Beta Dune: Awakening rozczarowuje w PvP. Twórcy zapowiadają poprawki

Mikołaj Berlik
2025/05/14 14:40
1
0

Testy nowego survivala od Funcom ujawniły błędy i problemy z balansem rozgrywki.

Otwarta beta Dune: Awakening miała pokazać, w jakim kierunku zmierza produkcja Funcom. Gracze tłumnie ruszyli na piaski Arrakis, ale nie wszyscy wrócili zadowoleni. Pomimo dobrych wyników liczbowych i pozytywnych opinii o systemie budowania, najwięcej emocji wzbudziły błędy oraz krytyka trybu PvP, który miał być jedną z głównych atrakcji testów.

Dune: Awakening
Dune: Awakening

Dune: Awakening – wrażenia społeczności po testach

W szczytowym momencie bety na serwerach Steama w Dune: Awakening grało blisko 38 tys. użytkowników, a Funcom zorganizował wydarzenie promujące PvP z udziałem streamerów. W praktyce gracze zobaczyli jednak niedopracowane starcia, problemy z balansem i uciążliwe błędy. Jeden z nich – tzw. „stunlock” – trafił nawet do najczęściej komentowanych klipów z testów. Twórcy przyznali, że część usterek została już usunięta w nowszym buildzie, ale nie zmienia to ogólnego odbioru systemu walki, który zdaniem wielu wymaga gruntownej przebudowy.

Pozytywne głosy koncentrowały się raczej na aspektach survivalowych i możliwości budowy, które oceniono jako solidne i dające duży potencjał na rozwój. W komentarzach i opiniach przewijają się jednak kolejne sugestie: dodanie prywatnych serwerów, poprawki sterowania, ograniczenie liczby narzędzi czy bardziej oryginalny wygląd ekwipunku.

GramTV przedstawia:

Twórcy nie ukrywają, że opóźnienie premiery z 20 maja na 10 czerwca miało dać im więcej czasu na wprowadzenie poprawek. W oficjalnym ogłoszeniu potwierdzono, że opinie zebrane w trakcie testów będą miały realny wpływ na rozwój gry. Studio odniosło się także do pytań graczy, m.in. o znaczenie fabuły (ma być „dość ważna”), maksymalną liczbę pojazdów (10) oraz komunikację ze społecznością, która ma się odbywać poprzez aktualizowane na bieżąco „mapy drogowe”.

Premiera Dune: Awakening odbędzie się 10 czerwca na PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S.

Komentarze
1
dariuszp
Gramowicz
14/05/2025 17:17

Znaczy się pozytywy i negatywy. 

Nie jest to pełnoprawne sandbox MMO z otwartym światem na jakie liczyłem. To bliżej typowej gry Funcom jak np. Conan Exiles. Główna różnica polega na tym że zamiast serwera dla 40 graczy masz "Świat" który łączy wiele serwerów jednocześnie. Więc możesz mieć setki graczy na instancji. I jest to stała instancja. Nikt Ci nagle nie wyłączy serwera i wszystkiego nie skasuje.

Z drugiej strony nie jest to tez typowa gra Funcom. Bo naprawdę czuć Diunę z niej. Nie ma single player. Wszystko jest multi. Nie ma podziału na PVP i PVE. Pustynia jest PVP, poza pustynią jest PVE.

Rodzi to też pewne obawy. Np. Conan Exiles mocno cierpi z powodu oszustów. Jeżeli Funcom nic z nimi nie będzie robić to gra zostanie zrujnowana bo oszuści po prostu zdominują PVP. I pewnie mocno negatywnie wpłyną na PVE.

Co do systemu walki - próbowali imitować Dune. Więc masz swoją tarczę. Tą zdjąć nie jest łatwo ale jest wolny atak który ją penetruje. Tylko wymaga "ładowania" co sprawia że całość jest dość koślawa. Ogólnie walka nie sprawia dobrego wrażenia.

Za to eksploracja pustyni, budowanie, survival itp są zrobione fajnie.

Jak poprawią walkę to gra na 100% znacznie zyska.