Od kilku dni fani spodziewali się zwolnień w Xboksie, ale nikt nie sądził, że będą one tak drastyczne i brutalne.
Początek lipca zazwyczaj oznacza rozpoczęcie sezonu urlopowego. W Microsoftcie nie panuje jednak atmosfera sielanki i odpoczynku. W środę korporacja potwierdziła masowe, liczące aż 9 tysięcy pracowników zwolnienia. Nie z powodu sytuacji finansowej – tego samego dnia giełdowe notowania osiągnęły rekordowy poziom. Reorganizacja dosięgła też pionu Xboksa. Nie znamy dokładnych liczb, ale wiadomo, że są to setki deweloperów i pracowników marketingu. Do kosza poszło kilka projektów oraz jedno studio - przynajmniej na razie, bo kto wie jakie informacje przyniosą kolejne dni.
Mimo że masowe zwolnienia w korporacjach nie są niczym nowym, ten przypadek jest wyjątkowy - po raz pierwszy serwisy społecznościowe, głównie LinkedIn, zalała fala wpisów pracowników Microsoftu, którzy w emocjonalny sposób opisywali swoje odczucia po ostatnich wydarzeniach. Nie mówię o właśnie zwolnionych osobach, a o tych, którzy zostali. Niektórzy piszą wprost, że pracę mają tylko na papierze, bo ich projekt został już skasowany, a oni tylko czekają na wyrok. Takiej skali negatywnych emocji nie widziałem od dawna, o ile kiedykolwiek.
Podsumujmy straty. Największym szokiem jest zamknięcie The Initiative. Studio powstało w 2018 roku, a mimo tak długiego czasu nie było w stanie wydać żadnej gry. W pewnym momencie trzon zespołu stanowili byli pracownicy Naughty Dog czy Sony Santa Monica. Microsoft założył to studio w Santa Monica, kolebce gier AAA, gdzie swoje siedziby ma również Crystal Dynamics, Activision, Sledgehammer Games, Treyarch czy Infinity Ward. Już kilka lat temu mówiło się, że The Initiative ma problem z klarowną wizją nowej gry. Mimo wszystko w zeszłym roku po raz pierwszy w akcji zobaczyliśmy reboot Perfect Dark. Nie wyglądał on oszałamiająco, ale nic też nie wskazywało na to, że to będzie słaba gra. Kotaku twierdzi, że był to sfabrykowany render, ale Adam McDonald, level designer gry napisał na serwisie X, że gameplay był na silniku. Mimo wszystko minęło 7 lat, a The Initiative nadal nie było gotowe do premiery.
Kolejną ofiarą cięć wydatków jest Everwild, ogłoszone w 2019 roku. Przez 6 lat nie zobaczyliśmy nawet małego fragmentu rozgrywki, a branżowi insiaderzy kilkakrotnie informowali o ciągle zmieniającej się wizji projektu. Wraz z zakończeniem prac doszło do zwolnień części osób, które pracowały nad Everwild. Z Rare odszedł też Gregg Mayles, najbardziej doświadczony i wpływowy designer w studiu, który pracował w nim od 35 lat. Na koncie miał między innymi Banjo-Kazooie czy Sea of Thieves.
GramTV przedstawia:
Trzeci, oficjalnie skasowany projekt to Project Blackbird autorstwa Zenimax Online. Nowe MMO oparte na oryginalnym IP powstawało od 2018 roku i nigdy nie zostało ogłoszone. Bloomberg donosi, że był to trzecioosobowy looter shooter w klimacie noir science fiction, niczym Blade Runner. Jeszcze w zeszłym roku miał on zachwycić dyrektorów Microsoftu, którzy teraz go skasowali. Jednocześnie ze studiem z siedzibą w stanie Maryland pożegnał się Matt Firor, który przez 20 lat stał na jego czele. W pożegnalnym oświadczeniu nie wspomina o Project Blackbird, a jedynie deklaruje, że The Elder Scrolls Online pozostaje w dobrych rękach.
Kolejna, duża ofiara to Turn 10. Specjalizujące się w wyścigach studio straciło aż połowę swojego zespołu. Ich ostatnia gra, wydana dwa lata temu Forza Motorsport, nie sprostała oczekiwaniom, mimo sześciu lat produkcji. Studio mocno współpracuje z Playground Games, dostarczając technologię do Forzy Horizon oraz Fable. Według anonimowych, były już pracowników Turn 10 zostało sprowadzone do roli wyłącznie supportu, a seria Forza Motorsport nie będzie już dalej rozwijana.
Na tym nie koniec cięć wydatków. Bliżej nieokreśloną liczbę pracowników straciło Raven Software, Halo Studios oraz Sledgehammer Games. Z kolei załoga znanego z gier mobilnych Kinga została zredukowana o 10%. Zwolnienia dosięgnęły również zespoły marketingowe Zenimax Media w Londynie oraz Rockville. Pracę straciły także osoby odpowiedzialne za Xbox Family (bezpieczeństwo dzieci i kontrola rodzicielska) oraz badania klientów (połowa zespołu), czyli dział zajmujący się jakością gier, platformy czy narzędzi deweloperskich.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!