Marvel's Spider-Man 2 - recenzja na PC. Dwa pająki na jednym blaszaku

Adam "Harpen" Berlik
2025/02/08 16:00
4
0

Choć nie obyło się bez problemów technicznych, autorzy komputerowego Marvel's Spider-Man 2 szybko na nie zareagowali. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z konwersją idealną.

To NIE JEST recenzja gry

Jeśli chcecie poznać naszą opinię na temat Marvel's Spider-Man 2, zachęcamy do przeczytania recenzji wersji na PlayStation 5. W niniejszym tekście nie będę więc oceniał poszczególnych aspektów produkcji, skupiając się wyłącznie na kwestiach technicznych wersji PC.

Marvel's Spider-Man 2 (PC)
Marvel's Spider-Man 2 (PC)

Marvel's Spider-Man 2 to pełnoprawna kontynuacja przygodowej gry akcji Marvel's Spider-Man autorstwa studia Insomniac Games, która po drodze doczekała się samodzielnego rozszerzenia zatytułowanego Marvel's Spider-Man: Miles Morales. Marvel's Spider-Man 2 pierwotnie zadebiutował 20 października 2023 roku na PlayStation 5, ale - tak samo jak poprzednie odsłony cyklu - z czasem doczekał się wydania komputerowego.

Edycja na PC została udostępniona 30 stycznia 2025 roku za pośrednictwem Steama w pełnej polskiej i angielskiej wersji językowej do wyboru (z opcją włączenia rodzimych napisów). Za przeniesienie Marvel's Spider-Man 2 na blaszaki nie odpowiadają jednak twórcy produkcji, lecz ekipa Nixxes Software, której zawdzięczamy także porty innych gier z PlayStation, jak np. Ghost of Tsushima: Director's Cut, Ratchet & Clank: Rift Apart, Horizon: Forbidden West - Complete Edition czy przywołanych już na początku tytułów z Peterem Parkerem i Milesem Moralesem.

Marvel's Spider-Man 2 na PC - konfiguracja testowa

Pecetową wersję Marvel's Spider-Man 2 sprawdziłem na na komputerze Actiny wyposażonym w procesor AMD Ryzen 9 5900X, kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 3080 10 GB i 16 GB RAM. Poszczególne testy przeprowadzałem zarówno w trakcie dynamicznych starć z przeciwnikami, kiedy na ekranie działo się naprawdę sporo (mnóstwo wrogów, sporo efektów specjalnych, wybuchów, itp.), a także w spokojniejszych warunkach, podczas eksploracji, choć w tym przypadku gdzieniegdzie starałem się dynamicznie obracać kamerą, zmuszając aplikację do większego wysiłku. Jakie były efekty?

Marvel's Spider-Man 2 (PC)
Marvel's Spider-Man 2 (PC)

Marvel's Spider-Man 2 uruchomiłem początkowo na bardzo wysokich ustawieniach graficznych (predefiniowana konfiguracja) z włączonym ray-tracingiem, bez DLSS, w rozdzielczości 4K na monitorze 144 Hz. W zasadzie nie było mowy o komfortowym graniu, bo produkcja działała w okolicach 15, czasem 20 FPS-ów. Trudno o przyjemną rozgrywkę w takich warunkach. Dlatego też postanowiłem wyłączyć całkowicie śledzenie promieni, skorzystałem ponadto z funkcji DLSS w trybie maksymalnej wydajności. Po tych zmianach mogłem liczyć na około 45 klatek na sekundę, choć zdarzały się spadki do 25 FPS-ów; wartości były oczywiście większe, gdy na ekranie działo się niewiele.

GramTV przedstawia:

Chcąc uzyskać zadowalającą płynność musiałem zrezygnować z jakości 4K na rzecz 1080p, pozostając przy bardzo wysokich ustawieniach graficznych (bez ray-tracingu) z włączonym DLSS (tym razem wystarczył tryb równowaga). Wówczas nawet podczas walki z grupą wrogów mogłem liczyć na około 90 klatek na sekundę, a liczba FPS-ów nie spadała poniżej 60 nawet w najbardziej wymagających momentach. Poza tym, jeśli chodzi o samą jakość grafiki, to cóż – nie powiem nic odkrywczego, produkcja wygląda po prostu obłędnie nawet w zwykłym Full HD bez śledzenia promieni.

Co jeszcze oferuje Marvel's Spider-Man 2 na PC?

Port drugiego Człowieka-Pająka na blaszakach oddaje do dyspozycji graczy naprawdę mnóstwo opcji pozwalających na dostosowanie płynności animacji do możliwości swojego komputera. Mamy długą listę ustawień graficznych, do tego wsparcie nie tylko NVIDIA DLSS 3, ale także obsługę AMD FSR 3,1 i Intel XeSS. Jest też możliwość odblokowania framerate’u i zabawy na ekranach panoramicznych z wyświetlaniem obrazu w proporcjach 16:9, 16:10, 21:9, 32:9 i 48:9.

Marvel's Spider-Man 2 (PC)
Marvel's Spider-Man 2 (PC)

Marvel's Spider-Man 2 na PC to przede wszystkim okazja, by sprawdzić, jak ta przygodówka akcji z perspektywy trzeciej osoby sprawdza się na klawiaturze i myszce. A sprawdza się naprawdę dobrze, bo choć nie preferuję zabawy w tego typu produkcjach za pomocą wspomnianych kontrolerów, to muszę przyznać, że spełniają one swoją rolę wyśmienicie. Zwłaszcza, że możemy dostosować rozmaite parametry, a poza tym tytuł oferuje funkcję swobodnego mapowania przycisków.

Co prawda Marvel's Spider-Man 2 to gra rodem z PlayStation 5, więc nie zabrakło pełnego wsparcia kontrolera DualSense od PlayStation 5 z obsługą adaptacyjnych triggerów i haptycznych wibracji, nic nie stoi na przeszkodzie, by uruchomić tytuł na padzie od Xbox Series X. Skoro już o konsoli Sony mowa, to możliwe jest (z naciskiem na “możliwe” a nie “wymagane” czy “konieczne”) zalogowanie się do swojego konta PlayStation Network celem zyskania dostępu do profilu gracza, ustawień, listy znajomych i - przede wszystkim - trofeów. Nakładkę PlayStation w grze uruchomimy za pomocą kombinacji przycisków lewy shift + F1.

Podsumowanie

Jeśli spojrzymy na zalecane wymagania sprzętowe Marvel's Spider-Man 2 na PC i porównamy je z konfiguracją testową, która jest od niej po prostu mocniejsza, to nietrudno wysnuć wniosek, że optymalizacja gry mogłaby być lepsza. Nie oznacza to jednak, że jest źle - to może nie kolejny udany, ale na pewno poprawny port gry od Nixxes Software. Pozostaje mieć jednak nadzieję, że wspomniana ekipa nie poprzestanie na hotfixach i jednym dużym patchu, czyli aktualizacjach, które wprowadziły już pierwsze poprawki do recenzowanego tytułu i doczekamy się kolejnych ulepszeń. Decydując się na zakup warto na takowe poczekać. Tak samo zresztą, jak na obniżkę ceny, bo jednak 259 złotych to dość sporo.

Marvel's Spider-Man 2 (PC)
7,0
Marvel's Spider-Man 2 na PC nie określimy mianem najlepszego portu gry z PlayStation w historii, ale to dość poprawna konwersja jeśli chodzi o optymalizację i zadowalająca pod względem dostępnych opcji konfiguracyjnych.
Plusy
  • sporo ustawień graficznych do wyboru (dzięki czemu tytuł zadziała w zadowalającej płynności także na starszych komputerach)
  • wsparcie NVIDIA DLSS 3, AMD FSR 3,1 i Intel XeSS
  • odblokowany framerate
  • obsługa ekranów panoramicznych
  • komfortowa rozgrywka na klawiaturze i myszce (możliwość dowolnego mapowania przycisków)
  • nie wymaga zalogowania się do PlayStation Network
  • to wciąż świetna gra z przyzwoitą optymalizacją, która...
Minusy
  • ...mimo wszystko mogłaby być lepsza
  • zbyt wysoka cena
Komentarze
4
Czaroxxx
Gramowicz
08/02/2025 19:33
BruceD napisał:

"ale to dość poprawna konwersja jeśli chodzi o optymalizację"

Wystarczy poczytać recenzje na Steamie, żeby dowiedzieć, że to nie jest jednak prawda.

kurde może nie mam gniota ale też zajebistego kompa nie mam. Wszystko na wysokie 2k i 60+fps ciągle. Ani razu nie miałem freeza czy wywalenia do pulpitu. Nie mam najmniejszego zarzutu do tego portu jeśli chodzi o moje prywatne doświadczenie.

dariuszp
Gramowicz
08/02/2025 17:53

Eeee... autor jakiś dziwny. To oczywiste że ta konfiguracja sprzętowa nie pozwolić na granie w 4K. Nawet gry sprzed 5 lat często nie pójdą z RTX w 4K dobrze. Mało która gra działa w natywnym 4K na takim sprzęcie. Wiem bo sam mam 3080 od ASUS-a. Drugie tyle ramu i znacznie lepszy procesor.

Co do ceny - na dzisiejsze czasy cena nie jest zła biorąc pod uwagę że od razu dostajemy całą grę. Przykładowo gdybym chciał zakupić pełną wersję gry Star Wars Outlaws na PS5 to cena wynosiła koło 600zł. To samo z AC Shadows. Bardzo dużo gier udaje tylko że kosztuje 60$ gdzie w rzeczywistości mają wyciętą zawartość sprzedawaną osobno by podzielić cenę która sięga 100-130$.

Już nie będę mówił o królach DLC jak Sims 4 które ma DLC za niemal 5000zł.

Także w tym wypadku kompletnie nie rozumiem noty 7/10.

BruceD
Gramowicz
08/02/2025 16:59

"ale to dość poprawna konwersja jeśli chodzi o optymalizację"

Wystarczy poczytać recenzje na Steamie, żeby dowiedzieć, że to nie jest jednak prawda.




Trwa Wczytywanie