Heavy Rain wylądowało na pecetach, ale to nie jest przyzwoity port

Kamil Ostrowski
2019/07/17 09:30
6
0

Epic Games sypnęło groszem, więc mamy do czynienia z niewyobrażalnym – Heavy Rain, jeden z najgłośniejszych tytułów na włączność dla PlayStation 3, właśnie pojawiło się na pecetach.

Heavy Rain wylądowało na pecetach, ale to nie jest przyzwoity port

Epic Games udało się przekonać kolejnego dewelopera do bliskiej współpracy, zapewne rzucając w jego stronę taczkami pełnymi dolarów. W tym przypadku do tego, aby wypuścił porty swoich gier na pecety. Efekt jest taki, że w ich sklepie niedawno zadebiutowało Heavy Rain, a następne w kolejce są Beyond: Dwie Dusze (jeszcze w tym miesiącu), a ostatecznie doczekamy się również Detroit: Become Human (na jesieni). Ale nie wybiegajmy w przyszłość. Zadanie na dziś to sprawdzić jak Heavy Rain broni się po ponad dziewięciu latach, a także przetestować jakość wypuszczonego portu. Nie będę Was trzymał w napięciu bo szczerze mówiąc… dawno nie byłem tak zawiedziony.

Jako wielki fan Quantic Dream zgłosiłem się na ochotnika, aby przypomnieć sobie historię Zabójcy Origami przedstawioną z czterech perspektyw: Ethana Marsa, ojca cierpiącego z powodu straty starszego syna w wypadku, którego młodsza latorośl zostaje porwana w dwa lata później, Scotta Shelbego, prywatnego detektywa szukającego młodej ofiary, Normana Jaydena, agenta FBI także pracującego nad sprawą oraz Madison Paige, dziennikarki drążącej sprawę zaginięć i morderstw dzieci.

Historia z Heavy Rain jaka jest, chyba już każdy wie, nawet jeżeli nie w szczegółach, to w ogóle. Jest mocna. Nie brakuje tutaj brutalności, zwrotów akcji, ciężkiego klimatu, trudnych pytań i niezłych dialogów. Swego czasu gra wprowadziła rewolucję na wielu polach. Twórcy obrali sobie za punkt honoru ustalić nową jakość w zakresie prowadzenia fabuły, filmowości doświadczenia płynącego z gry, pokazywania i generowania prawdziwych emocji czy animacji, w szczególności animacji twarzy. Na wielu polach się to udało, aczkolwiek od tego czasu minęła prawie dekada.

Mam mieszane uczucia co do określenia tego jak produkcja Quantic Dream się “starzeje”. Nie zdziwię nikogo, jeżeli napiszę, że Heavy Rain nie robi już takiego wrażenia, jak robił w 2010 roku. Z drugiej strony na wielu polach wciąż potrafi przykuć uwagę, w szczególności w zakresie animacji: ruchy są naturalne, a emocje na twarzach bardzo dobrze odwzorowane. Zdecydowanie słabiej wyglądają już tekstury czy zagęszczenie przedmiotów, efektów i tym podobnych. Całość wygląda dosyć miernie i sterylnie: zdążyłem już zapomnieć o tym, jakie bolesne ograniczenia wiązały gry z poprzedniej generacji konsol.

GramTV przedstawia:

Nieświeżość czuć nie tylko poprzez jakość grafiki, ale również wiele rozwiązań gameplayowych. Co najlepsze w Heavy Rainie zostało już w dużej mierze wykorzystane i stało się standardem w branży, a część rozwiązań umarła śmiercią naturalną, jak stricte quick-time-eventowy gameplay (do niedawna funkcjonował skansen zwany Telltale Games, ale i on w końcu padł). Widać też sztuczki, które twórcy stosują celem stworzenia wrażenia decyzyjności u gracza. Za pierwszym razem można było dać się nabrać, jednak przez ostatnią dekadę widzieliśmy te tricki już zbyt wiele razy.

Nienajlepsze wrażenia wizualne z obcowania z mającym już niemal dekadę tytułem (pomimo faktu, że dostajemy wersję odświeżoną, z możliwością ustawienia wyższej rozdzielczości, z wyższą liczbą klatek na sekundę) pogarsza absolutnie skandaliczna optymalizacja. Grę w wysokich ustawieniach obejrzałem dosłownie przez parę scen, bowiem jakiekolwiek próby manewrowania ustawieniami kończyły się coraz to bardziej spektakularnymi crashami. Ostatecznie żeby grać w miarę stabilnie musiałem zmniejszyć dramatycznie rozdzielczość i ustawić wszystko na minimum, a dodajmy że mam całkiem porządnego peceta i zadbałem o wszystkie aktualizacje. Rekomendowane wymagania podane przez producenta zresztą moim zdaniem zakrawają na skandal, biorąc pod uwagę co Heavy Rain graficznie oferuje.

Jeżeli chodzi o przeniesienie sterowania, to brakuje tutaj większej filozofii. Nie było wielką sztuką opracowanie rozwiązań, które dostosowują produkcję Quantic Dream do myszki i klawiatury. Poruszamy się przyciskami WSAD, gesty czynimy myszką po naciśnięciu i przytrzymaniu odpowiednich przycisków, okazjonalnie używamy też spacji. Ogólnie rzecz biorąc szeroko pojęte “doświadczenie” płynące z zabawy jest identyczne jak na konsolach z rodziny PlayStation. Z minusów trzeba wspomnieć, że wersja na peceta nie obejmuje DLC The Taxidermist.

Heavy Rain dostępne jest w tej chwili w promocyjnej cenie na Epic Games Store, ale szczerze mówiąc nawet za tych kilkadziesiąt złotych nie warto. Produkcja ta z tytułu świetnego i rewolucyjnego spadła o parę oczek w dół, stając się dziełem na dzisiejsze czasy przeciętnym, ewentualnie mogącym funkcjonować jako lekcja historii. Jeżeli już musicie nadrobić ten tytuł, to lepiej będzie zainwestować w wersję na PlayStation 4, którą wypuszczono w zestawie wraz Beyond: Dwie Dusze. Przynajmniej nie poczujecie się jak klient osiemnastej kategorii.

4,5
Heavy Rain nie obroniło się przed upływem czasu, a koszmarna optymalizacja pieczętuje sprawę
Plusy
  • Wciąż niezła fabuła i dialogi
  • Część animacji wciąż się może podobać
Minusy
  • Niestety, gra nie zestarzała się zbyt godnie
  • Koszmarna, ale to KOSZMARNA jakość portu
  • Brak DLC The Taxidermist
  • Sztuczki z 2010 roku nie sprawdzają się już w 2019
Komentarze
6
Illidian_Stormrage
Gramowicz
20/07/2019 12:58

Przecież optymalizacja jest dobra, nawet na starszych kompach chodzi bez problemowo.

Headbangerr
Gramowicz
18/07/2019 15:11

Jeśli chodzi o optymalizację, to na swoim sprzęcie nie mam najmniejszych problemów i widzę po komentarzach, że autor jest raczej odosobniony. Poza tym widzę tu niekonsekwencję: autor - mimo wszystko - poleca wersję na PS4, która posiada ten sam system sterowania, co PC-towa, a graficznie nieco jej ustępuje. Rzadko zarzucam komukolwiek czepialstwo i szukanie dziury w całym, ale tym razem jest to na tyle rażące, że nie mogę przejść obok obojętnie. 

Earendil
Gramowicz
18/07/2019 10:14

Strasznie krytyczna recenzja. Mam kompa dosyć leciwego (3,4GHz Phenom x4, 8GB RAM, HD7920) i gra nie wyglądała koszmarnie (i nawet nie na minimum). To był pierwszy kontakt z Heavy Rain, gra podobała mi się, nie chciało mi się grać ponownie znając zakończenie ale sprawdziłem że dla każdej z postaci są ze 4 zakończenia. Nie wiem co za sztuczki masz na myśli, można przecież stracić bahatera przez złe działania (nie wszystkich), wiadomo jakaś linia fabularna jest stała ale wpływ na opowieść jest spora (w porównaniu do masy przygodówek). 




Trwa Wczytywanie