Inteligentni gangsterzy
Wspomniane do tej pory zmiany to wierzchołek góry lodowej. Dużym novum będzie mocne odświeżenie mechanizmów rządzących sztuczną inteligencją przeciwników. Ci będą teraz zdecydowanie agresywniej reagowali na nasze poczynania. Wystarczy, że usłyszą szmer w pobliskim lasku, by momentalnie oddać strzały ostrzegawcze. Zaskakiwać ma także elastyczność sztucznej inteligencji – gdy zaczniemy uciekać jeepem, gangsterzy od razu wskoczą do swojego pojazdu i udadzą się za nami w pogoń, której trasa nie będzie określona przez żadne skrypty. Podobnie jak nie będą określone inne zachowania wrogów, takie jak teren do patrolowania czy zajęcia w czasie wolnym. Natrafienie na dwie takie same sytuacje podczas rozgrywki będzie podobno bardzo mało prawdopodobne, o ile w ogóle możliwe.
W pustyni i w...
A teraz największa ze zmian – środowisko gry. Akcja rozegra się na planszy obejmującej kilkadziesiąt kilometrów kwadratowych pustynnego terenu. Mało tego, nie będzie mowy o jakimkolwiek dogrywaniu się kolejnych etapów. Wystarczy, że gra załaduje się tylko raz, a będziemy mogli przemierzać mapę od jednego krańca do drugiego, nie oglądając planszy z napisem „loading”. Jednak w tym wszystkim jako największy atut zapowiadana jest fizyka otaczającego świata. Każdy jego element ma być interaktywny. Gdy strzelimy w gałąź, złamie się i spadnie na ziemię, a kiedy rzucimy granat między drzewa, cała masa gałęzi poleci we wszystkie strony świata.
Otoczenie będzie reagowało na wiatr – w trakcie burzy będziemy mogli oglądać szaleńczo uginające się pod jego naporem drzewa i trawy. Deszcz ma być w Far Cry 2 niepowtarzalnym zjawiskiem. Oczywiście pogoda będzie się zmieniała całkowicie niezależnie od skryptów – trudno będzie przewidzieć, kiedy warunki się zmienią. Cykl dnia i nocy – ten już oczywiście bardziej przewidywalny niż pogoda – będzie miał spory wpływ na rozgrywkę. Na przykład wykonanie niektórych zadań może być łatwiejsze późną nocą, gdy czujność strażników bardzo spadnie.
Jedź i lataj
Przemierzanie ogromnych połaci terenu będzie łatwiejsze dzięki pojazdom. W grze ma się ich znaleźć osiem, w tym znane dobrze z „jedynki” jeep i lotnia. Zachowanie tego pierwszego będzie bardziej realistyczne niż do tej pory. Podczas stłuczek i ostrej jazdy części powinny powoli ulegać uszkodzeniom, aż w końcu spod maski zacznie się wydobywać dym i zajdzie konieczność zatrzymania się. Pojazdy nie będą już komicznie wybuchały, tak jak to miało miejsce w jedynce.
Jak bardzo odległy krzyk?
Niezbyt odległy. Premiera Far Cry 2 ma mieć miejsce już w drugim kwartale przyszłego roku i trzymajmy kciuki, aby data ta została dotrzymana; wszak zapowiada się ogrom dobrej zabawy. Rozległe środowisko, realistyczna fizyka, elastyczna sztuczna inteligencja przeciwników, nowe rozwiązania (pierwsza pomoc, obecność innych najemników)... Nic, tylko szykować sprzęt i czekać!