Retrogram: Westwood Studios

Las Vegas Parano

Las Vegas Parano

Dziś rozpoczynamy nowy cykl artykułów w naszym kąciku retro. Otóż zgodnie z poniedziałkową zapowiedzią od dnia dzisiejszego, przez kilka najbliższych tygodni, przyglądać będziemy się kolejnemu z nieistniejących już – niestety – wielkich deweloperów, amerykańskiemu Westwood Studios. Na początku postaramy się przybliżyć wam nieco historię i dokonania tegoż studia, później – tradycyjnie już – zaprezentujemy w pewnym zbliżeniu przynajmniej kilka najważniejszych tytułów, które wyszły spod ręki Amerykanów.

Pierwsze krokiLas Vegas Parano, Retrogram: Westwood Studios

Początki studia sięgają roku 1985, kiedy to w pewnym garażu w Las Vegas... Tutaj pozwolimy sobie jednak na niewielką dygresję, gdyż chcieliśmy zwrócić uwagę na pewien rzadko dostrzegany, a zabawny i ważny szczegół. Otóż czy zwróciliście uwagę, że gdyby nie te wszystkie garaże i piwnice, świat rozrywki – i nie tylko komputerowej – byłby o wiele uboższy? Kiedy zagłębiamy się w historię praktycznie każdego większego studia deweloperskiego, czy choćby większości zespołów muzycznych, zawsze niemalże można rozpocząć ją od słów: "Na początku był garaż". Wróćmy jednak do naszego konkretnego garażu w Las Vegas...

W tym właśnie symbolu amerykańskiej przedsiębiorczości w roku 1985 zaczęło swą pracę dwóch zapaleńców: Brett W. Sperry i Louis Castle. Początki, jak to zwykle bywa, były dość skromne i trudne, jednak bardzo szybko obydwaj przekonali się, że jest to dokładnie to, co chcieliby robić w swoim życiu. Co najważniejsze zaś, ich praca zaczęła być dość szybko doceniana i powoli zaczęła przynosić całkiem wymierne i realne zyski. Pierwszy tytuł, którego byli autorami, opublikowany w 1987 roku przez MicroIllusions, był dość symptomatyczny. Czy mogło być bowiem coś bardziej charakterystycznego dla Las Vegas, niż Blackjack Academy?

Tę grę oraz kilka następnych opublikowano jeszcze pod pierwotną nazwą studia – Westwood Associates. Choć Sperry i Castle publikowali własne tytuły, większość ich pracy w pierwszym okresie istnienia firmy polegała na konwersji już istniejących tytułów innych deweloperów z platform 8-bitowych na nowsze, 16-bitowe komputery, takie jak Amiga czy ATARI ST. W owym czasie współpracowali oni między innymi z firmami Epyx czy Strategic Simulations. Było to główne zajęcie Westwood Associates, jednak dwaj ambitni panowie wraz z kilkoma współpracownikami mieli dużo bardziej ambitne plany. Na ich efekt nie trzeba było długo czekać.

Pierwszą głośniejszą grą studia było cRPG Mars Saga, wydane w roku 1988, początkowo jedynie na 8-bitowe komputery serii Commodore. Rok później ukazała się nieco zmieniona i odświeżona wersja tej gry na PC, zatytułowana tym razem Mines of Titan. Pierwotna odsłona była jednym z klasycznych przypadków niedopracowania wynikającego z popędzania twórców przez wydawcę – w grze znalazło się sporo nielogicznych rozwiązań czy zwykłych błędów. Większość z nich została na szczęście poprawiona w pecetowej wersji. W tym samym roku ujrzała światło dzienne także kolejna gra tegoż studia, BattleTech: The Crescent Hawk's Inception, oparta na licencji znanej gry strategicznej. Był to specyficzny miks cRPG z wieloma elementami taktycznymi oraz motywami charakterystycznymi dla gier przygodowych. Pierwsze sukcesy

Na prawdziwy sukces trzeba było jednak trochę poczekać. Trochę, czyli do roku 1990, kiedy to SSI wydało Eye of the Beholder. Ten cRPG, oparty na licencji drugiej edycji Advanced Dungeons & Dragons, od razu podbił serca miłośników przygód utrzymanych w konwencji fantasy. Mimo rozczarowującego zakończenia – które notabene wpisało się również do historii komputerowej rozrywki – sama zabawa była na tyle wciągająca i dobrze opracowana, iż bardzo szybko doczekała się licznej rzeszy fanów. Akcja umiejscowiona została w kanałach i podziemiach wokół Waterdeep, gdzie trafia nasza drużyna, próbująca – na zlecenie władców miasta – umiejscowić źródło zła pojawiającego się w okolicach owej metropolii. Oprócz walk i eksploracji podziemi całości obrazu dopełniają ciekawe i trudne zagadki oraz interesująca fabuła.

W roku 1992 miała miejsce zmiana statusu prawnego firmy oraz – wiążąca się z tym – zmiana nazwy na dobrze znane nam Westwood Studios. Firma trafiła pod skrzydła Virgin Interactive Entertainment, co nie oznaczało na szczęście końca jej niezależności. Wręcz przeciwnie, Westwood dalej mógł funkcjonować jako byt niezależny, korzystając jednocześnie z szerokich kanałów dystrybucji koncernu Virgin. I na ten właśnie okres współpracy tych dwu firm przypadają największe sukcesy studia.

W 1992 roku ma miejsce premiera gry The Legend of Kyrandia, przygodówki point and click, utrzymanej w klimatach fantasy. Gra zyskała grono wielbicieli nie tylko dzięki baśniowej grafice, ciekawym zagadkom i fabule, ale również niezwykle prostemu i przejrzystemu interfejsowi. W latach 1993-1994 światło dzienne ujrzały kolejne dwie części cyklu, które razem utworzyły powiązaną fabularnie trylogię. Kolejne jej odsłony opatrzone zostały podtytułami Book One: Fables and Fiends, Book Two: The Hand of Fate, Book 3: Malcolm's Revenge. Wszystkie z nich odniosły duży sukces, chociaż najbardziej krytykowaną była ostatnia, trzecia część sagi, w której – co najciekawsze – wcielaliśmy się w postać będącą... głównym przeciwnikiem w pierwszej z gier.

GramTV przedstawia:

Kamienie milowe

Kolejna gra to już nie tylko komercyjny sukces, ale wręcz kamień milowy w historii elektronicznej rozrywki. Mowa tu o wydanej w 1992 roku Dune II: The Building of a Dynasty – która w Europie ukazała się pod tytułem Dune II: Battle for Arrakis – pierwszej nowoczesnej strategii czasu rzeczywistego. Choć nie była to z chronologicznego punktu widzenia pierwsza gra strategiczna, w której zrezygnowano z wszechobecnych wówczas tur na rzecz czasu rzeczywistego, ona właśnie wyznaczyła kierunek, w którym miały rozwijać się w przyszłości produkcje spod znaku RTS. Gracze otrzymali przełomowy produkt, w którym znalazło się wszystko, co charakterystyczne dla tego gatunku: pełna obsługa za pomocą myszki, zbieranie surowców, rozwój bazy i drzewa technologicznego czy unikalne jednostki dla każdej ze stron. Te, nazwane Domami – co nie powinno dziwić w grze umiejscowionej w stworzonym przez Franka Herberta pustynnym świecie planety Arrakis – były trzy: Atrydzi i Harkonnenowie, znani z kart powieści i z filmu, oraz Ordosi, stworzeni specjalnie na potrzeby Dune II. Olbrzymi sukces, jaki odniosła ta nowatorska produkcja, był pierwszym naprawdę wielkim osiągnięciem ekipy z Las Vegas.

Studio nie zrezygnowało jednak z dobrze znanego im rynku komputerowych erpegów. W 1993 roku ma miejsce premiera pierwszej gry z cyklu – zaplanowanego od samego początku na osiem (!) części – Lands of Lore. Po dotyczących głównie wizji artystycznej nieporozumieniach z SSI, Westwood zdecydował się zaprzestać kontynuowania serii Eye of the Beholder i rozpocząć prace nad własnym, autorskim i pozbawionym ograniczeń wynikających z licencji AD&D światem fantasy. Gra, podobnie jak poprzedni cykl, szybko zdobyła sobie uznanie miłośników cRPG. Do roku 1999, kiedy to wydany został ostatni tytuł z serii, światło dzienne ujrzały jedynie trzy z ośmiu planowanych odsłon.

Przyszedł jednak pamiętny rok 1995. Wtedy bowiem ekipa Westwood udowodniła po raz kolejny, kto rządzi na rynku strategii czasu rzeczywistego. Na półki sklepowe trafiła gra zatytułowana Command & Conquer. Było to rewelacyjne, niezwykle grywalne rozwinięcie wszystkich idei zapoczątkowanych w pamiętnej Dune II. O całym tym cyklu, mającym obecnie już po kilka części, można wiele napisać; dziś – z racji przekrojowego charakteru tekstu – ograniczymy się jedynie do wspomnienia o nim, obiecując jednocześnie, iż C&C powróci na pewno w jednym z kolejnych Retrogramów. Dość powiedzieć, że po olbrzymim sukcesie pierwszej gry, której nazwa wręcz doskonale oddaje charakter rozgrywki, doczekała się ona całego mnóstwa kontynuacji i dodatków, które podzielić można na dwie podstawowe serie: Tiberium i Red Alert. Co najciekawsze zaś, to jedna z najbardziej żywotnych marek na rynku gier – kolejne tytuły ukazują się po dziś dzień, czego najlepszym przykładem jest wydany przez EA w 2007 roku Command & Conquer 3 oraz dodatek do niego.

Śledząc dokonania Westwood Studios, daje się zauważyć, iż w zasadzie większość stworzonych przez nich gier należała do trzech gatunków; zdecydowanie odnaleźli się w produkcji cRPG, RTS oraz przygodówek. Również na tym ostatnim poletku stworzyli dzieło nieprzeciętne, mające dziś status gry kultowej. Mowa tu o wydanym w 1997 roku Blade Runnerze, grze przygodowej z elementami akcji, opartej na nie mniej kultowych dziełach: filmie Ridleya Scotta i będącym jego podstawą opowiadaniu Philipa K. Dicka Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?. Co najciekawsze, zarówno skomplikowana i rozdarta wewnętrznie postać głównego bohatera, policjanta Raya McCoy, jak i samo przedstawienie świata, bliższe są książkowemu pierwowzorowi niż filmowej adaptacji. Gra zachwycała doskonałym klimatem i oryginalną rozgrywką, oferując do tego równie niezwykłe przeżycia wizualne. Dzięki zastosowaniu nowatorskiej techniki opartej na voxelach uzyskano obraz łudząco przypominający grafikę 3D, jednak bez konieczności wykorzystywania akceleratorów graficznych. To również jeden z tytułów, którym z pewnością poświęcić warto całkowicie odrębny odcinek naszego kącika wspomnień. U schyłku

W późniejszych latach Westwood tworzył głównie kolejne części swych wielkich serii, jak choćby Command & Conquer, oraz nowe odsłony znanych tytułów, takie jak Dune 2000 czy Emperor: Battle for Dune. Powstawały również produkcje premierowe, jak na przykład dość dobrze przyjęty przez krytykę, lecz mało popularny wśród graczy cRPG Nox z roku 2000, czy MMORPG Earth & Beyond, które w chwili największej popularności miało około 650.000 subskrybentów. Warto tutaj też wspomnieć o pewnej ciekawostce. Otóż w roku 1995 roku Westwood Studios opracowało pecetową wersję słynnej gry Monopoly, wydaną przez Hasbro. Smaczkiem jest fakt, iż była to pierwsza komercyjna gra w historii, która posiadała pełne wsparcie dla obsługi Internetu.

Wróćmy jednak do historii tegoż studia, gdyż w roku 1998 miało miejsce wydarzenie, które przyczyniło się bezpośrednio do jego upadku. Otóż firma wchłonięta została przez jednego z potentatów rynku elektronicznej rozrywki, koncern Electronic Arts. Cała operacja wyceniona została na zawrotną sumę 122,5 miliona dolarów, czemu trudno się zresztą dziwić, gdyż w owym czasie do Westwood należało ponad 5% rynku gier komputerowych. EA początkowo wierne było dużo znaczącej na rynku marce – nawet przejęte równolegle studio w Irvine oddano pod zarząd deweloperów z Las Vegas i ochrzczono nazwą Westwood Pacific.

Los studia został ostatecznie przypieczętowany w roku 2003. Podając jako jeden z głównych powodów słabą sprzedaż osadzonego w świecie Command & Conquer shootera Renegade, EA zadecydowało o całkowitym zasymilowaniu studia wraz z przyległościami. W marcu tegoż roku Westwood Studios oficjalnie przestało istnieć, zaś jego pracownicy stali się częścią wielkiego zespołu deweloperskiego EA Los Angeles. Nie wszystkim jednak odpowiadało tak całkowite i pełne uzależnienie od wielkiego koncernu – duża część byłych pracowników założyła własne studio, Petroglyph Games, które jest twórcą takich tytułów, jak Star Wars: Empire at War czy Universe at War: Earth Assault. Dawnych członków teamu można zresztą znaleźć w najrozmaitszych niezależnych firmach deweloperskich. I tak kończy się historia, której początek miał miejsce w pewnym garażu w Las Vegas. My zaś w ciągu najbliższych kilku tygodni zaprezentujemy nieco bliżej kilka najważniejszych tytułów oraz serii stworzonych przez Westwood.

Oto lista produkcji autorskich Westwood Studios (i Westwood Associates), z pominięciem wszelkich gier, w których przypadku firma jedynie partycypowała przy pracach:

  • Blackjack Academy(1987)
  • Questron II (1988)
  • Mars Saga (1988)
  • BattleTech: The Crescent Hawk's Inception (1988)
  • Donald's Alphabet Chase (1988)
  • A Nightmare on Elm Street (1989)
  • Hillsfar (1989)
  • BattleTech: The Crescent Hawks' Revenge (1989)
  • Circuit's Edge (1990)
  • DragonStrike (1990)
  • Phantasie Bonus Edition (1990)
  • Eye of the Beholder (1991)
  • Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon (1991)
  • The Legend of Kyrandia (1992)
  • Order of the Griffon (1992)
  • Dungeons & Dragons: Warriors of the Eternal Sun (1992)
  • DragonStrike (1992)
  • Dune II: The Building of a Dynasty (1992)
  • Young Merlin (1993)
  • Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993)
  • The Legend of Kyrandia: Hand of Fate (1993)
  • The Lion King (1994)
  • The Legend of Kyrandia: Malcolm's Revenge (1994)
  • Monopoly (1995)
  • Command & Conquer (1995)
  • Command & Conquer: The Covert Operations (1996)
  • Command & Conquer: Red Alert (1996)
  • Command & Conquer: Red Alert - The Aftermath (1997)
  • Command & Conquer: Red Alert - Counterstrike (1997)
  • Lands of Lore: Guardians of Destiny (1997)
  • Command & Conquer: Red Alert - The Domination Pack (1997)
  • Blade Runner (1997)
  • Command & Conquer: Sole Survivor (1997)
  • Command & Conquer: Worldwide Warfare (1998)
  • Dune 2000 (1998)
  • Command & Conquer: Red Alert - The Arsenal (1998)
  • Command & Conquer: Red Alert – Retaliation (1998)
  • Sports Car GT (1999)
  • Command & Conquer: Tiberian Sun (1999)
  • Recoil (1999)
  • Lands of Lore III (1999)
  • Command & Conquer: Tiberian Sun – Firepower (2000)
  • Nox (2000)
  • Command & Conquer: Tiberian Sun – Firestorm (2000)
  • Command & Conquer: Red Alert 2 (2000)
  • Emperor: Battle for Dune (2001)
  • Command & Conquer: Theater of War (2001)
  • Command & Conquer: Yuri's Revenge (2001)
  • Pirates: The Legend of Black Kat (2002)
  • Command & Conquer: Renegade (2002)
  • Command & Conquer: Red Strike (2002)
  • Earth & Beyond (2002)

Komentarze
47
Usunięty
Usunięty
12/02/2008 17:04

Tak jak już wcześniej pisałem, dobrze że to już tylko retro.

Martimat
Gramowicz
04/02/2008 21:48

Piszę z pewnym opóźnieniem, lecz nie mogę sobie pozwolić na nie wpisanie do tego wątku.WKOŃCU! Tak czekałem na opisanie najbardziej klimatycznego zespołu twórców gier komputerowych. Westwood, obok Blizzarda, zawsze była i będzie marką (jeśli można to tak określić), która potrafiła stworzyć gry niezapomniane, nowatorskie, pełne głębokiego klimatu.Mój pierwszy oryginał na cd-rom''ie (które dopiero wchodziły na rynek) to C&C. Te wieczne dyskusje, która z serii (Warcraft czy C&C) są najlepszym TRS-em itd.... dzieciństwo ... i te garaże ... sam w jednym "gralnie" miałem ;)i dziwnym zbiegiem okoliczności (?!) moje "bycie na bieżąco" z tematem elektronicznej rozrywki zakończyło się właśnie w momencie zakończenia działalności Westwood Studios.Cieszę się bardzo, że powstaje cała seria "Retrogramów" traktujących o tytułach stworzonych właśnie przez ekipę z Las Vegas :) i do tego ten artykułów o F.Klepackim który zaraz też przeczytam :)PozdrawiamPS: nie mogę doczekać się czegoś na temat serii C&C :)

Vojtas
Gramowicz
11/01/2008 23:13
Dnia 07.01.2008 o 14:07, Lucas the Great napisał:

Nie musisz mi mówić, co napisałem w newsie - a news to nie artykuł. W tym wypadku to dwa zdania, na zachętę dla czytelników - tam nie ma miejsca na uściślenia, za to jest miejsce na uogólnienia :D

Myślę, że dopisanie jednego słowa ("nowoczesnego") z pewnością temu newsowi by nie zaszkodziło... Dziennikarz musi być precyzyjny, zwłaszcza dziennikarz branżowy.




Trwa Wczytywanie