Raport UOKiK: Polski rynek gier jest warty ponad 300 milionów złotych

Michał Nowicki
2011/06/29 14:44
15
0

Ogłoszony właśnie przez UOKiK Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce zawiera między innymi dane na temat zmian wartości rynku gier komputerowych w naszym kraju na przestrzeni kilku ostatnich lat.

Raport UOKiK: Polski rynek gier jest warty ponad 300 milionów złotych

Rzeczony raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powstał co prawda w związku z badaniem połączenia spółek Empik i Merlin, jednak zawiera kilka ciekawych informacji pokazujących między innymi, jak kształtowała się wartość rynku gier wideo w Polsce oraz przepaść dzielącą największe pięć podmiotów od reszty stawki. Raport obejmuje jedynie lata 2006-2009 i nie bierze pod uwagę takich form dystrybucji, jak platformy internetowe (np. Steam) oraz abonamenty z gier MMORPG. Mimo to pozwala nam zobaczyć, jaką wymierną wartość ma ten tak ważny dla nas rynek w naszym kraju. A mówimy o całkiem sporych pieniądzach.

W 2006 roku jego wartość wynosiła 154 miliony złotych, by w 2009 osiągnąć pułap 269 milionów. Co ciekawe, dość wyraźnie widać tutaj chwilowe załamanie, które nastąpiło podczas ostatniego kryzysu - w 2008 roku wartość rynku gier w Polsce wynosiła aż 321 milionów złotych. Innymi słowy, w ciągu trzech lat jego wartość uległa podwojeniu i gdyby nie kryzys niewykluczone, że wciąż mielibyśmy do czynienia ze stałym wzrostem o ok. 80-90 milionów rocznie. Dobrze obrazuje to zresztą poniższy wykres:

Według posiadanych przez nas szacunkowych danych, obecnie sytuacja ustabilizowała się i powróciła do stanu z roku 2008. Oznaczałoby to, że wartość rynku gier przekracza obecnie 300 milionów złotych. Warto tu dodać, że są to kwoty wyższe, niż wartość rynków sprzedaży filmów, muzyki, czy książek. To naprawdę kawał wartego ugryzienia tortu.

Kolejna kwestia, to procentowy udział w tym rynku poszczególnych firm. Tutaj sprawa jest dość jasna i klarowna - polski rynek był w tych latach praktycznie zdominowany przez największych. Dla uzmysłowienia tego, w raporcie podzielono polskich dystrybutorów gier na dwie grupy:

  • Grupa I - CD Projekt, Cenega Poland, Electronic Arts Polska, Licomp Empik Multimedia, Sony Computer Entertainment Polska;
  • Grupa II - City Interactive, IQ Publishing, Stadlbauer, Techland, Ubisoft GmbH

Udział grupy II co prawda nieprzerwanie rósł na przestrzeni objętych badaniem czterech lat, jednak nawet w 2009 roku wciąż wynosił mniej niż 10% wartości całego rynku. Grupa I obejmująca największych dystrybutorów niepodzielnie króluje, choć w świetle ostatnich wydarzeń (miedzy innymi dynamiczny rozwój City Interactive) nie jest wykluczone, że mniejsi wydawcy mają teraz pod kontrolą znacznie większą część rynku. Tendencji stałego wzrostu udziałów grupy II nie powstrzymał nawet kryzys, można więc przypuszczać, że utrzymała się ona do dziś.

Z powyższych danych dość jasno wynika, że rynek gier wideo w naszym kraju rozwija się dynamicznie, wzrasta znaczenie mniejszych dystrybutorów, choć z drugiej strony jest również bardzo podatny na sytuacje kryzysowe. Podobny spadek sprzedaży (ok. 16%) zanotował tylko rynek filmów; książki i muzyka nawet w okresie kryzysu wciąż miały tendencję wzrostową.

GramTV przedstawia:

Pozostaje mieć nadzieję, że więcej takowych załamań nie przeżyjemy. I choć rynek zdominowany jest ewidentnie przez gigantów, starczy na nim miejsca dla mniejszych i niezależnych.

Dane i tabele za: UOKiK, Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce, czerwiec 2011

Komentarze
15
Myszasty
Redaktor Naczelny
30/06/2011 06:57
Dnia 29.06.2011 o 15:30, lord0 napisał:

a masz może wykres jak wartość posiada rynek gier wideo, jaką muzyki, jaką filmu ?

Pod tym adresem jest do ściągnięcia cały dokument - http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=10245

Myszasty
Redaktor Naczelny
30/06/2011 06:54
Dnia 29.06.2011 o 15:28, diablolod napisał:

Czyzbys zobaczyl co napisalem wczesniej? :P A tak probowalem swojego faila zakryc :D

Owszem, ale i tak nikt nie wie o co biegało. ;)

Blasting_Power
Gramowicz
30/06/2011 05:05
Dnia 30.06.2011 o 03:14, mronoth napisał:

taniej? moze jak sie czeka na promocje na takim steamie, ceny nowych gier sa znacznie wyzsze w dd niz w sklepie

Racja, chodzi mi oczywiście o promocje, których jest cała masa, bo oprócz regularnych "daily sales", "meedweek sales" i "weekend sales", są często jeszcze wyprzedaże poszczególnych producentów. Promocji w DD jest tyle, że AC:B można kupić 3 miesiące po premierze na PC za 30zł. Faktycznie jeżeli ktoś wszystko kupuje w dniu premiery to w Polsce najczęściej taniej wyjdzie kupić wersję PL w sklepie (ceny na Steamie są takie same na całym Świecie +/- kurs dolara/euro).Do tego pisałem także o sprzedaży Internetowej, która także jest tańsza choćby od Empika. Różnica jest największa jak ktoś kupuje zwłaszcza gry konsolowe - taniej zza granicy sprowadzić niż 200zł w takim sklepie wydać.

mronoth
Gramowicz
30/06/2011 03:14

taniej? moze jak sie czeka na promocje na takim steamie, ceny nowych gier sa znacznie wyzsze w dd niz w sklepie

Gvyn
Gramowicz
29/06/2011 22:54
Dnia 29.06.2011 o 21:57, Blasting_Power napisał:

No i jeszcze dochodzi do tego źródło raportu, czyli Empik i Merlin. Nie chcę robić jakiejś antyreklamy, ale wszyscy doskonale wiedzą jakie ceny są przynajmniej w tym pierwszym. Tam gry kupują z reguły ludzie, którzy na grach i całej branży się z reguły nie znają (stąd tak wielka ekspozycja simsów wszelakich - panie które stanowią większość bazy graczy tej serii, raczej nie śledzą newsów growych i w ogóle inne gry ich zbytnio nie obchodzą, więc i kwestia szukania oszczędności jest dla nich drugorzędna jak kupią jedną grę/dodatek na rok ;)).

Czasami ceny w Empiku nie są takie złe. Szczególnie tańsze serie nie mają jakiś zmienionych dziwacznie cen, a przy okazji jak się kupuję książkę, można się skusić na takiego, np.: "Ridicka".

Blasting_Power
Gramowicz
29/06/2011 21:57

To "załamanie" to moim zdaniem nie tyle wina kryzysu (wszelkie portale branżowe na Świecie wielokrotnie pisały jak bardzo odporna jest ta branża na ostatni kryzys, zresztą kolejne z roku na rok rekordy sprzedaży, wartości produkcji, gier, nowych developerów itd to dobitnie potwierdzają), a po prostu masowe przechodzenie graczy na system dystrybucji cyfrowej.Sam tak zrobiłem, podobnie jak wielu moich znajomych i teraz mam gry na Steamie, Origin, Uplay i Impulse. W tym roku łącznie tego będzie ok 90 jak do tej pory. Nie wiem ile bym musiał wydać żeby kupić tyle gier w pudełkach... Tak jest po prostu taniej, szybciej i wygodniej, a że łącza Internetowe są coraz szybsze i tańsze, natomiast serwisy DD oferują coraz atrakcyjniejsze oferty przy okazji konkurując między sobą i obniżając ceny, to i klientów chętnych jest masa.No i jeszcze dochodzi do tego źródło raportu, czyli Empik i Merlin. Nie chcę robić jakiejś antyreklamy, ale wszyscy doskonale wiedzą jakie ceny są przynajmniej w tym pierwszym. Tam gry kupują z reguły ludzie, którzy na grach i całej branży się z reguły nie znają (stąd tak wielka ekspozycja simsów wszelakich - panie które stanowią większość bazy graczy tej serii, raczej nie śledzą newsów growych i w ogóle inne gry ich zbytnio nie obchodzą, więc i kwestia szukania oszczędności jest dla nich drugorzędna jak kupią jedną grę/dodatek na rok ;)).Moim zdaniem z tego raportu bardziej wynika po prostu, że rynek gier się w Polsce zmienia, a nie spada -> więcej osób korzysta z DD lub kupuje gry przez Internet, a nie w strasznie drogich galeriach handlowych.

marcinsud
Gramowicz
29/06/2011 16:56
Dnia 29.06.2011 o 16:02, mronoth napisał:

po 3 latach ta sama wartosc rynku to dosc slabo, kryzys kryzysem, ale moze rynek sie juz w pl nasycil, albo rzeczywiscie duzo osob przenioslo sie na cyfrowa dystrybucje, ewentualnie piraty na ps3 :P

W 2009 nie było piratów na PS3 za to na x360 owszem były.

Snake08
Gramowicz
29/06/2011 16:17

Czyli cały ten rynek w Polsce ma wartość równą budżetowni przeznaczonemu na SW: The Old Republic :D

mronoth
Gramowicz
29/06/2011 16:02

po 3 latach ta sama wartosc rynku to dosc slabo, kryzys kryzysem, ale moze rynek sie juz w pl nasycil, albo rzeczywiscie duzo osob przenioslo sie na cyfrowa dystrybucje, ewentualnie piraty na ps3 :P

marcin-malysza
Gramowicz
29/06/2011 15:58

Ładnie, niech zobaczą iż grami ten nasz rynek też żyje.Ta grupa I ładnie nasz rynek sobie zawojowała. Nawet nie wiedziałem, że te 5 firm ma w naszym kraju takie wpływy w rynku growym. Ale im większe zyski dla tej piątki tym lepsze traktowanie naszego kraju co zaowocuje lepszymi lokalizacjami popularnych tytułów<lokalizacja 2.0 od Sony to naprawdę fajnie zrobiona rzecz>

Kalach1992
Gramowicz
29/06/2011 15:43

Szkoda, że w polsce panuje brzydki stereotyp gracza... i teraz pokazać im ten wykres;)

lord0
Gramowicz
29/06/2011 15:30

a masz może wykres jak wartość posiada rynek gier wideo, jaką muzyki, jaką filmu ?

LuQano
Gramowicz
29/06/2011 15:28
Dnia 29.06.2011 o 15:11, Myszasty napisał:

Nie będę taki i wyedytuję. ;)

Czyzbys zobaczyl co napisalem wczesniej? :PA tak probowalem swojego faila zakryc :D

Myszasty
Redaktor Naczelny
29/06/2011 15:11

Nie będę taki i wyedytuję. ;)

LuQano
Gramowicz
29/06/2011 15:09

Widac mlodsze pokolenie wyroslo i zaczelo rozwijac interes :D