A przynajmniej tak sądzą twórcy głośnego i szeroko komentowanego MMO The Division.
A przynajmniej tak sądzą twórcy głośnego i szeroko komentowanego MMO The Division.
- To trudne pytanie. Rolę odgrywa tutaj bowiem nie tyle sprzęt sam w sobie, co dojrzałość ich silników, a także prostota w tworzeniu na konsole nowej generacji. To pozwoliło nam znacznie baczniej zastanowić się nad takimi tematami, jak narracja w grze. Przedtem było to trudne, niezależnie od tego co chciałbyś osiągnąć. Przychodziłeś do pracy z genialnym pomysłem, ale usłyszałeś "to świetne, ale musimy być pragmatyczni zastanowić się nad tym, co jesteśmy w stanie zrobić". By ukończyć pewne rzeczy trzeba było iść na kompromis. Przy tej generacji, gdy z samego rana wpadasz na szalony pomysł, być może już na drugi dzień można zaprezentować jego działanie. To zdecydowanie daje ludziom nowe możliwości. Zaczynają się zastanawiać nad tym, jak można opowiedzieć w grze daną historię? Czy musi to być zestaw "rozgrywka, rozgrywka, filmik" czy może damy radę zrobić to inaczej? - tłumaczy David.
- Nie chodzi więc o samą technologię, a o to, na co ona nam pozwala - wolność i możliwość szerszego patrzenia na rozwiązywanie pewnych napotykanych problemów. Tak samo dzieje się z kwestią udźwiękowienia. Łatwo z nim robić zaawansowane rzeczy. Wystarczy tylko dobry reżyser dźwięku, który będzie potrafił wykorzystać przewagę multum dostępnych możliwości - dodaje Polfeldt.
Nowa generacja konsol daje twórcą nowe możliwości, to fakt. Ale momentami wydają się oni zapominać o tym, że nawet takie aspekty jak narracja w grze udało się kilku osobom opowiedzieć w niesamowicie pasjonujący sposób także na sprzętach starszej generacji. By daleko nie szukać można przywołać tu chociażby kilka ekskluzywnych gier na PS3, odcinkową przygodówkę The Walking Dead czy niezwykłego Brothers: A Tale of Two Sons. To dowody na to, że gdy twórcom naprawdę się chciało, dali radę stworzyć coś innego od reszty. Trzeba jednak przyznać, że gra taka jak The Division na PS3/Xbox 360 zapewne ukazać by się nie mogła, bez poważnych cięć w założeniach. A to już mogłoby pogrzebać ten projekt.