W momencie publikacji tego artykułu do debiutu trzeciej części Forzy Motorsport pozostają mniej więcej trzy miesiące. Twórcy zdążyli już odkryć dużą część trzymanych w ręku kart, a nawet wyciągnąć z rękawa kilka asów. My zebraliśmy to wszystko razem i przedstawiamy w formie zapowiedzi Forzy Motorsport 3. Zapowiedzi przetykanej zresztą pierwszymi wrażeniami, bowiem podczas Xbox Fun Day 2009 dorwaliśmy na kilka minut w swoje ręce stanowisko z tą grą. Zachęcamy do zapoznania się zarówno z tym, co przygotowują twórcy, jak i z naszą pierwszą opinią na ten temat.
Jedną z najbardziej rzucających się w oczy zmian w porównaniu do Forzy Motorsport 2, zresztą z oczywistych względów, jest zastosowanie ulepszonego silnika graficznego. Jednocześnie poprawiono rzecz, na którą narzekała chyba zdecydowana większość graczy mających styczność z FM2; Ogólnie gra była bardzo dobra, dawała mnóstwo frajdy oraz możliwości, ale już w momencie premiery efekty wizualne, które oferowała, były dość leciwe – a przypominam, że tytuł zadebiutował lekko ponad dwa lata temu. Być może Turn10, twórcy gry, nie zdążyli wtedy wystarczająco poznać nowej konsoli, by zachwycić graczy przepiękną grafiką. Grunt, że teraz nadrobią swoje zaległości. I zrobią to w doskonałym stylu – przekona się o tym każdy, kto rzuci okiem na screenshoty promujące Forzę Motorsport 3. Oczywiście screeny promo zawsze są trochę podkolorowane, ale udostępnione gameplay'e potwierdzają wysoką jakość grafiki w tym tytule. Dość powiedzieć, że całość będzie działać w 60 klatkach na sekundę i obsługiwać w zupełności rozdzielczość 1080p. Ponadto w porównaniu do poprzedniej części serii dużo więcej pracy poświęcono stworzeniu modeli samochodów – każdy z nich składa się z dziesięciu razy polygonów więcej niż w FM2!Oczywiście nowa Forza to nie tylko ulepszona grafika – to także między innymi powiększony garaż samochodów oraz wybór tras oddanych do naszej dyspozycji. I choć zbyt dużej rewolucji pod tym względem nie uświadczymy, to warto o tym wspomnieć. W końcu ściganie się samochodami to esencja tej gry.
W finalnej wersji czeka na nas ponad 400 samochodów, co jest oczywiście wielkością trudną do wyobrażenia. W obecnej chwili ujawnione auta stanowią jedynie małą część całości, ale dają już pewne informacje o tym, co będzie dalej. Po pierwsze w FM3 znajdziemy oczywiście multum szybkich oraz luksusowych samochodów podzielonych według 50 producentów pochodzących z całego globu. Europejską myśl motoryzacyjną reprezentują między innymi: Alfa Romero Brera, Audi R8, BMW M5 E60, Ferrari F430, Lamborghini LP 640, Lotus Evora, Saab 9-3 Turbo, Seat Ibiza Cupra, Volvo C30 R-Design i wiele innych. Oprócz tego nie zabraknie także japońskich, naszpikowanych techniką tunnerskich wozów (np. Mitsubishi Lancer Evo IX, Nissan 370Z, Subaru Impreza WRX) czy amerykańskich muscle carów – m.in. Chevrolet Camaro, Dodge Charger R/T, Dodge Challanger SRT8, Dodge Viper, Ford Mustang czy Shelby Cobra. Ale i to jeszcze nie wszystko. W Forza Motorsport 3 ścigać się będziemy także wielkimi SUV-ami (BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne Turbo) oraz typowymi bolidami wyścigowymi – z klas JDM oraz LPM z serii Le Mans. A i to ciągle jedynie część z dostępnych fur...
Jednak wydaje mi się, że druga z innowacji będzie wykorzystywana także przez bardziej hardcorowych graczy. Mam na myśli cofanie czasu, dzięki któremu możemy w razie wypadku uniknąć konieczności rozpoczynania całego wyścigu od początku. Tutaj ponownie pojawia się dylemat – przecież cała dramaturgia wyścigów skupia się właśnie na wypadkach i ostrej walce, a takie cofnięcie czasu prawie niczym nie różni się od wpisania kodu na nieśmiertelność w jakimś FPS-ie. Granie ma być jednak rozrywką, a trudno o niej mówić gdy frustracja po kolejnej nieudanej próbie sięga zenitu. Wygląda na to, że panowie z Turn 10 kierują się w dobrą stronę – dostarczenia graczowi rozgrywki, która przede wszystkim relaksuje. No a poza tym cofnięcie czasu także będzie jedynie opcją, a nie koniecznością.![]()
Kołami do góry
Widać więc, że twórcy nie szykują żadnej ogromnej rewolucji, ale mimo to jest wiele powodów, by na Forzę Motorsport 3 czekać. Jednocześnie przy tych wszystkich innowacjach sama rozgrywka pozostaje starą, dobrą Forzą. Miałem przyjemność wziąć w swoje ręce pada od konsoli i spędzić parę chwil z bardzo wczesną wersją FM3. I choć było to dosłownie parę minut, wiem jedno – jesień, jak i pewnie całą zimę, spędzę na ostrym ściganiu się właśnie dzięki nowej grze od panów z Turn 10.
Za bardzo nie chcę komentować modelu sterowania oraz poziomu trudności, bowiem podejrzewam, że w tej wczesnej wersji wielu rzeczy mogło jeszcze brakować, jednak wyraźnie dało się wyczuć, że jest to Forza, a nie żadna inna ścigałka - mimo, że wyglądem przypominała piątą część Gran Turismo, a raczej udostępnione z niej screeny. Te parę chwil dało mi wiele przyjemności oraz pozostawiło niedosyt powodując, że chcę więcej!
Zapowiedzi twórców oraz osobiste odczucia z pierwszych minut spędzonych z Forza Motorsport 3 upewniają mnie w jednym – nadchodzi nowy król xboksowych wyścigów oraz jedna z najmocniejszych gier wyścigowych tego roku. Jeżeli tylko nie nastąpi żadna katastrofa, Forza 3 będzie walczyć o fotel lidera konsolowych wyścigów. Czy jej się to uda? Przekonamy się już niebawem. Premiera w październiku.