Microsoft kupił studio w Polsce? Sprawdzamy o kogo może chodzić

Mateusz Mucharzewski
2020/06/21 16:50
4
0

CD Projekt, Bloober Team, a może Techland? Jeśli doszło do przejęcia to które polskie studio trafiło do rodziny Xbox Game Studios?

Spis Treści

Microsoft kupił studio w Polsce? Sprawdzamy o kogo może chodzić

W ostatnich dniach ponownie pojawiły się sugestie, że Microsoft rozgląda się w Polsce za nowym studiem. Tym razem plotki poszły o krok dalej – do transakcji podobno już doszło, a ogłoszenie ma mieć miejsce w przyszłym miesiącu, na wielkiej konferencji giganta Redmond skupionej na studiach first party. Pamiętajmy też, że podobne sugestie krążą od dłuższego czasu. Sam pierwszy raz na łamach Gram.pl informowałem o tym w marcu zeszłego roku, w artykule poświęconym studiom, które mogą zostać przejęte przez Microsoft.

GramTV przedstawia:

Sytuację wokół Xboksa obserwuję od wielu lat, korzystając przy tym z wielu różnych źródeł. Na tej podstawie mogę napisać, że będę bardzo zaskoczony jeśli Microsoft nie kupił jeszcze polskiego studia. Nasz gamedev jest pełen świetnych ekip, które przy odpowiednim kapitale mogą wiele osiągnąć. Dodatkowo nadal jesteśmy dużo tańsi w utrzymaniu. Jednocześnie gigant z Redmond nigdy nie ogłosił, że kończy z kupowaniem. Wręcz przeciwnie, Phil Spencer czy Matt Booty podkreślali, że nie nałożyli sobie limitu studiów. Przejęciom sprzyja model biznesowy oparty w dużej mierze na usłudze Xbox Game Pass. Rozwija się ona podobnie jak odpowiedniki na rynku filmowym (np. Netflix). Początkowo biblioteka tytułów oparta jest na licencjach, ale z czasem przechodzi się w stronę własnych produkcji. Dlatego też Microsoft będzie potrzebował więcej ekip – po prostu trzeba będzie zapełnić Game Passa treściami. Nic więc dziwnego, że tylko przez pierwsze pół bieżącego roku doczekaliśmy się wysypu produkcji od studiów należących do Xbox Game Studios – Wasteland Remastered, Ori and the Will of the Wisps, Gears Tactics, Minecraft Dungeons, Bleeding Edge czy ostatnio preview Grounded. Podsumowując, nie sądzę aby Microsoft skończył z przejęciami.

Polska, obok Japonii (więcej o tym pisałem tutaj), to dosyć naturalny krok. Microsoft podkreśla, że zależy mu na różnorodności. Wracając do przykładu Netflixa, on również produkuje bardzo odmienne rodzaje filmów i seriali (sensacyjne, komediowe, dokumenty, animacje, stand-up itd.). To wymaga nie tylko wielu ekip, ale i zespołów o odmiennym podejściu, nawet wynikającym z położenia geograficznego. Obecnie studia Microsoftu zlokalizowane są w Kanadzie, Wielkiej Brytanii i USA. Wyjątkiem jest szwedzki Mojang. To kolejny argument za wyborem Polski. Na kogo jednak może postawić ekipa Phila Spencera? Opcji jest wiele.

Komentarze
4
ManolitoPL napisał:

Z trzeciej strony Obsidian też miał deala z Microsoftem, który zakończył się skasowaniem gry, a i tak później doszło do przejęcia. Myślę, że każda sytuacja jest nieco inna. Jak studio dostanie kasę, zasoby, wiedzę itd. to zmiana właściciela może być atrakcyjna. Pamiętajmy też, że każda firma ma swoich właścicieli, dla których sprzedanie firmy korporacji to duże zyski. Czasami jest to bardzo atrakcyjna perspektywa.

Jasne, ludzie też u steru się zmieniają, to też może w jakimś stopniu wpływać na atrakcyjność samego dealu, bo można wyciągnąć znacznie lepsze korzyści niż za pierwszym razem plus - gdy PCF wspierali działania MS byli pod egidą Epic Games. Zobaczymy jak będzie :D 

ManolitoPL
Redaktor
Autor
21/06/2020 20:03
Muradin_07 napisał:

Z drugiej strony... nie do końca jestem do tego przekonany, bo właściwie w trakcie pokazu Outriders bardzo często wspominali o tym, że są niezależni i Square Enix daje im wystarczającą swobodę w kreowaniu tego, co chcą.

Jasne, może Outriders nie jest od razu mesjaszem i daleko tej grze od bycia innowacyjną w aktualnym stadium projektu, ale dziwnie byłoby, gdyby właściwie ponownie zjednoczyli się z Microsoftem. To trochę podobny przypadek do Bungie, które odeszło od MS, wpadło w sidła Acti/Blizza i raczej o powrocie do MS nie było mowy. 

Headbangerr napisał:

People Can Fly ze wsparciem Microsoftu mogłoby sporo namieszać.

Z trzeciej strony Obsidian też miał deala z Microsoftem, który zakończył się skasowaniem gry, a i tak później doszło do przejęcia. Myślę, że każda sytuacja jest nieco inna. Jak studio dostanie kasę, zasoby, wiedzę itd. to zmiana właściciela może być atrakcyjna. Pamiętajmy też, że każda firma ma swoich właścicieli, dla których sprzedanie firmy korporacji to duże zyski. Czasami jest to bardzo atrakcyjna perspektywa.

Headbangerr napisał:

People Can Fly ze wsparciem Microsoftu mogłoby sporo namieszać.

Z drugiej strony... nie do końca jestem do tego przekonany, bo właściwie w trakcie pokazu Outriders bardzo często wspominali o tym, że są niezależni i Square Enix daje im wystarczającą swobodę w kreowaniu tego, co chcą.

Jasne, może Outriders nie jest od razu mesjaszem i daleko tej grze od bycia innowacyjną w aktualnym stadium projektu, ale dziwnie byłoby, gdyby właściwie ponownie zjednoczyli się z Microsoftem. To trochę podobny przypadek do Bungie, które odeszło od MS, wpadło w sidła Acti/Blizza i raczej o powrocie do MS nie było mowy. 




Trwa Wczytywanie