FPS-y, które odmieniły ten gatunek - ranking TOP 10

Mateusz Mucharzewski
2024/06/01 12:00
8
0

Odmienić najbardziej mainstreamowy gatunek to wielkie osiągnięcie. Nawet jeśli innowacje były czasami niewielkie.

Lista najbardziej innowacyjnych i przełomowych gier dla gatunku pierwszoosobowych shooterów jest często powtarzana. Znajdziemy tam takie tytuły jak Doom, Quake czy Half-Life. Dzisiaj wrócimy do tematu, ale skupimy się tylko na w miarę bliskich nam czasach. Stąd też w zestawieniu pełno będzie produkcji, które innowacyjne były w małym obszarze, dodając od siebie jakiś tryb czy kreując podgatunek.

Jeśli więc ktoś jest fanem FPS-ów, poniższe 10 gier musi dobrze znać. To są produkcje, które w ostatnich latach w największy sposób rozwinęły ten popularny gatunek.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Ten tekst musimy zacząć od gry, która moim zdaniem była największym kamieniem milowym w rozwoju FPS-ów w ostatnich latach. Wydany w 2007 roku shooter zbudował dzisiejszą, niezwykle mocną pozycję marki Call of Duty. Zrobił to między innymi innowacyjną rozrywką. To był pierwszy taki FPS, tak oskryptowany, efektowny i dynamiczny. To on też wyznaczył kierunek jakim podążało wiele innych tego typu produkcji. Nie zapominajmy również o tym, że to właśnie po pierwszym Modern Warfare prawie każdy duży pierwszoosobowy shooter musiał mieć misję snajperską. Wkład w rozwój gatunku zespołu Infinity Ward jest ogromny. Moim zdaniem najbardziej innowacyjny FPS współczesnych czasów.

FPS-y, które odmieniły ten gatunek - ranking TOP 10

Borderlands

Jeszcze kilka lat temu jednym z popularniejszych typów gier były looter shootery. Ich popularność zaczęła się właśnie od Borderlands. Gra studia Gearbox Software wydawała się skazana na porażkę, ale nieoczekiwanie odniosła ogromny sukces komercyjny i artystyczny. Oczywiście formuła zaproponowana przez amerykańskiego dewelopera nie jest gigantyczną innowacją. Looter shootery to nic innego jak przeniesienie idei hack & slasha (grindowanie nowego sprzętu) do realiów pierwszoosobowego shootera. Po drodze było jeszcze Dead Island, które robiło dokładnie to samo, ale strzelanie nie było tam na pierwszym planie. Borderlands nie wynalazło więc koła na nowo, ale zrobiło wystarczająco dużo nowego, aby zdobyć tytuł prekursora gatunku looter shooterów.

Destiny

Rozkładając Destiny na czynniki pierwsze można odnieść wrażenie, że Bungie nic szczególnie nowego nie wymyśliło. Jeśli jednak spojrzymy na tę grę całościowo, ciężko znaleźć cokolwiek wydanego wcześniej co było tak rozbudowane. Można wręcz powiedzieć, że to pierwszy prawdziwy mix MMO z FPS-em. Rozmach, skala i podejście do rozgrywki sprawiają, że Destiny to niezwykle innowacyjna gra, która pokazuje wcześniej niewidziane w gatunku rzeczy. To wszystko mimo kilku wyraźnych problemów, które sprawiły że Bungie szybko musiało przygotować znacznie lepszą kontynuację. Na rynku mamy kilka sieciowych FPS-ów, ale każdy z nich opiera się na mniejszej skali (np. tylko tryb battle royale). Destiny z kolei ma znacznie bardziej rozbudowany system rozwoju postaci czy duże misje do kooperacji (raidy). Ciężko wskazać innego FPS-a, który może w swojej skali konkurować z produkcją Bungie.

GramTV przedstawia:

Komentarze
8
wolff01
Gramowicz
02/06/2024 10:59
koNraDM4 napisał:

Przecież autor na wstępie napisał, że każda taka lista po prostu się zaczyna od tych tytułów więc chciał specjalnie pójść w przód by wybrać inne tytuły ale no nie oszukujmy się średnio to wyszło

wolff01 napisał:

Dziwny artykuł. Autor chyba zamknął się w pewnym oknie czasowym. Fakt, ciężko jest zamknąć innowacyjne tytuły w liczbie 10, ale należałoby pomyśleć czy nie zacząć od klasyków jak Half-Life (Counter-Strike? Alyx?), Doom czy Quake.

Ale ja właśnie do tego pije, tylko nie napisałem do końca o co mi chodziło, bo artykuł jest dziwny gdyż sam autor chyba nie wie czym chce żeby był. Autor "zamknął się w oknie" - czyli podjął szeroki temat, po czym ograniczył jego zakres. Cały problem polega na tytułowaniu takich artykułów "Top 10", z wiadomych względów - żeby ludzie klikali, bo listy top zawsze przyciągają ludzi. No tylko takie tytułowanie z góry naraża na kontrowersje bo autor może chciał napisać artykuł o paru swoich ulubionych tytułach z pominięciem klasyków - żeby nie było że artykuł zbyt oczywisty. 

dariuszp
Gramowicz
02/06/2024 10:48
koNraDM4 napisał:

Przecież autor na wstępie napisał, że każda taka lista po prostu się zaczyna od tych tytułów więc chciał specjalnie pójść w przód by wybrać inne tytuły ale no nie oszukujmy się średnio to wyszło

wolff01 napisał:

Dziwny artykuł. Autor chyba zamknął się w pewnym oknie czasowym. Fakt, ciężko jest zamknąć innowacyjne tytuły w liczbie 10, ale należałoby pomyśleć czy nie zacząć od klasyków jak Half-Life (Counter-Strike? Alyx?), Doom czy Quake.

Tak ale napisał też że to były tytuły kreujące gatunek z czym się nie zgodzę. 

Dodatkowo o ile rozumiem czemu nie chciał po raz pięćdziesiąty wspomnieć o Half-Life to kompletnie nie czaje czemu jako looter shooter wybrał borderlands który tak naprawdę takim pełnym looter shooterem nie jest bo tylko z tyłka bronie generował. Gdzie Hellgate: London mimo że nieudane, nadal było dość znane bo był hype i to był prawdziwy looter shooter i był tylko 2 lata wcześniej. 

Tak samo jeżeli chodzi o sieciowy FPS - czemu wybrał Destiny które jest co-opem z instancjami + ma bezsensowną mapę po której może się poruszać chyba z 16 osób max gdzie 2 lata wcześniej był Planetside 2 który daje Ci 2000 graczy na gigantycznej mapie walczących o co tylko się da. Więc już wybaczę nawet że nie wspomniał o prawdziwych grach które zapoczątkował sieciowy shooter ale to dla mnie obłędne by wybrać Destiny zamiast Planetside. 

Gdzie btw. Planetside 2 jest do dzisiaj dość popularne. W grę nadal gra ponad tysiąc ludzi gdzie gierka wyszła 12 lat temu. 

koNraDM4
Gramowicz
02/06/2024 09:13
wolff01 napisał:

Dziwny artykuł. Autor chyba zamknął się w pewnym oknie czasowym. Fakt, ciężko jest zamknąć innowacyjne tytuły w liczbie 10, ale należałoby pomyśleć czy nie zacząć od klasyków jak Half-Life (Counter-Strike? Alyx?), Doom czy Quake.

Przecież autor na wstępie napisał, że każda taka lista po prostu się zaczyna od tych tytułów więc chciał specjalnie pójść w przód by wybrać inne tytuły ale no nie oszukujmy się średnio to wyszło




Trwa Wczytywanie