Twórca Just Cause: "Jeśli DRM musi być nieustannie broniony, to coś z nim jest nie tak"

Patryk Purczyński
2011/09/06 20:09

W rozmowie z dziennikarzami Edge'a Christofer Sundberg z Avalanche Studios nie pierwszy już raz krytycznie wypowiedział się o zabezpieczeniach, wymagających nieustannego połączenia z siecią.

Twórca Just Cause:

- Jeśli DRM musi być nieustannie broniony, to coś z nim jest nie tak - twierdzi szef Avalanche Studios, Christofer Sundberg, którego cytuje Edge. - Jako producent nigdy nie wygrasz z fanami, jeśli wciąż będziesz mówił o tym, ile kosztuje stworzenie gry i jak duże ryzyko z tego tytułu ponosisz - stwierdza.

To riposta, której adresatem jest Martin Edmondson, szef Ubisoft Reflections. W jednym z ostatnich wywiadów stwierdził on, że wydawca ma wszelkie prawo bronić swego interesu, zwłaszcza w obliczu niezwykle wysokich wskaźników piractwa. - Nie sądzę, że zabezpieczenia wymagające stałego połączenia z siecią są rozwiązaniem, jeśli nie oferują niczego konsumentowi - kontynuuje Sundberg.

- Jeśli nieustannie dajesz coś ekstra za rejestrację i bycie w sieci, jeśli wynagradzasz użytkowników za to, że płacą za twoją grę, to co innego. DRM mówi jednak: "Dziękujemy za zakup naszej gry; ufamy ci, dopóki jesteś w zasięgu naszego wzroku" - stwierdza ironicznie szef studia, które ma na koncie obie części Just Cause, a obecnie, już jako niezależny zespół, pracuje nad Renegade Ops.

GramTV przedstawia:

- Moim zdaniem problem rozwiązałoby rzeczywiste rozpoczęcie projektowania gier z myślą o PC i nagradzanie użytkowników tej platformy za bycie częścią społeczności, za pozostawanie w sieci - a nie zmuszanie ich do tego. Jeśli wciąż powtarzasz graczom, że zależy ci na ich opinii i doceniasz ich inwestycje, liczba nielegalnych kopii zacznie spadać - tłumaczy Sundberg.

I zapewnia, że to nie tylko jego opinia. - Ciężko byłoby mi przekonać mój zespół do wprowadzenia tych zabezpieczeń. Przekonanie, że DRM to zagrożenie dla doświadczeń, jakie chcemy zagwarantować graczom, jest rozsiane po całym studiu - zapewnia.

Nie jest to pierwsza wypowiedź Sundberga, w której krytykuje on zabezpieczenia wprowadzone przez Ubisoft. W maju ubiegłego roku nazwał je niedorzecznymi i ograniczającymi graczy, którzy rzeczywiście zapłacili za produkt, a nie piratów.

Komentarze
54
Usunięty
Usunięty
09/09/2011 21:20

dx 10 latwy? Rozmawialem z pewnym developerem ktory przedstawil swoje zdanie na ten temat. Calkiem ostro pojechal po dx 10 ale o dx 11 juz mowil w superlatywach. w porownaniu do poprzedniej generacji dopiero dx 11 wprowadza spore ulatwienia dla developera. Ale dx9 jest bardziej oplacalne z oczywistych wzgledow...

Usunięty
Usunięty
08/09/2011 14:27
Dnia 08.09.2011 o 12:05, Lailonn napisał:

Karty z dx10 nie działają z grami dx11.

Sadzisz, ze BF3 bedzie miał tryb dx10 i Dx11? Jak miał DAII? Odpalasz tryb dx11, ale nie masz efektow od dx11.Oto mi chodzi, nie pamietam jak sie to zwalo, ani jak to działalo. Mozna powiedziec, ze dx11 jest "zgodny wstecz". A nie jak Dx9 -> 10.

Dnia 08.09.2011 o 12:05, Lailonn napisał:

Zdanie jakie napisałeś nie ma sensu i ciężko mi zrozumieć co chciałeś przekazać. Dzisiaj KAŻDA jedna karta graficzna obsługuje dx11 ale zaledwie 6% ludzi na świecie posiada sprzęt nowej generacji.

Własnie oto chodzi. Miedzy dx10, a 9 róznica jest byle jaka. DX11 to jakos rusza. Ale to jeszcze nisza.Ten sprzet wraz z konsolami musi odejsc do lamusa. Rzymu odrazu nie zbudowano.

Dnia 08.09.2011 o 12:05, Lailonn napisał:

BF3 ma szansę stać się przodownikiem na froncie, bo to 1 tytuł wymagający dx11. Pozostałe gry były opcjonalne.

Wymaga minimum 10, ale powiedzmy, ze sensownie wykorzystuje 11 -> ze strony programisty. http://tinyurl.com/3crc6ad

Dnia 08.09.2011 o 12:05, Lailonn napisał:

Faktem pozostaje, ze dx11 POZWALA na mnóstwo bajerów. Ataki w jego stronę jakoby "nie znaczy nic" są głupie, bo brak super hiper graficzno/fizycznie gier to wina TYLKO programistów i konsol.

Patrzac na Crysisa 2 - chyba w tym temacie pisalem o wprowadzonych bajerkach.To pewnie, ze mozna tylko trzeba to sensownie wprowadzic i wiedziec gdzie szukac,aby nie bylo czegos takiego, jak wlasnei z artykulem na benchmarku.

Usunięty
Usunięty
08/09/2011 12:05

Karty z dx10 nie działają z grami dx11. Zdanie jakie napisałeś nie ma sensu i ciężko mi zrozumieć co chciałeś przekazać. Dzisiaj KAŻDA jedna karta graficzna obsługuje dx11 ale zaledwie 6% ludzi na świecie posiada sprzęt nowej generacji.BF3 ma szansę stać się przodownikiem na froncie, bo to 1 tytuł wymagający dx11. Pozostałe gry były opcjonalne.Limit 500 obiektów został zniesiony z tego co czytałem a czy twórcy korzystają z tej możliwości czy nie to już nie wina/zasługa dx11. Faktem pozostaje, ze dx11 POZWALA na mnóstwo bajerów. Ataki w jego stronę jakoby "nie znaczy nic" są głupie, bo brak super hiper graficzno/fizycznie gier to wina TYLKO programistów i konsol.




Trwa Wczytywanie