Do kreacji świata używają autorskiego silnika Next - Nitrous. W owym silniku wykorzystane są wszystkie nowoczesne technologie niezbędne przy produkcji gry najwyższej klasy. To, co określa się mianem rozmachu graficznego, w THEY osiągane jest dzięki zastosowaniu w pełni dynamicznego oświetlenia, pixel i vertex shaderów, pełnej dynamiki cieniowania czy też efektów pełnoekranowych (FSE – full screen effects). Żeby świat gry dawał nam poczucie realności, nie wystarczą jednak same rozwiązania graficzne – żywy świat potrzebuje jeszcze zjawisk fizycznych. Interaktywne środowisko w THEY powstaje dzięki zastosowaniu silnika fizycznego PhysX. Intensywne wykorzystanie owego silnika powoduje, że w tej grze z ostrzelanych murów sypie się gruz, szyby tłuką się na dziesiątki kawałków, wybuchy granatów niszczą ściany, a napotkane przedmioty nie są, jak w wielu innych produkcjach, przyśrubowane na stałe do podłogi, ale są częścią doskonałej imitacji rzeczywistości – jeśli graczowi przeszkadza jakaś przeszkoda, może ją zniszczyć lub po prostu przesunąć. Te pozornie proste rozwiązania napełniają świat gry wielką ilością szczegółów, potrzebną do ożywienia wirtualnej rzeczywistości.![]()
Dzięki temu i kilku wcześniej opisanym szczegółom równie ciekawie zapowiada się kwestia rozgrywek wieloosobowych. Autorzy zapewniają, że elementy niezbędne do tej formy zabawy są już sprawne, jednak nie ujawniają jeszcze wszystkich związanych z nią szczegółów. Wystarczy jednak wysilić nieco szare komórki, aby z dostępnych informacji wyłonił się całkiem interesujący obraz.![]()