współreżyserka projektu World of Warcraft, dodała, że sztuczna inteligencja nigdy nie zastąpi człowieka w opowiadaniu historii:

Historie, które poruszają graczy, muszą być pisane przez ludzi. To one odwołują się do prawdziwych emocji i doświadczeń.

Podobnie uważa Aaron Keller, dyrektor Overwatch 2:

Nie używamy AI do tworzenia postaci ani rozgrywki. Blizzard jest znany z ręcznie tworzonych światów i w to wkładamy całą naszą energię oraz pasję. Dla nas ważniejsze jest, żeby wszystko było dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, niż żeby zrobić coś jak najszybciej.

GramTV przedstawia:

Choć Blizzard docenia możliwości sztucznej inteligencji, twórcy nie widzą w niej zagrożenia dla kreatywności. Gonzalez podsumował:

Chodzi o to, aby utalentowani ludzie nie musieli robić nudnych, powtarzalnych rzeczy.

Jednocześnie Keller zauważa, że technologia będzie rozwijać się coraz szybciej i coraz częściej pojawiać się w różnych branżach:

To nieuniknione, że będziemy widzieć jej więcej, choćby w narzędziach, których używają twórcy.

Prawdopodobnie nie wszyscy gracze zgodzą się z tymi wypowiedziami. Przypomnijmy, że w okolicach kwietnia, Blizzard dodał fatalnej jakości patch do World of Warcraft, po tym jak okazało się, że korzysta z AI podczas pracy. Czy zatem jest to jedynie próba wybielenia się?

Komentarze
4
dariuszp
Gramowicz
03/09/2025 09:54
Ray napisał:

... i zwolnić tych co robili tylko nudne rzeczy."

To już kwestia firmy. Na ogół dajesz ludziom po prostu inne zadania. Zwalniasz jak nie masz ich do czego użyć. 

Oczywiście takie firmy jak Blizzard też zwalniają żeby sztucznie pompować słupki finansowe dla inwestorów ale to niż inna kwestia. 

Ja osobiście nie mogę za to wieszać na nich psów bo używam AI. Też głównie dlatego że pracuje sam z ograniczonym budżetem więc nie mogę wydać miliona złotych na zespół.

Przykłady użycia AI:

- mam w grze komunikaty z komputera pojazdu. Są mechaniczne. Bezduszne. Używam AI do generowania linii dialogowych. 

- niemal wszystkie efekty dźwiękowe są generowane są pomocą elevenlabs. Taki wystrzał karabinu czy zderzenie pocisku z różnymi materiałami jak metal czy asfalt. 

- muzykę mam wygenerowaną za pomocą Suno.

I nie zawsze są to kwestia kasy. Np. efekty dźwiękowe są proste do znalezienia w internecie. Wystarczy autora w creditsy wpisać. Tak samo z muzyką creative commons. 

Ale ... Moja gra ma dość "kontrowersyjne" rzeczy. Niektórzy mogą mieć z tym problem. Więc prościej generować zamiast dopisywać cudze nazwiska i używać to co robią. 

Plus czasem chce muzykę która nawiązuje do tematyki gry.

Ale najważniejsze - chce by ktoś kto gra mógł spokojnie publikować na twitch albo YouTube. Wiec muzyka nie może być na licencji. 

Thadrion
Gramowicz
02/09/2025 20:48

Jakoś im nie wierzę... 

Może to tylko moje złudzenie, ale mam wrażenie, że część kwestii postaci jest zrobiona za pomocą AI. Za każdym razem jak słyszę stare i nowe kwestie np. Żołnierza-76, to mam wrażenie, że te nowe są wygenerowane. Płaski głos, z metalicznymi artefaktami, bez akcentowania. Strasznie się wyróżnia. 

Ray
Gramowicz
02/09/2025 20:37

... i zwolnić tych co robili tylko nudne rzeczy."




Trwa Wczytywanie