Więcej FPS za mniej prądu - undervolting i9-12900KS z Navis F240

Paweł Rudy
2022/07/27 16:12

Undervolting procesora to obniżanie jego napięcia, czego efektem jest niższy pobór prądu, a więc ograniczenie temperatury pracy w obciążeniach. Ten efekt w przypadku tak wymagającego procesora jak i9-12900KS został uzyskany za pomocą wydajnego chłodzenia SilentiumPC Navis F240, które miałem już okazję testować na jednostkach od AMD:

Możliwe, że nie jest to naturalne połączenie, jako że i9-12900KS to bardzo drogie CPU selekcjonowane pod względem jakości krzemu, które kieruje się raczej pod bloki wodne, jednak dla mnie przy chłodzeniu za mniej niż 400 zł stało się jeszcze lepszym wyzwaniem.

Tak mocny i ciepły procesor, pobierający przeszło 250 W w pełnym obciążeniu, umyka możliwościom chłodniczym wielu produktów na rynku, jednak po undervoltingu jego potencjał i tak można zrealizować w grach, czego przykładem jest powyższe wideo.

Aby nie wprowadzić zbyt wielu niestabilności proces obniżania napięcia przeprowadziłem w BIOS przez krzywą V/F, czyli taką ze stosunkiem napięcia procesora do jego częstotliwości taktowania.

Więcej FPS za mniej prądu - undervolting i9-12900KS z Navis F240

Dynamiczne obniżenie wartości z tej przydzielanej przez płytę główną ograniczyło temperatury rdzeni, zmniejszyło pobór prądu i często przynosiło więcej FPS w testowanym przebiegu HITMAN 3 Dartmoor na ustawieniach średnich.

Wszystko to za sprawą algorytmu pracy procesora, który dostosowuje jego parametry do możliwości chłodzenia i ogranicza jego taktowanie, jeżeli coś zacznie się przegrzewać.

GramTV przedstawia:

To potwierdza się przy naszym eksperymencie, bo wyższe FPS w grach pochodzą przeważnie od wyższego taktowania procesora, więc to potwierdza tytularne “więcej FPS za mniej prądu”.

Użycie krzywej V/F jest też preferowaną formą undervoltingu, bo pozostawia bez zmian napięcia dla niższych stanów taktowania rdzeni, a więc nie wprowadza niestabilności w ich działaniu.

Dodatkowe konfigurowanie ich nie ma wielkiego sensu, bo są przeważnie łączone z niskim zużyciem zasobów procesora, a więc nie wymagają mocnego chłodzenia, dlatego też w adaptacji skupiłem się na tych mnożnikach, których używa się najczęściej w grach i podczas renderingu.

Warto przy tym pamiętać, że krzywa V/F zachowuje się specyficznie i do obliczenia realnej wartości dynamicznej adaptacji napięć dla wyższych mnożników procesora bierze też pod uwagę napięcia niższych. W tej sytuacji najlepiej używać tej samej wartości “offsetu” dla wszystkich, które nas interesują, czyli w tym przypadku trzech.

Tekst powstał we współpracy z Cooling.pl

Komentarze
0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!