Thomas Was Alone - recenzja

Adam "Harpen" Berlik
2014/09/11 16:00
3
0

Minimalistyczna plaformówka Thomas Was Alone świetnie sprawdziła się na komputerach i konsolach, a jak sobie radzi na urządzeniach mobilnych z Androidem?

Thomas Was Alone - recenzja

Thomas Was Alone to dzieło niezależnego twórcy, Mike'a Bithella. Za muzykę odpowiada David Housden, a narracja jest dziełem Danny'ego Wallace'a. Gra ukazała się na PC dwa lata temu, następnie trafiła na PlayStation 3 i PS Vita. Gra dostępna jest również na smartfonach i tabletach z systemem operacyjnym Android. Bierzemy pod lupę tę ostatnią wersję, wspominając przy okazji, czym różni się ona od pozostałych wydań.

Mamy tu do czynienia z dwuwymiarową platformówką, której bliżej do gry logicznej niż zręcznościówki. Głównymi bohaterami Thomas Was Alone są... prostokąty i kwadraty, którym nadano ludzkie charaktery, przez co łatwo się z nimi utożsamić. Dzięki bogatej narracji poznajemy ciekawe historie tych postaci, zmagając się z coraz bardziej skomplikowanymi zagadkami. Pomimo dość bogatej opowieści autor serwuje nam minimalistyczną oprawę graficzną, która jest niesamowitym atutem gry. W połączeniu ze wspomnianą fabułą mocno pobudza wyobraźnię i skłania do przemyśleń.

Na wszystkich platformach Thomas Was Alone jest tą samą, świetną produkcją. Jedyną różnicą pomiędzy wersjami jest interfejs i sterowanie oraz fakt, że posiadacze urządzeń z Androidem, podobnie jak grający na PC, otrzymują w pakiecie także DLC Benjamin's Flight. Zawiera 20 nowych poziomów, bonusowe postacie oraz nowy gadżet. Grający na PlayStation 3 i PlayStation Vita muszą uiścić dodatkową opłatę.

Jak zatem rozwiązano sterowanie w grze Thomas Was Alone na Androida? Gra się bardzo intuicyjnie i bezproblemowo. Wystarczy chwila, by załapać, jak poruszać się po kolejnych planszach. U dołu ekranu umieszczono dwie strzałki, które należy wciskać, by poruszać się w lewą lub prawą stronę. Naprzeciwko nich znajdziemy romb - tutaj również korzystamy z ekranu dotykowego, ale po to, by skakać. Co w sytuacji, gdy na ekranie pojawia się kilka figur geometrycznych między którymi musimy się przełączać? Wystarczy przytrzymać palec na wybranym, by przejąć nad nim kontrolę.

Thomas Was Alone pokazuje, że liczy się przede wszystkim pomysł i jego wykonanie. Udowadnia, że nawet jedna osoba (z drobnym wsparciem) jest w stanie zainteresować szeroką publikę. Mike Bithell w swojej grze wielokrotnie zmusza nas do wysilenia szarych komórek, ale nie brakuje tu etapów, w których trzeba wykazać się refleksem i zręcznymi palcami. Jak dobrze, że gdzieniegdzie w wybranych poziomach umieszczono punkty kontrolne...

Jak to wszystko działa? Najlepiej oprzeć się na konkretnych przykładach. W jednej z misji nasze zadanie polega na odpowiednim wykorzystywaniu zdolności różowego prostokąta, który pełni funkcję trampoliny. Umieszczamy na nim inne klocki, które w ten sposób mogą skakać znacznie wyżej niż normalnie i dostać się do następnej części lokacji, gdzie otworzą przejście. Analogicznie w innym etapie dysponujemy klockiem, którego atutem jest to, że potrafi skakać wyżej niż inni i dostaje się do trudno dostępnych miejsc. Często zdarza się również, że musimy umieścić poszczególne klocki w odpowiedniej kolejności na końcu planszy tak, by zmieściły się w przejściu.

Jak zatem widać, Thomas Was Alone, choć jest grą dla jednego gracza, opiera się na ścisłej współpracy. Gdy przejmiemy kontrolę nad dużym niebieskim kwadracikiem i otrzymamy kilka mniejszych zorientujemy się, że tylko ten pierwszy został wyposażony w umiejętność pływania. Musi więc zabrać na pokład resztę i doprowadzić ich na ląd. A co zrobić w sytuacji, gdy nie mamy w zanadrzu klocka, który akurat jest nam potrzebny?

GramTV przedstawia:

W dalszej części rozgrywki, za pomocą pewnych obszarów zaznaczonych na mapie możemy zmieniać właściwości klocków. Przykładowo figura, która skacze, może zacząć pływać. Trzeba jednak pamiętać, by nie wskoczyć gdzieś indziej, bo może się okazać, że nagle zmienił swoją funkcję. Nie brakuje również iście zakręconych etapów, w których podłoga staje się sufitem i na odwrót. W poziomach z odwróconą grawitacją trzeba porzucić przyzwyczajenia z poprzednich misji, bo wielokrotnie będziemy mylić przyciski.

Thomas Was Alone zawiera ponad 100 poziomów (łącznie z DLC), ale każdy z nich da się ukończyć dość szybko. Dzięki temu gra świetnie nadaje się do zabrania w podróż. Pierwszy raz miałem do czynienia z tym tytułem na PlayStation 3 i odniosłem wrażenie, że nie jest to odpowiednia platforma dla produkcji tego rodzaju, choć mimo wszystko już wtedy doceniłem jej kunszt. I faktycznie, na smartfonie gra się o wiele przyjemniej niż na dużym telewizorze.

Zabrakło mi jednak zachęty do ponownego przechodzenia kolejnych etapów. Thomas Was Alone nie oferuje żadnej możliwości rywalizacji ani opcji bicia rekordów. A szkoda, bo po ukończeniu wszystkich poziomów odkładamy go na cyfrową półkę i z pewnością szybko do niego nie powrócimy. Można jednak powtarzać kolejne misje do znudzenia, wybierając swoje ulubione z menu głównego, jeśli chcemy zabić kilka minut w drodze do szkoły lub pracy.

Rozczarowujące jest również to, że Thomas Was Alone na Androidzie jest grywalny wyłącznie w słuchawkach. O ile, rzecz jasna, chcemy poznać historie naszych bohaterów. Te są czytane przez narratora, ale u dołu ekranu widzimy również teskt. Problem w tym, że zdań jest dość sporo i wyświetlają się one równocześnie. Prowadzi to do kuriozalnych sytuacji, w których wyrazy ucinają się w połowie. Opisywany problem występował na Xperii Z2.

Mimo wszystko, Thomas Was Alone to perełka w dziedzinie niezależnych platformówek. Jest świetnie zaprojektowana, przemyślana, wciągająca i satysfakcjonująca. Przy okazji porusza dylematy moralne, zmusza do logicznego myślenia, a niekiedy nawet mocno testuje naszą zręczność. Wszystko to sprawia, że ciężko się od niej oderwać. A to, czyli wszelako pojęta grywalność, jest bodaj najważniejszą cechą gier, prawda?

załączone screeny pochodzą z wersji na PC

8,5
Thomas niech nie będzie sam - zagrajcie!
Plusy
  • intuicyjne sterowanie za pomocą ekranu dotykowego
  • świetnie zaprojektowane poziomy
  • bardzo przemyślane zagadki
  • ciekawie skonstruowane etapy zręcznościowe
  • ciekawa opowieść
  • urzekająca oprawa graficzna
  • dobra narracja
  • klimatyczna ścieżka dźwiękowa
Minusy
  • nie zachęca do kolejnego przejścia
  • problemy z wyświetlaniem tekstu
Komentarze
3
Usunięty
Usunięty
12/09/2014 00:43

nie rozumiem jak redaktor tak wielkiego serwisu jak gram.pl moze nazwac ta gre "niezalezna platformowka", rozumiem gra ma elementy zrecznosciowe lecz nie jest to gra typu Rogue Legacy, Shovel Knight czy nawet Spelunky HD. To gra logiczna 2D z elementami zrecznosciowymi a nie platformowka. polecam powrot do mario

PokerMorda
Gramowicz
11/09/2014 20:53

Wow, moderatorzy Gram.pl powinni pomyśleć o jakimś zabezpieczeniu antyspamowym.A co do Thomas Was Alone, to raczej nie zagram. Nie jest to coś co mogłoby mnie zainteresować, bardziej czekam na Volume od tego samego twórcy.Może jakby TWA posiadało jeszcze trójkąty byłoby dla mnie ciekawiej. Byłyby Trójkąty i Kwadraty... Taki sucharek na pogorszenie atmosfery...

Usunięty
Usunięty
11/09/2014 20:19




Trwa Wczytywanie