Zapis czata z ekipą Wiedźmina po prezentacji gry na targach GC 2007!

gram.pl
2007/08/31 23:31

Tegoroczne Games Convention było kolejną imprezą, na której prezentowano Wiedźmina i jednocześnie pierwszą, na której grę własnoręcznie mogło przetestować tak wiele osób. Promowana na dwóch stoiskach, debiutancka produkcja studia CD Projekt RED przyciągała uwagę nie tylko grywalnym kawałkiem kodu, ale również ciekawym wystrojem, masą gadżetów, smaczną kuchnią i ponętnymi hostessami...

Tegoroczne Games Convention było kolejną imprezą, na której prezentowano Wiedźmina i jednocześnie pierwszą, na której grę własnoręcznie mogło przetestować tak wiele osób. Promowana na dwóch stoiskach, debiutancka produkcja studia CD Projekt RED przyciągała uwagę nie tylko grywalnym kawałkiem kodu, ale również ciekawym wystrojem, masą gadżetów, smaczną kuchnią i ponętnymi hostessami...

Przed Wami zapis przeprowadzonego 30 sierpnia, moderowanego (w roli moderator wystąpiła Soleila) czata z członkami ekipy odpowiedzialnej za powstawanie Wiedźmina. Na pytania Gramowiczów oraz forumowiczów thewitcher.com odpowiadali: Zapis czata z ekipą Wiedźmina po prezentacji gry na targach GC 2007!

Michał Kiciński Joint CEO

Łukasz Mach PR Manager

Jerzy Cichocki Global Brand Manager

Marek Ziemak Designer

Cóż więcej można napisać? Zaczynamy! Oczywiście od pierwszego pytania...

master_matrox: Ile czasu przygotowaliście się do targów?

Łukasz Mach: Generalnie targi przygotowywane są cały rok - pokazujemy tam efekty pracy nad grą.

Michał Kicińki: Przygotowywaliśmy się kilka miesięcy. Jak przed każdymi targami. Choć trwają tylko kilka dni, roboty jest mnóstwo. Stoisko, gadżety, prezentacje gry. Wszystko to trzeba przygotować naprawdę tip - top, a i tak zdarzają się wpadki. Dodatkowym utrudnieniem było, że cały RED musiał praktycznie zostać w Warszawie kończyć pracę nad grą. Z całej sporej ekipy targowej były tylko dwie osoby bezpośrednio pracujące nad grą.

Fabio_00: Jakie wrażenie wywarł Wiedźmin na tegorocznych targach?

Marek Ziemak: Gra bardzo bardzo się ludziom podobała, a intro powaliło wszystkich. Generalnie nieustanne były kolejki :)

master_matrox: Czy zaliczyliście jakieś wpadki, albo coś było nie tak, jak zaplanowano?

MK: Wpadek było trochę. Choć nie zaważyły na tym, że targi były dla nas udane. Oczywiście ja wpadek widzę najwięcej ;) oto lista:

Jerzy Cichocki: 1. Nieschłodzone piwo?

ŁM: Długa ta lista ;)

MK: Polski tekst na teczce, brak niemieckojęzycznych press kitów (tylko angielskie), za krótkie kurtyny w kinie ;) czy za mocne oświetlenie na stoisku ATARI... A piwo nie nadążało się chłodzić ;)

JC: Wiedziałem ;>

bendkos: Jakie części gry były przedstawione na targach? sam początek środek gry?

MZ: Prezentowaliśmy dwa wcześniej przygotowane save'y. Pierwszy prezentujący lokacje miejskie oraz klimat świata, drugi nastawiony bardziej na walkę.

master_matrox: Czy zdarzyła się jakaś zabawna sytuacja?

ŁM: Oj tak, Michał pewnie opowie jak chodził po rusztowaniach :D

MK: Tiaaa było trochę. Myślę, że ogólnie wyjazd należy do bardzo udanych. Było kilka nieszablonowych akcji, na przykład najazd w kilkanaście osób na stoisko Rockstara z wlepkami Witchera, po tym jak wlepili nam kilka. Bardzo interesująca była część wieczorna, między innymi zwiedzanie rusztowań na hali, a la Spider-Man czy Homer (z Simpsonów), no i moja wpadka do bajorka przed targową halą. Oj, działo się działo :) Łukasz, Ty też chodziłeś po rusztowaniu :)

Mr_Mario: Jakie aspekty gry zostały przyjęte przez grających ciepło, a jakie mniej ciepło?

MZ: Najbardziej podobała się postać Wiedźmina i konstrukcja świata. Z pewnością na plus wyszedł tez system walki.

MK: No i ogromnie podobał się film Tomka Bagińskiego, pokazywany w kinie na stoisku ATARI, ludzie wychodzili z klasycznym opadem szczęk ;)

ŁM: Troszkę słabo została odebrana animacja twarzy i trzeba przyznać, że sfilmowane zostały akurat nienajmocniejsze momenty. Również walka w jednym momencie nieco nam się zbugowała i kilka postaci się słabo zachowywało.

pmiszcz: Jak pozytywne były reakcje widzów? Powiedzmy w skali od 0 do 20.

MK: 22. Były bardzo pozytywne. Okazywany był nam full respect, kilka osób mnie zaczepiło na korytarzu i mi gratulowali, że super gierkę robimy, również sporo osób z branży nas pochwaliło.

JC: 20. Na pytanie dotyczące reakcji fanów i dziennikarzy można odpowiedzieć reakcja jednego dziennikarza (nawet nie pamiętam kto to był), który przyznał, że mieliśmy najfajniejsze stoisko i najfajniejszych ludzi - "wszędzie sztywniaki w garniakach, a Wy tacy wyluzowani”. I to była najlepsza nagroda dla nas. Aha, no i koleś, który po wyszarpaniu koszulki zaczął ją całować. Dla takich chwil warto żyć!

gothicsheep: Czy rozdawaliście jakieś gadżety?

JC: Koszulki, plakaty, karty do gry...

MK: W sumie rozdaliśmy ponad 10000 wlepek, 1000 koszulek, 7000 tatuaży, 2000 press packów, 400 książek po angielsku, 1500 talii kart po niemiecku, 100 kg wiedźmińskich krówek... Soleila przebierała tych co chcieli dostać koszulkę, ja natomiast tatuowałem oczekujących w kolejce na film. Było wesoło.

elekrin: A zrobicie jakieś stoisko w Polsce? Czy może w przyszłości, przy jakiejś kolejnej super-produkcji?

ŁM: Serdecznie na Polcon zapraszamy :)

MK: Sobota na Polconie dniem wiedźmińskim, będzie nas tam sporo :)

pmiszcz: Czy po Polconie pojawi się intro do gry lub jakiś trailer?

ŁM: Intro na razie nie. Ale już niedługo będzie dużo gameplayów. Bardzo duuużo.

s0nic: Czy stoisko Wiedźmina było jednym z najbardziej obleganych stanowisk na targach? I jaka była mniej więcej liczba osób, która odwiedziła Wasze stoisko?

MZ: Na stanowisku biznesowym mieliśmy cały czas pełna salkę, prezentowaliśmy grę i intro bez przerwy przez prawie 10 godzin dziennie.

JC: Jeśli chodzi o stoisko ATARI, na którym prezentowaliśmy film w systemie HD z dźwiękiem surround + stanowiska hands-on, to raczej nie pomylę się, jeśli powiem, że mieliśmy jedne z najdłuższych kolejek.

MK: Z szybkiego wyliczenia wynika, że film w Wiedźminowym obejrzało plus minus 5-7 tysięcy ludzi przez cztery dni trwania targów.

JC: Każdy chciał wejść, zobaczyć... po halach chodziło wiele osób w koszulkach wiedźmińskich, sporo naklejek na ścianach się pojawiło, w toaletach były specjalne stickery, wiec ludzie – chcąc, nie chcąc - musieli sprawdzić, o co w tym wszystkim biega.

Cofalik: Czy macie zamiar zrobić coś z nadszarpniętą opinią w serwisie GameTrailers? Wiedźmin zaprezentował się tam bardzo słabo, w porównaniu do innych gier. Przydałyby się jakieś bardziej rozbudowane "developers walkthrough" albo "making of"...

ŁM: Na pewno będziemy puszczać dużo gameplayów, żebyście mogli ocenić grę na materiałach w wysokiej jakości. Gra zupełnie inaczej prezentuje się na fajnym monitorze, a zupełnie inaczej na małych okienkach youtubowych, do tego przy obrazie zgranym z kamery.

MK: Planujemy przed premierą puścić jeszcze około 6-8 filmów. Generalnie materiału filmowego będzie więcej. Zakupiliśmy do tego celu specjalne urządzenie, wcześniej sprawiało nam to trochę technicznych problemów. Myślę, że będzie można sobie wyrobić opinię na podstawie więcej niż przypadkowego materiału. Zwłaszcza 25-minutowy film, który planujemy niedługo udostępnić prezentuje spory fragment gry.

MZ: Pamiętajmy, że filmiki z GameTrailers nie były specjalnie przygotowywane, a był to jedynie fragment prezentacji, wiec nie pokazywaliśmy w nich konkretnych fragmentów, dobranych pod kątem dynamiki trailera. Radolini: A co z wyłapanymi błędami technicznymi? Czy to był tylko chwilowy błąd wychwycony przez kamery czy problem leży w gdzie indziej?

ŁM: Na prezentacjach wersji beta takie rzeczy zawsze się zdarzają - to już nie jest marketingowy stuff, ale konfrontacja grywanej wersji z graczami - błędy się zdarzają w takich sytuacjach.

MZ: Pamiętajmy, że jesteśmy w trakcie optymalizacji, a prezentowana gra to wersja beta, wiec błędy oczywiście się pojawiają.

MK: Generalnie na etapie wersji beta błędów jest mnóstwo. Mamy ich w bazie kilkaset. Codziennie kilkadziesiąt nowych jest wpisywanych, ale też codziennie około 100 usuwamy. Na tym etapie prac to zupełnie normalna sprawa. Ogółem gra testowana jest bardzo dokładnie. W sumie pracuje kilka zespołów testerów, w sumie będzie na pewno powyżej 50 osób, non-stop testujących grę.

brantej: Kiedy możemy spodziewać się dema?

ŁM: Demo prawdopodobnie ukaże się dopiero po premierze, w tej chwili skupiamy się na grze jako takiej.

Terranova: Premiera Wiedźmina mniej więcej pokrywa się z datami wydania wielu innych dużych i głośnych produkcji. Nie obawiacie się tego, że pomimo iż Wasza gra będzie na dobrą sprawę jedynym cRPG-iem a najbliższym okresie, to może zostać nieco "zepchnięta" na boczny tor?

ŁM: Wiedźmin jest w zasadzie jedynym prawdziwym RPG planowanym na ten rok. Myślę, że fani gatunku nie mogą ominąć naszej gry :)

JC: Skromność to nasza narodowa przywara. Pewnie twórcy Hellgate: London też się zastanawiali nad przesunięciem premiery z powodu Wiedźmina :) A z ciekawostek podam fakt, ze panowie ze Sierry i Konami chcieli nasze koszulki :)

MK: Przebicie się Wiedźmina na pewno nie będzie łatwe. Wszystkie gry będące nową marką mają bardzo trudne wejście. Jednak mamy podstawy, aby wierzyć, że źle nie będzie. Widać to po reakcjach mediów i zwiększającym się zapotrzebowaniu na grę. W Niemczech Wiedźmin gości regularnie na listach najbardziej oczekiwanych tytułów. Na pewno będzie dobrze, co nie znaczy, że łatwo...

Duelist: Czy premiera zostanie przesunięta?

ŁM: W tej chwili nawet o tym nie myślimy. Pracujemy tak, żeby gra ukazała się 26 października, czyli zgodnie z planem.

Michalun: Kiedy macie zamiar ruszyć z medialną akcją promocyjną Wiedźmina, bo jak na razie to w mediach o nim cichutko?

MK: Właśnie się nad tym naradzamy:) Wszystkie działania promocyjne zaplanowane są na koniec września i cały październik. Będzie się działo naprawdę dużo. W wakacje chcieliśmy dać wszystkim odpocząć, bo pojawiały się głosy, że Wiedźmina jest za dużo w mediach. Teraz to typowa cisza przed burzą :-D

GramTV przedstawia:

danzelmario: A propos fanów, do jakiej grupy kierowany jest Wiedźmin, czy gracz który nie ma nic wspólnego z prozą Sapkowskiego będzie równie usatysfakcjonowany z gry, jak ten który doskonale zna książkę?

MZ: Oczywiście gra nie jest skierowana jedynie do fanów książek Sapkowskiego. Fabuła subtelnie wprowadza nas w meandry świata Wiedźminów. Nie ma więc problemu z odnalezieniem się w tym uniwersum.

Dark_Demon: Jak na Wiedźmina na GC reagowali inni twórcy komputerowych eRPeGów? Czy przychodzili coś "podpatrzyć" na Wasze stoisko?

ŁM: Hehe, to dosyć śmieszne historie są. W tym roku na przykład pod koniec targów przyleciał do nas człowiek ze stanowiska Blizzarda z gadżetami na wymianę za nasze. Pojawili się również tez ludzie od Gothica :) Generalnie jest fajnie, bo czuje się zainteresowanie naszą pracą, a ludzie śledzą ją na bieżąco.

MK: Ja zaobserwowałem inne śmieszne zjawisko. Pomimo, że nigdy de facto nie zrobiliśmy żadnej gry, wiele osób z firm mających kilka produkcji na koncie, gratulowało nam świetnej roboty. Czułem się trochę nieswojo w takiej sytuacji, bo w sumie wolałbym przyjmować gratulację już po premierze :)

widgetung: Na stronce Wiedźmina pojawiło się ogłoszenie o poszukiwanych przez CDP RED pracownikach. Jest tego dość sporo, czyżbyście już planowali wydanie kolejnej części gry?

ŁM: Nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę na pewno powiedzieć, że zamierzamy się rozwijać jako studio - szkoda byłoby zmarnować potencjał, który udało nam się zbudować przy Wiedźminie. Czyli zdecydowanie tak, szukamy nowych ludzi :)

Blizari: Dlaczego to ogłoszenie pojawiło się tak niedługo przed premierą, skoro gra powinna być już na końcowym etapie "dopieszczania"?

MK: Ogłoszenia publikujemy cały czas. RED się rozwija i będzie się rozwijać. Po ukończeniu Wiedźmina chcemy nasze moce produkcyjne sporo zwiększyć. Aby tego dokonać już teraz musimy się do tego przygotowywać.

Joannita: Czy jest szansa, że PEGI przydzieli Wiedźminowi grupę wiekową "od 16 lat"?

Soleila: Szansa jest. Na ESRB (system klasyfikacji wiekowej gier obowiązujący w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie) dostaliśmy metkę "mature".

JC: Na GC przyznano nam 16+, wiec w Europie 16+ dla gry jest całkiem możliwe. Ale jak będzie...

Mistic: Planowane są dodatkowo większe atrakcje, promocje albo konkursy związane z Wiedźminem? Oczywiście na jego październikową premierę.

ŁM: Tak, oczywiście! Jest cały plan działań. A konkursy zaczynamy już od najbliższego Polconu (nagroda to możliwość zagrania w Wiedźmina, wiec...:)

CzyzykL: Czy można jeszcze jakoś zdobyć edycję kolekcjonerską gry?

Soleila: Jasne! Na serwisach aukcyjnych. Za kosmiczne pieniądze :)

Joannita: Czy as polskiej fantastyki miał jakieś zastrzeżenia co do fabuły gry?

MZ: Nie było żadnych problemów z fabułą ze strony Andrzeja Sapkowskiego, cały czas z nim współpracujemy. Oczywiście był u nas w studio i widział postępy w produkcji.

Terranova: Czy jako polskie studio w trakcie pobytu na targach odczuwaliście jakikolwiek dyskomfort wynikający z nieco krzywdzącej, stereotypowej opinii na temat Polaków?

JC: Ja nie mogłem nigdzie znaleźć polskich parówek :(

ŁM: Absolutnie! Chwalimy się naszą kulturą, a Wiedźmin to przecież gra, która garściami czerpie z mitologii słowiańskiej! Skoro ludzie potrafią bawić się w realiach kultury nordyckiej czy orientalnej, to dlaczego mieliby nie poczuć klimatu naszej? A na stoisku mieliśmy tradycyjne polskie jedzenie...

euro2000: Które stoisko miało najpiękniejsze hostessy? ;)

Soleila: Z przykrością muszę stwierdzić, że nasze :( Zresztą pokażemy Wam wkrótce galerię zdjęć, jest się czym chwalić.

MZ: Nasze panie zdecydowanie dawały radę, nie tylko hostessy, ale całe ekipa z Polski.

Soleila: Poza tym nasz biegający po targach Wiedźmin wymiatał!

pmiszcz: Czy CD Projekt RED ma zamiar tworzyć wyłącznie lub głównie gry cRPG, czy też zamierzacie spróbować swoich sił w innych gatunkach?

ŁM: Na razie skupiamy się na RPG i chcielibyśmy zrobić dobrze to, co sobie założyliśmy. Potem będziemy myśleć nad innymi gatunkami.

emace23: To może wreszcie ja. Czy będzie dostępna opcja widoku kamery zza pleców?

MZ: Jasne, mamy trzy typy kamery, w tym TPP prezentowana na filmikach gameplayowych.

ŁM: Wygląda to obłędnie :)

MZ: Gra z tej kamery wygląda świetnie i bardzo dynamicznie.

Blizari: Czy questy typu przeprowadzenie dziadka przez las przeważają w grze?

MZ: Oczywiście, że nie :) Mamy dużo ogromnych rozbudowanych i ciekawych questów, ale są też poboczne zadania, krótkie i zwięzłe.

ŁM: Wiedźmin to rasowy RPG i również na prezentowanych gameplayach były inne questy :) Takie questy jak ten z dziadkiem tez się pojawiają, ale nie stanowią większości.

JC: No nie dziwne, że Tobie questy z dziadem się podobają. Raczej.

Adham: Ile czasu trzeba, aby przyzwyczaić się do sterowania?

MZ: Sterowanie jest dość intuicyjne, ale trzeba nauczyć się klikać we właściwym czasie w trakcie sekwencji walk i odzwyczaić od hack’n’slashowych nawalanek. Myślę, że ludzie grający w gry po 15 minutach będą już wymiatać ;)

pmiszcz: Czy Wiedźmin na początku po prostu budzi się ze stracona pamięcią, czy też są pokazane powody jej utraty?

ŁM: Na początku nie wiemy nic na temat utraty pamięci - wraz z rozwojem gry dowiadujemy się coraz więcej na temat przeszłości.

PolishWerewolf: Na ile godzin szacujecie sam główny wątek gry? A na ile poboczne zadania?

MZ: Ze wstępnych szacunków wynika, że główna linia fabularna to około 60 godzin gry. Z zadaniami pobocznymi będzie to jakieś 100 godzin.

Patren: Jak będą wyglądać lokacje? Będą to klaustrofobiczne, małe areny (jak na przykład w Neverwinter Nights 2) czy może bardziej tak jak te z Gothica lub TES-a?

MZ: Większość lokacji to otwarte duże lokacje dające nam sporo wolności, oczywiście mamy też wnętrza domów, zamków, karczm, itp. A i one nie są jakoś przesadnie małe.

ŁM: Świat gry zdecydowanie nie jest klaustrofobiczny:) Ale też Wiedźmin nie jest grą w stylu Obliviona, gdzie budzisz się na jakiejś drodze i zadajesz sobie pytanie "ej, ale co ja tu w ogóle robię?". Chcemy żeby grę napędzała fajna i klarowna akcja.

Nogard14: Przeprowadzicie jeszcze kiedyś taki chat?

ŁM: Zdecydowanie - dzisiejszy chat zrobiliśmy trochę na szybko, ale jego popularność wskazuje na to, że warto organizować więcej tego typu akcji. Będziemy zatem robić chaty z devami co jakiś czas.

Komentarze
48
Usunięty
Usunięty
23/09/2007 12:24

Ależ oni się świecą, jak ufoki :P

Crolug
Gramowicz
12/09/2007 09:30

Jako osoba odpowiedzialna za owo nieszczęsne piwo chciałbym tylko napomknąć nieśmiało ^^, że trudno było o lepsze chłodzenie, skoro wyłączali prąd na noc i lodówka stała bezczynna, niemiecka oszczędność nie zna granic :).Dobra wiadomość jest natomiast taka, że zagraniczni goście bardzo sobie chwalili nasze polskie piwo!

Usunięty
Usunięty
04/09/2007 22:06

ŁM: Hehe, to dosyć śmieszne historie są. W tym roku na przykład pod koniec targów przyleciał do nas człowiek ze stanowiska Blizzarda z gadżetami na wymianę za nasze. Pojawili się również tez ludzie od Gothica :) Generalnie jest fajnie, bo czuje się zainteresowanie naszą pracą, a ludzie śledzą ją na bieżąco.Wymiata ciekawe czy dostał figurke marina :)Chciałbym zadać im pytanie eh...Ale wywiad fajny bardzo mi sie podoba ich luzacki ale i oficjalny styl




Trwa Wczytywanie