Kolejną z cech, które bez wątpienia znalazły uznanie w oczach graczy, był kompleksowy charakter rozgrywki, zawierający w sobie elementy znane z gier RPG. Każdy z mechów miał rozbudowane statystyki oraz mógł zostać wyposażony w różnorodne rodzaje broni czy pancerza. Ważną rolę podczas rozgrywki odgrywał podział każdej z maszyn na lokacje z uwzględnieniem najbardziej istotnych jej części; wzięto pod uwagę tak szczegółowe statystyki, jak zapas amunicji i energii, czy choćby przegrzewanie się poszczególnych elementów mecha. Każda z maszyn posiadała – niczym w rasowym RPG – swoją kartę, na którą w trakcie rozgrywki nanoszone były wszelkie zmiany statusu.
Ten bardzo rozbudowany system był jedną z przyczyn niezwykle długiej żywotności tytułu. Pozwalał bowiem nie tylko na szczegółowe opisanie posiadanych maszyn, ale również projektowanie własnych ich konfiguracji w oparciu o zawarte w grze elementy. Odróżniało to BattleTecha od większości innych gier figurowych, w których zmiany – jeśli były możliwe – opierały się zazwyczaj na pewnych kosmetycznych upgrade’ach. Tutaj natomiast otrzymaliśmy możliwość stworzenia niemalże od podstaw własnej maszyny – tylko od nas zależał wybór bazowego modelu i wyposażenie go w zależności od naszych potrzeb. O popularności i żywotności tytułu doskonale świadczyć może fakt, iż przez tyle lat istnieją liczne klany i rozgrywane są ligowe mecze. Oczywiście na przestrzeni lat gra doczekała się kilku edycji i dodatków, z których jednym z najważniejszych był bez wątpienia AeroTech, czyli wprowadzenie na pola bitew maszyn latających. Z czasem rozbudowano także i w wyjątkowo szczegółowy sposób opisano uniwersum BattleTecha, które obecnie pod względem złożoności może śmiało konkurować ze światami Warhammera 40k czy Gwiezdnych wojen. Stało się tak między innymi ze względu na wydanie w 1986 roku gry RPG osadzonej w świecie BattleTecha, zatytułowanej MechWarrior, która również doczekała się kilku edycji. Z czasem świat BattleTecha obrósł w kolejne tytuły, poruszające coraz to inne aspekty rozgrywki w tym uniwersum. Pojawiły się gry obejmujące działania na większą skalę (BattleForce), pozwalające na kierowanie oddziałami piechoty (BattleTroops) czy też pozwalające na rozgrywanie bitew w przestrzeni kosmicznej (BattleSpace). Powstała również wydana przez słynnych Wizards of the Coast kolekcjonerska gra karciana.
Na chwałę nieśmiertelnego Imperatora!![]()
W armii imperialnej wyróżniamy cztery podstawowe klasy Tytanów. Najmniejszymi i najlżejszymi są maszyny zwiadowcze należące do klasy Warhound, mierzące maksymalnie do 16 metrów wysokości. Są to maszyny, których głównymi zadaniami w Legionie są misje zwiadowcze i rozpoznawcze. Dzięki relatywnie niewielkiej masie i długim nogom są w stanie poruszać się z dużą prędkością, co czyni z nich sprzęt idealny do tego typu zadań. Nie zapomniano oczywiście o uzbrojeniu, które, jak na tak niewielką maszynę, jest dość potężne – na dwóch panelach można zamontować dowolną kombinację dwóch egzemplarzy ciężkiej broni. Wiąże się to z jeszcze jednym zadaniem, które często wypełniają Warhoundy – związywaniem walką przeciwnika w oczekiwaniu na pojawienie się cięższych Tytanów.
Kolejna klasa imperialnych mechów to Tytany Reaver, osiągające – w zależności od konfiguracji – od 40 do 50 metrów wysokości. Są to maszyny przeznaczone przede wszystkim do zadań szturmowych i zdobywania umocnień przeciwnika. Dzięki zamontowaniu na grzbiecie maszyny potężnej wieloprowadnicowej wyrzutni ciężkich rakiet jest ona w stanie rozpętać istne piekło w szerach wroga. Nie jest wszakże bezbronna wobec celów opancerzonych, to zaś dzięki niezwykle potężnym Turbo Laserom. Doskonale sprawdza się podczas wspólnych działań ze swymi cięższymi braćmi, Tytanami klasy Warlord. To chyba najbardziej rozpowszechniony typ bojowego mecha w imperialnej armii. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż te wielkie, mierzące ponad 60 metrów maszyny cechują się dużą uniwersalnością konfiguracji uzbrojenia. Dzięki temu można je przystosować do każdego niemalże typu zadania, łącznie z wyposażeniem w broń do walki w zwarciu. Oddzielny akapit warto poświęcić najrzadziej spotykanym, ale i najpotężniejszym Tytanom, jakie zobaczyć możemy na polach bitew. Maszyny klasy Imperator to dosłownie ruchome fortece, zdolne pomieścić w swym wnętrzu pełną kompanię piechoty i niosące broń niemożliwą do zainstalowania na jakiejkolwiek innej ruchomej platformie. Siła ognia Imperatorów jest tak wielka, że niejednokrotnie jeden z nich potrafił samodzielnie zmusić do wycofania się przeważające liczebnie siły wroga bądź obrócić w stertę gruzu potężne umocnienia. Warto tu również wspomnieć o podklasie Warmonger – są to Imperatory, których głównym zadaniem jest uzyskanie maksymalnej siły ognia, kosztem miejsc dla desantu i dodatkowej załogi, na co pozwala fakt, iż tym gigantem jest w stanie kierować zaledwie jeden człowiek.Ciekawostką jest fakt, iż wszystkie opisywane maszyny – a także dużo mniejsze cyborgi znane jako Dreadnoughty – obsługiwane są przez swych pilotów za pomocą systemu MIU (Mind Impulse Unit). Jest to forma pełnej integracji ze strukturami maszyny, posuniętej do tego stopnia, że każde trafienie w pancerz Tytana odczuwane jest przez operatora jako realny ból. Działa to wszakże również w drugą stronę – udane trafienie czy zniszczenie przeciwnika wywołuje szczęście i euforię. Czymże jednak są one wobec pochwały udzielonej później przez samego Imperatora...
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!