Recenzja The Callisto Protocol - klasyk survival horrorów w sosie z autorskich błędów

Mateusz Mucharzewski
2022/12/05 11:05
11
0

Dawno w branży w grudniu nie dostaliśmy tak dużej i dobrej premiery. Jednocześnie po pewnymi względami złej i pełnej kontrowersji.

Recenzja The Callisto Protocol - klasyk survival horrorów w sosie z autorskich błędów

Trzy dni grania, około 10 godzin na liczniku i masa wniosków - bardzo pozytywnych jak i równie złych. Dawno przechodzenie jakiejś gry nie zagwarantowało mi takiej amplitudy emocji. The Callisto Protocol raz było dla mnie jedną z najlepszych gier roku, aby za chwilę irytować bezmyślnymi decyzjami. Miłość i nienawiść wymieszane w grze łączącej klasyki gatunku z mocnymi skojarzeniami z najlepszymi produkcjami action adventure, nieprzeciętną brutalnością, ale i mnóstwem błędów - technicznych oraz designerskich. Wyszedł z tego produkt, który mocno podzieli społeczność graczy. Już zresztą dzień premiery przyniósł zalew negatywnych opinii rozczarowanych miłośników horrorów stęsknionych za rozgrywką na modłę Dead Space. Jeśli to kogoś zniechęciło do The Callisto Protocol, mam dobrą wiadomość - w rzeczywistości jest znacznie lepiej.

Wspomniane wyżej skojarzenia z action adventure to przede wszystkim sam początek gry. Zaczynamy jako Jacob, pilot statku, który musi dostarczyć ładunek. Z pozoru prosta, rutynowa robota, która ma zapewnić ogromne zyski. W trakcie dochodzi jednak do abordażu, a później rozbicia maszyny na skutej lodem planecie. Zamiast ratunku trafiamy do więzienia Black Iron. Wszystko dzieje się szybko i intensywnie. W tym momencie możemy się zastanawiać czy to nie czasem nowa produkcja Naughty Dog. Prolog budzi więc nadzieję na coś niezwykłego. Wizualnie gra prezentuje się wspaniale, animacje są perfekcyjne, podobnie jak gra aktorska. To aż kipi jakością. Chociaż później tak długich i dobrze wyreżyserowanych sekwencji już nie ma, od razu wiadomo jak ważną rolę w grze pełni historia. Faktycznie z czasem, zwłaszcza w drugiej połowie kampanii, nieco mi brakowało dialogów. Początkowo jeszcze regularnie obserwowaliśmy takie sekwencje, ale później ich częstotliwość zmalała. Mimo wszystko sposób pokazania i poprowadzenia historii to najwyższa półka.

GramTV przedstawia:

Wróćmy do naszego więzienia. Twórcy podjęli słuszną decyzję i nie rozwlekali tego momentu. Ledwo trafiamy za kraty, a w okolicy już zaczyna się dziać coś bardzo złego. Nagle ludzie zamieniają się w dziwne monstra i atakują siebie nawzajem. Razem z napotkanym więźniem próbujemy się wydostać. O ile prolog zrobił na mnie ogromne wrażenie, od teraz zaczyna się wszystko co najgorsze w The Callisto Protocol. Otóż twórcy zdecydowali się na wprowadzenie nietypowego systemu uników. Zamiast wciskać przycisk musimy wychylać gałkę w jedną lub drugą stronę. Tym samym trzeba zapomnieć o wszystkich dotychczasowych przyzwyczajeniach z gier i robić coś z pozoru mało intuicyjnego. Efekt? Pierwsze kilka walk to był dramat. Ginąłem z niesamowitą częstotliwością. Piekielnie irytowało mnie to, że wróg musi dostać całkiem sporo ciosów, a ja ginę momentalnie. Szybko więc zapoznałem się z brutalnymi animacjami zgonów, których w grze jest całkiem sporo. W pierwszych godzinach rozgrywki miałem ich już jednak dość, bo nie potrafiłem sobie poradzić nawet mając przed sobą jednego wroga. W pewnym momencie aż zacząłem szukać informacji czy Striking Distance nie inspirowało się gatunkiem souls-like. Tylko tego by brakowało.

Mój poziom irytacji był tak wielki, że zacząłem żałować że zadeklarowałem napisanie recenzji. Wyobraźcie sobie moje odczucia. Podchodzę do wroga, rozpoczynam sekwencję mniej więcej trzech uderzeń, kończę ją, a on nadal trzyma się na nogach. Teraz to oczywiście on atakuje, a ja muszę sobie radzić z problematycznym unikiem (zwłaszcza, że jeden nie zawsze wystarczy). Potem druga, a nawet trzecia seria ciosów. Nie pomaga główny bohater, który rusza się jak wóz z węglem. Im dalej w las tym gorzej. Wprawdzie znalazłem pierwszy pistolet, ale liczba naboi nie była zbyt duża. Niestety natrafiłem na kolejne problemy - bezmyślność level designu. Tak, bezmyślność. Gra początkowo jest trudna, nie wybacza błędów i wymaga zdobywania nowych umiejętności przy jednoczesnym odzwyczajeniu się od tego, co znamy z innych produkcji. Aby było jeszcze gorzej pojawiają się następujące sytuacje - idę korytarzem, trafiam na wroga i zabijam go. Oczywiście nie za pierwszym razem, a przy kolejnej próbie. Sukces, prawda? Otóż nie, bo nagle ktoś uderza mnie od tyłu. Tak, w The Callisto Protocol zdarzają się sceny, w których wróg magicznie pojawia się za naszymi plecami i zadaje śmiertelny cios.

Aby było jeszcze ciekawiej nie pomaga stopniowanie trudności. Twórcy tak przekombinowali, że ja czułem się zdezorientowany nawet w trakcie wyboru poziomu. Nazywają się one minimalna, średnia i wysoka ochrona. Ale ochrona czego? Brzmi jakby wysoka ochrona odnosiła się do bohatera, a więc to był najniższy poziom trudności. Niestety jest odwrotnie. Rozmawiałem o tym z jeszcze jedną osobą i oboje mieliśmy problem ze zrozumieniem intencji twórców. Niestety ten z pozoru najłatwiejszy wariant i tak jest dosyć wymagający. Szkoda, bo wiele osób zagrałoby w The Callisto Protocol dla atmosfery i historii, a wymagające spotkania z potworami mogą ich nieco odrzucić.

Komentarze
11
whitewolfLBN
Gramowicz
14/12/2022 13:17

czy można kupić na xone i będzie działać na xsx ? bo zazwyczaj tak się kupowało a teraz jest rozbierzność między tymi dwoma wersjami płyty (skok na kase) czy są 2 osobne wersje ?

DJQuicksilver
Gramowicz
08/12/2022 12:36

No ale który to już raz. Nieprzerwanie od 10 lat trwa jakaś dziwna czarna seria. Gry które wychodzą na pc w dniu premiery są niegrywane. Ba nawet nowe exclusiwy na next genach ledwie maja 30 fps. O co tu chodzi. Nagle działy kontroli jakości upadły. No bo skoro na 13900k i RTX4090 w 1080p gra ma rozrzut fpsów jak obornik na rozrzutniku (30 - 120 fps) to wybaczcie ale wydaje mi się ze to jawna kpina. Na konsolach nie trzyma nawet 60 fps -  no ale tam się tego nie wymaga i każdy mówi ze jest git. To już naprawdę tak nisko recenzenci upadli że za kilka dolarów przepchną grę a potem jakoś to będzie. Na szczęście ludzie się budzą -  nvidia, amd notują ogromne spadki sprzedaży nowych gpu. To może czas  zacząć bojkotować nowe gry. 

BestWishForYou
Gramowicz
07/12/2022 08:25
Yarod napisał:

To żeś mnie całkowicie odwiódł od zakupu. Dzięki za uratowanie paru stów.

dariuszp napisał:

Tak, kupiłem gierkę i po przejściu żałowałem wydanych pieniędzy. Miała pozytywne recenzje ale recenzent którego recenzje sprawdziłem nie wyłapał jak słaby jest to horror i jak głupi jest system walki.

Jest jeden plus. Jak grałem np. w Obcy: Izolacja to się stresowałem bo gra była relatywnie trudna a alien nieprzewidywalny plus była genialna atmosfera. Więc robiłem sobie dosłownie przerwy od gry bo wieczne stresowanie się i całkowita uwaga nie pozwalały mi się zrelaksować wieczorem.

W Callisto Protocol bawiłem się wyśmienicie śmiejąc się z tego jak głupi jest system walki, jak liniowa jest cała gra i jak bezsensowne były te wyskakujące znikąd potwory. Zero stresu. Gra była tak zła że aż była zabawna.

MisioKGB napisał:

Holy shit, brzmi jak zmarnowane 300 zł?

Bosze, no mnie też. Szkoda w sumie. Zapowiadała się dobra rzeźnia. Nie rozumiem tych wyśmienitych recenzji, bo wszystkie takie są. 

Yarod
Gramowicz
06/12/2022 13:49
dariuszp napisał:

Tak, kupiłem gierkę i po przejściu żałowałem wydanych pieniędzy. Miała pozytywne recenzje ale recenzent którego recenzje sprawdziłem nie wyłapał jak słaby jest to horror i jak głupi jest system walki.

Jest jeden plus. Jak grałem np. w Obcy: Izolacja to się stresowałem bo gra była relatywnie trudna a alien nieprzewidywalny plus była genialna atmosfera. Więc robiłem sobie dosłownie przerwy od gry bo wieczne stresowanie się i całkowita uwaga nie pozwalały mi się zrelaksować wieczorem.

W Callisto Protocol bawiłem się wyśmienicie śmiejąc się z tego jak głupi jest system walki, jak liniowa jest cała gra i jak bezsensowne były te wyskakujące znikąd potwory. Zero stresu. Gra była tak zła że aż była zabawna.

MisioKGB napisał:

Holy shit, brzmi jak zmarnowane 300 zł?

To żeś mnie całkowicie odwiódł od zakupu. Dzięki za uratowanie paru stów.

dariuszp
Gramowicz
06/12/2022 13:24
MisioKGB napisał:

Holy shit, brzmi jak zmarnowane 300 zł?

Tak, kupiłem gierkę i po przejściu żałowałem wydanych pieniędzy. Miała pozytywne recenzje ale recenzent którego recenzje sprawdziłem nie wyłapał jak słaby jest to horror i jak głupi jest system walki.

Jest jeden plus. Jak grałem np. w Obcy: Izolacja to się stresowałem bo gra była relatywnie trudna a alien nieprzewidywalny plus była genialna atmosfera. Więc robiłem sobie dosłownie przerwy od gry bo wieczne stresowanie się i całkowita uwaga nie pozwalały mi się zrelaksować wieczorem.

W Callisto Protocol bawiłem się wyśmienicie śmiejąc się z tego jak głupi jest system walki, jak liniowa jest cała gra i jak bezsensowne były te wyskakujące znikąd potwory. Zero stresu. Gra była tak zła że aż była zabawna.

dariuszp
Gramowicz
06/12/2022 13:18
Silverburg napisał:

Czy mnie się wydaje, czy twórcy się odgrażali, że gra będzie trudna, bo przeciwnicy mają się uczyć twojego sposobu walki?

Nic takiego nie słyszałem ale na 100% tak nie jest :D dosłownie trzymasz przycisk "w lewo" a po ataku przeciwnika zmieniasz na "w prawo" i przeciwnik nie jest w stanie Cie trafić o ile sie nie pomylisz :D dodam że kolejność nie ma znaczenia, nie ma też znaczenia którą ręką atakuje przeciwnik i w jakim kierunku :D

Jedyny problem to jak walczysz z 2 przeciwnikami na raz ale to tylko pokazuje że całego mechanizmu nie przemyśleli :D

Co warto jeszcze wspomnieć - ta gra nawet straszna nie jesst. Przez całą grę wszystko co robią to tzw "jump scare" czyli coś Cie atakuje znikąd :-) Po jakimś czasie to wręcz zabawne.

Silverburg
Gramowicz
06/12/2022 12:41
dariuszp napisał:

Wersja na PS5 działa wyśmienicie. Problemy były tylko na PC oraz na Xbox brakowało odbić.

Autor rozbawił mnie naprawdę tym całym dramatycznym opisem walki bo system w Callisto jest idiotycznie prosty i wręcz śmieszny do tego stopnia że straciłem jakąkolwiek ochotę grać w tą grę. Zwłaszcza że po paru godzinach wychodzi na to że jest też popsuty.

Otóż... nie trzeba w ogóle mieć timingu jeżeli chodzi o uniki. Nie trzeba nic wiedzieć. Nie trzeba myśleć. Za to trzeba mieć pół mózgu żeby dać się zabić na początku gry gdzie na ogół walczymy z 1 przeciwnikiem na raz. Otóż... wystarczy trzymać w lewo albo prawo kiedy przeciwnik na nas biegnie i przeciwnik NIGDY NIE TRAFI. Żeby zrobić unik trzeba iść w BOK. Tyle :-) To jest tak głupie że aż śmieszne.

Teraz przypał - jak przeciwnik w Was nie trafi to od razu przeskakujecie gałką w drugą stronę więc jak szliście w lewo to od razu dawajcie w prawo. I znowu przeciwnik w Was nie trafi.

JEDYNA sytuacja kiedy przeciwnik w Was trafi to jeżeli podczas pierwszego ataku idziecie w lewo a podczas drugiego dalej gałkę macie na lewo. Więc po prostu musicie zmieniać kierunek po każdym ataku i tyle.

A dlaczego mówię że całość jest popsuta? Bo ten system słabo działa jak walczycie np z 3 przeciwnikami. Głównie przy końcu gry. No i jak znacie ten trik to gra jest tak prosta i nudna że się w pale nie mieści. Tylko idziecie do przodu korytarzami i tyle.

Czy mnie się wydaje, czy twórcy się odgrażali, że gra będzie trudna, bo przeciwnicy mają się uczyć twojego sposobu walki?

MisioKGB
Gramowicz
06/12/2022 12:08
dariuszp napisał:

Wersja na PS5 działa wyśmienicie. Problemy były tylko na PC oraz na Xbox brakowało odbić.

Autor rozbawił mnie naprawdę tym całym dramatycznym opisem walki bo system w Callisto jest idiotycznie prosty i wręcz śmieszny do tego stopnia że straciłem jakąkolwiek ochotę grać w tą grę. Zwłaszcza że po paru godzinach wychodzi na to że jest też popsuty.

Otóż... nie trzeba w ogóle mieć timingu jeżeli chodzi o uniki. Nie trzeba nic wiedzieć. Nie trzeba myśleć. Za to trzeba mieć pół mózgu żeby dać się zabić na początku gry gdzie na ogół walczymy z 1 przeciwnikiem na raz. Otóż... wystarczy trzymać w lewo albo prawo kiedy przeciwnik na nas biegnie i przeciwnik NIGDY NIE TRAFI. Żeby zrobić unik trzeba iść w BOK. Tyle :-) To jest tak głupie że aż śmieszne.

Teraz przypał - jak przeciwnik w Was nie trafi to od razu przeskakujecie gałką w drugą stronę więc jak szliście w lewo to od razu dawajcie w prawo. I znowu przeciwnik w Was nie trafi.

JEDYNA sytuacja kiedy przeciwnik w Was trafi to jeżeli podczas pierwszego ataku idziecie w lewo a podczas drugiego dalej gałkę macie na lewo. Więc po prostu musicie zmieniać kierunek po każdym ataku i tyle.

A dlaczego mówię że całość jest popsuta? Bo ten system słabo działa jak walczycie np z 3 przeciwnikami. Głównie przy końcu gry. No i jak znacie ten trik to gra jest tak prosta i nudna że się w pale nie mieści. Tylko idziecie do przodu korytarzami i tyle.

BestWishForYou napisał:

Ciekawi mnie czy wersja na PS5 też jest tak tragicznie zoptymalizowana? Ktoś kupił i może się wypowiedzieć?

Holy shit, brzmi jak zmarnowane 300 zł?

dariuszp
Gramowicz
06/12/2022 11:08
BestWishForYou napisał:

Ciekawi mnie czy wersja na PS5 też jest tak tragicznie zoptymalizowana? Ktoś kupił i może się wypowiedzieć?

Wersja na PS5 działa wyśmienicie. Problemy były tylko na PC oraz na Xbox brakowało odbić.

Autor rozbawił mnie naprawdę tym całym dramatycznym opisem walki bo system w Callisto jest idiotycznie prosty i wręcz śmieszny do tego stopnia że straciłem jakąkolwiek ochotę grać w tą grę. Zwłaszcza że po paru godzinach wychodzi na to że jest też popsuty.

Otóż... nie trzeba w ogóle mieć timingu jeżeli chodzi o uniki. Nie trzeba nic wiedzieć. Nie trzeba myśleć. Za to trzeba mieć pół mózgu żeby dać się zabić na początku gry gdzie na ogół walczymy z 1 przeciwnikiem na raz. Otóż... wystarczy trzymać w lewo albo prawo kiedy przeciwnik na nas biegnie i przeciwnik NIGDY NIE TRAFI. Żeby zrobić unik trzeba iść w BOK. Tyle :-) To jest tak głupie że aż śmieszne.

Teraz przypał - jak przeciwnik w Was nie trafi to od razu przeskakujecie gałką w drugą stronę więc jak szliście w lewo to od razu dawajcie w prawo. I znowu przeciwnik w Was nie trafi.

JEDYNA sytuacja kiedy przeciwnik w Was trafi to jeżeli podczas pierwszego ataku idziecie w lewo a podczas drugiego dalej gałkę macie na lewo. Więc po prostu musicie zmieniać kierunek po każdym ataku i tyle.

A dlaczego mówię że całość jest popsuta? Bo ten system słabo działa jak walczycie np z 3 przeciwnikami. Głównie przy końcu gry. No i jak znacie ten trik to gra jest tak prosta i nudna że się w pale nie mieści. Tylko idziecie do przodu korytarzami i tyle.

BestWishForYou
Gramowicz
06/12/2022 09:06

Ciekawi mnie czy wersja na PS5 też jest tak tragicznie zoptymalizowana? Ktoś kupił i może się wypowiedzieć?

Yarod
Gramowicz
05/12/2022 14:38

Ja poczekam, połatają, może wyjdą jakie community do tego też.