Na ratunek Nowemu Jorkowi
Cała historia cofnie nas w przeszłość, a konkretnie do roku 1991. Właśnie wtedy, bezpośrednio po wydarzeniach z drugiej części filmu, ów żółtodziób, czyli my, dołączy do zespołu. I trafi, rzecz jasna, w sam środek cyklonu połączonego z wybuchem wulkanu, plagami egipskimi i czym tam jeszcze. Otóż, jak się okazuje, mieszkańców Nowego Jorku do tego stopnia zachwycił Gozer (duch znany widzom pierwszej części filmu), że postanowili utworzyć dla niego coś w rodzaju wystawy. Zresztą, generalnie nowojorczycy dostali świra na punkcie zjawisk paranormalnych, a Piankowy Marynarzyk (Marshmallow Man) stał się na przykład bohaterem kreskówek. Oczywiście, jak to zwykle bywa w takich momentach, coś pójdzie nie tak jak powinno i paranormalne istoty znów rozpanoszą się w mieście, siejąc zamęt i zniszczenie.
Na szczęście, nasze duchołapy nie będą bezbronne i z całym tym nadprzyrodzonym cyrkiem radzić sobie mają całkiem nieźle. Do dyspozycji dostaniemy szereg ciekawych broni oraz gadżetów (m.in. pułapki, ektogogle itp). Co ciekawe, za złapane lub unieszkodliwione duchy będziemy zdobywać pieniądze, które posłużą do usprawnienia broni.
Najważniejszym narzędziem, które przyjdzie nam wykorzystywać bezustannie, ma być PKE. Ten swoisty miernik psycho-kinetyczno-energetyczny, który czerpie energię z założonej na plecy instalacji, poinformuje nas o natężeniu zjawisk paranormalnych w okolicy i pomoże zaplanować akcję odwetową lub zabezpieczyć się przed nieoczekiwanym atakiem. Jako przykład działania urządzenia, autorzy gry podają scenę znaną również z filmu. Kiedy duch Grey Lady Librarian opanuje bibliotekę, a duchołapy się doń udadzą, zobaczą latające w powietrzu meble, zdobienia i książki. Surrealistyczno – makabryczna atmosfera będzie gęstniała, im bliżej centrum zagrożenia się znajdziemy.
Wówczas, dzięki specjalnemu wyświetlaczowi PKE, zostaniemy poinformowani, z jaką zjawą mamy do czynienia i czym ją unieszkodliwić. Integralną funkcją PKE będzie również możliwość wysyłania specjalnych wiązek laserowych, które sparaliżują ofiarę i ją zgładzą. Owych wiązek będzie można używać w jednym z trzech trybów: Protonów, Elektronów i Śluzu, w zależności od tego, z kim przyjdzie nam walczyć. Dla przykładu, dzięki wykorzystaniu Śluzu, będziemy mogli przyklejać obiekty do sufitu oraz do siebie nawzajem. Dzięki temu możliwe stanie się zastawienie pułapek lub zablokowanie drogi niektórym zjawom.