Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Patryk Purczyński
2017/01/12 14:10
1
0

Zanim na dobre wejdziemy w 2017 rok, przypomnijmy sobie najważniejsze wydarzenia z ubiegłych 12 miesięcy.

1. Premiera i wielkie sukcesy Overwatcha

1. Premiera i wielkie sukcesy Overwatcha, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Blizzard Entertainment pierwszy raz od prawie dwóch dekad wypuściło na rynek nową markę i... Cóż to był za debiut! Fenomenalna średnia ocen, jedna z najwyższych w 2016 roku; nagroda dla najlepszej gry na prestiżowej gali The Game Awards 2016; niebotyczne przychody - ponad dwa razy większe od drugiego wśród płatnych gier pecetowych Counter-Strike: Global Offensive; wreszcie miliony zadowolonych fanów. Blizzard produkując Overwatcha ewidentnie wyciągnął z szuflady swoją złotą formułę, opracowaną jeszcze w czasach początków Warcrafta, StarCrafta i Diablo.

2. Zamknięcie Lionheadu

2. Zamknięcie Lionheadu, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Lionhead Studios nie było tym samym zespołem już odkąd decyzję o jego opuszczeniu podjął założyciel, mózg i serce, czyli Peter Molyneux. Mimo to nie sposób pominąć fakt, że tak zasłużone dla branży studio przestało istnieć, a wraz z nim jego ostatni projekt - Fable Legends. Pojawiły się nawet oferty wykupienia Lionheadu, ale Microsoft odrzucił wszystkie z nich. Gracze zapamiętają studio przede wszystkim dzięki dwóm tytułom: Black & White i Fable. Wypada jednak przypomnieć jeszcze o trzecim, wydanym w 2005 roku symulatorze biznesu filmowego The Movies. Lwia głowo, dziękujemy.

3. Nowe modele konsol

3. Nowe modele konsol, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Powiedzmy to otwarcie: PlayStation 4 Pro, PS4 Slim i Xbox One S nawet w połowie nie stanowią takiego przełomu jak wejście w nową generację konsol. O ich znaczeniu zastanawialiśmy się w tekście Rewolucja czy burza w szklance wody?. Mimo to nie sposób odmówić obu modelom wywarcia wpływu na tegoroczny rynek. Dość powiedzieć, że po premierze platformy Sony sprzedaż PS4 wzrosła o ponad 200 proc. z tygodnia na tydzień, a dzięki "eSce" Microsoft na jakiś czas wydarł konkurentowi pierwsze miejsce pod względem sprzedaży w USA. O tym, co dokładnie oferują odchudzone konsole w porównaniu do swoich poprzedniczek, dowiecie się z innego naszego artykułu.

4. No Man's Sky - jaka piękna katastrofa

4. No Man's Sky - jaka piękna katastrofa, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

No Man's Sky to gra, która zbierała nagrody na praktycznie wszystkich przeglądach. Specjaliści nazywali ją perełką i nie dowierzali, w jaki sposób tak małe studio jak Hello Games mogło stworzyć tak rozległą grę. To wszystko było jednak przed premierą. Po niej nastąpił moment prawdziwej weryfikacji, a ta wypadła wyjątkowo brutalnie. Seana Murraya oskarżano o to, że oszukał graczy, a obrazu beznadziei dopełnia fakt, że szef Sony Worldwide Studios z tymi zarzutami się zgadza. Twórcy gry na szczęście nie chowają głowy w piach i chcą z tej nieszczęsnej sytuacji wyjść z twarzą. To będzie jednak wymagało czasu. Hello Games musi jednak spłacić kredyt zaufania, który otrzymało na premierę - bez niego nie byłoby tak znakomitych wynikó sprzedaży gry.

5. Szaleństwo na Pokemon Go

5. Szaleństwo na Pokemon Go, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Długo Nintendo wzbraniało się przed wypuszczeniem się na nieswoje terytoria. Kiedy już jednak wyszło z okopów własnego ogródka i udało się ze swoją pierwszą propozycją na urządzenia przenośne z systemami iOS i Android, zapanował szał, o jakim nie śnili nawet najwięksi optymiści. Pokemon Go, bo o nim mowa, wygoniło ludzi z wygodnych kanap na ulice w gorączkowym poszukiwaniu słynnych stworków i łapaniu ich na smartfony. W zaledwie trzy miesiące gra zarobiła na mikropłatnościach 600 milionów dolarów, a niecałe dwa miesiące wystarczyły, by produkcja studia Niantic została pobrana pół miliarda razy. Z Pokemon Go wiązało się wiele interesujących historii, np. o mężczyźnie, który rzucił pracę i ruszył w świat polować na pokemony. Jest też i mroczne oblicze, jak kierowcy korzystający z aplikacji podczas jazdy samochodem.

Podbój urządzeń przenośnych przez Nintendo trwa zresztą nadal - Super Mario Run też radzi sobie nieźle.

GramTV przedstawia:

6. Wejście w wirtualną rzeczywistość

6. Wejście w wirtualną rzeczywistość, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Jeżeli zapytacie Hideo Kojimę, co jego zdaniem było najważniejszym wydarzeniem w branży elektronicznej rozrywki w 2016 roku, odpowie, że wejście w wirtualną rzeczywistość. Według niego oddziaływanie tej technologii będzie śmiało wykraczać poza dziedzinę jego działalności. - Kultura widzenia obrazu nie zmieniła się przez około 120 lat, więc sądzę, że wpływ VR-u znacząco zmieni nasz przemysł, nasze codzienne życie, edukację, kulturę itd. Nie wierzę, że ograniczy się to tylko do gier - mówi. VR-owe gogle, konkretnie te od Sony, docenił magazyn Time, umieszczając je na liście najważniejszych wynalazków. Wirtualna rzeczywistość dopiero raczkuje, ale wygląda na to, że jesteśmy świadkami początku czegoś wielkiego.

7. Polowanie na Ubisoft

7. Polowanie na Ubisoft, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Ubisoft obchodził w tym roku 30-lecie istnienia - i to całkiem hucznie, rozdając graczom kilka swoich głośnych tytułów (w tym Prince of Persia: Piaski Czasu, Splinter Cell, Beyond Good & Evil i Assassin's Creed III), ale nie było to świętowanie do końca spokojne. Wszystko przez podchody, które pod francuską firmę czyni regularnie medialny gigant, Vivendi. Spółka raz już była większościowym udziałowcem firmy wydawniczej (Activision), teraz jej włodarze najwyraźniej zwęszyli biznes w powrocie do przemysłu gier. Stopniowe zakupy doprowadziły do stanu, w którym Vivendi ma ponad jedną czwartą udziału w Ubisofcie. Tymczasem bracia Guillemot bardzo nie chcieliby pozbywać się pełni kontroli nad firmą. Jak twierdzą, przejęcie zabiłoby kreatywność. Atmosferę nerwowości da się wyczuć nawet w studiach podlegających Ubisoftowi. Na 2016 roku ta historia się zapewne nie zakończy.

8. Zapowiedź Switcha

8. Zapowiedź Switcha, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Nintendo chce odmienić swój konsolowy kurs. Po znakomitym Wii firma wypuściła Wii U, które okazało się totalną klapą. Niekorzystną tendencję ma odwrócić Nintendo Switch, urządzenie łączące w sobie cechy konsoli stacjonarnej i przenośnej. Ogłoszenie nie przyniosło jednak powszechnych zachwytów, a spadek cen akcji Nintendo i głosy powątpiewania analityków. Bardziej emtuzjastyczne opinie dobiegają z samej branży, przede wszystkim z obozów Ubisoftu i GameStopu. Wygląda też na to, że Switch będzie cieszył się większym wsparciem firm z zewnątrz niż Wii U. Na ferowanie wyroków na pewno jest jeszcze za wcześnie. Więcej o konsoli dowiemy się w roku bieżącym.

9. Nowe metody crowdfundingu

9. Nowe metody crowdfundingu, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Kickstarter szturmem podbił w minionych latach branżową rzeczywistość. Gracze pomogli w sfinansowaniu wielu projektów, które bez akcji zbierania pieniędzy nie byłyby możliwe do zrealizowania z uwagi na brak zainteresowania wśród wydawców, a ostatecznie okazywały się wielkimi sukcesami. Wspomniana platforma crowdfundingowa, pomimo nieustającej popularności, w 2016 roku przestała być absolutnym hegemonem. Pojawiły się nowe serwisy, które w dodatku nie kopiują ślepo rozwiązań z Kickstartera, a modyfikują je i wprowadzają własne zasady. Zamiast otrzymywać nagrody za wpłacane sumy (np. określoną wersję gry + jakieś bonusy), wspierający stają się oficjalnymi udziałowcami w projekcie. Potencjalnie mogą zatem na tym przedsięwzięciu zarobić. Rozwój tego trendu warto śledzić w kolejnych latach.

10. Sypiący się Crytek

10. Sypiący się Crytek, Najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Informacja ta spadła na nas jak grom z jasnego nieba pod sam koniec roku, ale sprawa ciągnęła się tak naprawdę od dłuższego czasu. Zaczęło się od ujawnienia przez jednego z pracowników zaległości w wypłatach, sięgających kilku miesięcy. W jednym przypadku sprawa trafi nawet na wokandę. O tym, że anonimowe doniesienia nie są wyssane z palca, najlepiej świadczą same ruchy Cryteku. Władze firmy zdecydowały się zamknąć większość filii. Co dalej? Na razie wiemy tylko, jak z nową rzeczywistością poradziło sobie Crytek Sofia. Nadchodzące miesiące powinny przynieść nowe wieści na temat sytuacji w firmie, która stworzyła serię Crysis i silnik CryEngine.

Komentarze
1
fenr1r
Gramowicz
12/01/2017 22:19

Overwatch powinien dostać jakąś nagrodę za najbardziej przereklamowaną grę dekady.

W Crytek to już od dawna jest kiepsko.